به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,135
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 6,072
بازدید ماه: 121,578
بازدید کل: 23,783,374
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
زلال بصیرت (۳۴) - ارزش اعمال(1) ۱۳۹۳/۰۵/۰۱

زلال بصیرت

ارزش اعمال(1)

Image result for ‫آیت‌اللّه مصباح یزدی‬‎

  بسم الله الرحمن الرحیم

همه مسلمانان به معاد معتقد هستند به این معنا كه انسان هر كاری در دنیا انجام دهد پاداش آن را در آخرت خواهد دید و هر كار بدی نیز انجام بدهد، به مجازات آن خواهد رسید. محكمات قرآن نیز آشكارا به این نكته تأكید می‌كنند. محكمات یعنی آیه‏ای كه هیچ ابهامی در آن نیست و جای هیچ گونه تردید، تشكیك و ابهامی در آن وجود ندارد، گفته‏اند كه محكم‌ترین آیه در كتاب خدا این آیه شریفه است: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهًٍْ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةًٍْ شَرًّا یَرَهُ»(1). این اعتقاد عمومی مسلمانان است. هنگامی كه به قرآن كریم و برخی روایات مراجعه می‌شود در ذیل این قاعده كلی، قواعد خاصی نیز وجود دارد. اگر انسان در طول عمر خود هزاران كار خوب و بد را انجام دهد در عالم قیامت هم ثواب كار خوب را و هم مجازات كار بد را می‏بیند. اگر چنین چیزی صحیح باشد، انسان در قیامت باید نیمی از اوقات را عذاب كشد و نیمی از اوقات را پاداش ‌گیرد. اگرچه آن عالم بی‏انتها و بی‏نهایت است، و چنین عالمی تقسیم‏بردار نیست. چرا كه بی‏نهایت را نمی‏شود تقسیم کرد. اگر چنین چیزی تقسیم‏ هم ‏شود، تبدیل به دو بی‏نهایت می‌شود.
رابطه‌ اعمال خوب و بد
قاعده كلی این است كه: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهًْ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یعمَل مِثقال ذَرهًْ شراً یره»؛ آنچه در ذیل این قاعده كلی، مطرح می‌شود این نكته است كه اگر توبه از اعمال، توبه واقعی و قطعی باشد، همه گناهان انسان پاك می‌شود. آیه شریفه «وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»؛ آشكارا تأكید می‌كند كه حتی به اندازه ذره‌ای عمل بد، عقاب خواهد داشت. با این حال چگونه یك انسان پس از دهها سال انجام عمل زشت، در آخرین روز زندگی و به هنگام مرگ با توبه، آمرزیده می‌شود؟ آیا قاعده‏؛ «وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهًْ شَرًّا یَرَهُ»؛ صحیح نیست؟ كسانی كه به این مسئله ژرف نمی‌نگرند تصور می‌كنند در قرآن اختلاف و تناقض وجود دارد. قاعده ساده این است كه هر كار خیری پاداش و هر كار بدی هم عذاب دارد. قاعده‌ای كه براساس آن هر كسی در پایان عمر، هر اندازه اعمال مقبول داشته، ثواب آن را خواهد دید و هر چه گناه آمرزیده نشده دارد، جزای آن را خواهد گرفت. اما قواعد پیچیده‏ای نیز در ادامه این قاعده وجود دارد. آنچه كه جدای از این قاعده كلی مطرح می‌شود، رابطه بین اعمال خوب و بد و تأثیرات آنها بر همدیگر است. قرآن می‌فرماید: «مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ»(2)؛ كسانی كه ایمان آورده و اهل توبه و عمل صالح باشند، خدا گناهانشان را به نیکی مبدل می‏كند. یا در آیه‏ای دیگر خداوند می‏فرماید: «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَیِّئاتِكُمْ»(3)؛ اگر از گناهان بزرگ اجتناب كنید، ما گناهان كوچكتان را می‌بخشیم.
دو دیدگاه اشتباه
از مجموع این آیات می‌توان دریافت كه رابطه‏ای بین اعمال وجود دارد كه بعضی از آنها می‏تواند تأثیر بعضی اعمال دیگر را خنثی کند. چه اعمالی می‏تواند اثر و نتیجه اعمال دیگر را از بین ببرد؟ كدام اعمال خوب می‏تواند اعمال بد را از بین ببرد؟ و كدام اعمال بد می‏تواند آثار اعمال خوب را از بین ببرد؟از اوایل صدر اسلام كسانی كه از معارف اهل بیت(ع) استفاده نكرده بودند، نظریاتی در این باره ارائه كرده‌اند. دو گروه اصلی از متكلمین اهل تسنن، اشاعره و معتزله هستند كه در این مسئله مطالبی مطرح نموده‌اند. برخی از آنان بر این باور بودند كه انسان هر كار خوبی كه انجام ‏دهد، عمل بد گذشته را از بین می‏برد و هر كار بدی كه آدم انجام می‏دهد، عمل خوب گذشته‏ را از بین می‏برد. با این دیدگاه، همیشه در‌ نامه عمل انسان یا كار خوب ثبت شده است و یا كار بد. بعضی متكلمین دیگر معتقد بودند كه از بین رفتن هر كار خوب و بدی، به سادگی و آسانی نیست. اگر كسی قتل نفس مرتكب شده و یا عمل منافی عفت انجام داده باشد، با خواندن چند ركعت نماز یا انفاق به فقرا نمی‌تواند گناه را جبران كند. بلكه باید میزان ارزش عمل خوب و بد را سنجید. با این نگاه اگر كسی عمل خوبی با نمره هزار انجام دهد، می‌تواند اثر گناهی را با نمره نهصد از بین ببرد و این بستگی دارد به درجه و كیفیت و اندازه ارزش مجموع كارهایی كه انسان در طول عمر انجام می‏دهد. در نظر كسانی كه به این دیدگاه معتقدند، تنها تعداد اعمال، ملاك نیست، بلكه درجه ارزش عمل نیز ملاك است. در روایات اهل بیت(ع) هیچ یك از این دو دیدگاه به طور كلی پذیرفته نشده است.
انواع تأثیرگذاری اعمال
دیدگاه شیعی تأثیرگذاری و تأثیرپذیری اعمال در همدیگر را به صورت مساوی و به شكل یك خط مستقیم نمی‌داند. گاهی یك عمل خوب می‏تواند، یك كار بد را جبران بكند. عكس این قضیه نیز ممكن است. یك كار بد نیز می‏تواند تأثیر یك نوع كار خوب را از بین ببرد. ممكن است انسان به یك فقیر انفاق و خدمتی كرده و سپس بر او منّت گذاشته باشد. با این منت‏گذاری، عمل خیری كه برای آن شخص نوشته شده، از بین می‏رود: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی»(4)؛ ای كسانی كه ایمان آوردید، صدقات و اعمال نیك خود را با منت گذاشتن و آزار رساندن، از بین نبرید. منت‏گذاری ثواب خدمت و انفاق شما را از بین می‏برد؛ اگرچه با این منت‌گذاری ثواب نماز و روزه و حج و دیگر عبادات شما محفوظ خواهد ماند، اما ثواب صدقه و انفاق شما از بین می‌رود. این یك نوع از تأثیر است كه تنها، یك عمل بد، یك نوع عمل خوب را از بین می‏برد، نه سایر اعمال را. بعضی از اعمال بد، چند كار خوب را بی‏اثر كرده و مانع قبولی آنها می‏شود. در روایات ذكر شده است كسی كه ـ العیاذبالله ـ شرب خمر كند، تا چهل روز نمازش پذیرفته نمی‏شود(5). در ظاهر شرب خمر، ربطی به نماز ندارد. نماز یك عبادت است و شرب خمر یك عمل حرام و ربطی به نماز ندارد. اما در حقیقت خوردن شراب، در روح انسان تاریكی و آلودگی و بیماری همچون میكروب و زهر، ایجاد می‏كند كه تا چهل روز انسان هر چه عبادت كند، اثر عبادت را از بین می‌برد. در امور طبیعی نیز بعضی از سموم وقتی وارد بدن یا ظرفی بشود، تا مدتها آثار مواد دیگر را از بین می‏برد. این نیز یك نوع تأثیر است.
ارتداد، آتشی بر خرمن ایمان انسان
بعضی از كارها تمام اعمال نیك انسان در همه عمر را از بین می‏برد. آنچه در بین همه بزرگان و اهل كلام مورد اتفاق نظر و یقینی است كافر شدن پس از ایمان است که تمام اعمال خیر گذشته انسان را از بین می‏برد. اگر كسی در دارالاسلام زندگی نموده و پدر و مادر او مسلمان بوده و در جامعه اسلامی، زمینه برای یادگیری احكام اسلام و عمل به آنها را داشته و مدتی نیز مسلمان زیسته و بر اثر دلایل مختلف روانی و انگیزه‏های شخصی مرتد شود، تمام اعمال خوب گذشته خود را از بین می‌برد. متأسفانه ارتداد از اموری است كه در زمان كنونی رواج یافته است. ممكن است جوان مسلمانی كه در شهری مذهبی بزرگ شده و هم اكنون گرفتاری مالی یا نیاز جنسی دارد، شیاطین با او رفاقت کرد و با در اختیار گذاشتن كمك‌های مالی و شرایط بهره بردن از تمتعات جنسی، او را به مذهب دیگری دعوت کرده و مرتد کنند، تا جایی كه جوان مسلمان، مبلّغ فرقه ضاله شود. ارتداد از جمله آسیب‌های مذهبی و اجتماعی است كه باید علمای اسلام و روان‌شناسان درباره آن تحقیق و از بروز آن پیشگیری كنند.
اگر كسی در نقطه‌ای از دنیا قرار گرفته است كه نمی‏تواند حق و باطل را بشناسد و هیچ راهی برای شناخت معارف اسلامی ندارد، دچار نوعی «استضعاف» است. اما اگر كسی در محیط و خانواده مذهبی، با وجود علما، كتابها، در اثر شبهه، از دین خارج و مرتد شود، خدا، به هیچ وجه، از چنین شخصی نمی‏گذرد. اعمال نیک انسان مرتد، به كلی از بین می‏رود، چه یك سال عبادت كرده باشد و چه صد سال. اگر انسان در آخر عمر مرتد شده و به مذهب كفر گراییده و مبلّغ كفر نیز شود، خدا این شخص را به هیچ وجه نخواهد ‏بخشید. حتی اگر دوران كفر او طولانی نباشد و فقط یك روز پیش از مرگ مرتد شده باشد. یك لحظه ارتداد، اعمال همه عمر انسان را می‌سوزاند همچون جرقه‌ای كه بر مقدار زیادی بنزین وارد شده و همه را می‌سوزاند. قرآن در این باره می‌فرماید: «فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهًْ»(6).
سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدى(دامت بركاته) در دفتر رهبر معظم انقلاب؛ قم؛ 28 /6 /13878
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. زلزال / 8-7.       2. فرقان / 70.         3. نساء / 31.         4. بقره / 264.
5. به عنوان نمونه: ر.ك: من‏لایحضره‏الفقیه، ج 3، ص 570، باب «معرفة الكبائر التی أوعد الله علیه النار».
6. بقره / 217.