به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,118
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 6,055
بازدید ماه: 121,561
بازدید کل: 23,783,357
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
زلال بصیرت (۳۶) - خطرات انحراف از«صراط مستقیم»(1) ۱۳۹۳/۰۵/۱۵

زلال بصیرت

خطرات انحراف از«صراط مستقیم»(1)

Image result for ‫آیت‌اللّه مصباح یزدی‬‎

  بسم الله الرحمن الرحیم

معمولاً دعاها، یا مربوط به گذشته است یا مربوط به آینده. یا از خدا می‌خواهیم تا كارهای زشت و گناهان گذشته ما را بیامرزد و آثار جانبی آن را از ما برطرف و محو کند و یا از خدا می‏خواهیم تا توفیق دهد كه كارهای خیر انجام داده و به وظایف شرعی‏ خود عمل كنیم. آیا وقتی ما مشغول به كاری هستیم احتیاج به دعا و نیاز به كمك الهی نداریم؟ آیا عنایت الهی تنها برای كارهای گذشته یا كارهای آینده ماست؟ باید توجه کرد انسان هر كاری كه انجام می‏دهد، در همان وقت، احتیاج به كمك خدا دارد. انسان هر قدمی كه برمی‏دارد ممكن است ورود به كژراهه باشد. در هر روز ده مرتبه، در نماز باید بگوییم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ». یكی از اسرار و بركات و فواید این تكرار آن است كه انسان دائما توجه داشته باشد كه در هر لحظه ممكن است فریب شیطان ما را به ضلالت افكنده و از راه راست به در آورد. خدا باید ما را در راه راست هدایت نموده و پایدار بدارد.
انحراف تدریجی
مفروض این است كه ما در مسیر مستقیم باید پیش برویم. این مفهوم در قرآن است: «الصِراط‌المُسْتَقِیم»؛ در آیات دیگر قران نیز این بخش تكرار شده است: «وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ» (1)، «إِنَّكَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»(2)؛ مفروض آن است كه مسیر زندگی انسان باید مستقیم باشد و انحراف نداشته باشد. اگر انسان در هنگام حركت به سمت و سویی مایل شد، از یك نظر مثل باری می‏ماند كه از روی مركب كج بشود. بار هنگامی سالم به مقصد می‏رسد كه مستقیم بر روی مركوب قرار گرفته باشد؛ اگر بار، كج بشود، حتماً آسیب می‌بیند. مثل معروفی است كه می‌گوید «بار كج به منزل نمی‏رسد»؛ یا وقتی در راه مستقیم از كنار جاده خارج شده و حركت كنیم، چه انحراف به دست راست یا دست چپ، هنگامی كه زاویه باز شد، در آغاز انسان به جاده نزدیك است و فكر می‏كند، می‏تواند سریع به جاده باز گردد ولی هر چه بیشتر پیش می‏رود، از مسیر درست نیز بیشتر منحرف می‏شود. اگر این خط حركت تا بی‌نهایت ادامه پیدا كند از مسیر نیز بی‏نهایت منحرف می‏شود. از همین رو در هر قدمی كه برمی‏داریم باید خدا حافظ ما باشد و راه درست را به ما نشان دهد و توفیق دهد تا در مسیر حركت انحراف پیدا نكنیم. اگر تصور شود كه خداوند تنها با یک دعا تا پایان عمر، ما را از انحراف حفظ می‌كند و با انجام دعا ما می‌توانیم هر کاری انجام دهیم و از انحراف نیز حفظ شویم، نوعی خود فریبی است.
سنت الهی و لزوم استفاده از اسباب
خدای متعال افعال خود و دعا‌ها را نیز در چارچوب سنت‏های الهی انجام داده و اجابت می‏كند. اگر خواسته انسان یك خواسته جدی باشد كه در مسیر مستقیم حركت نموده و انحراف پیدا نكند، باید به وسایلی كه خدای متعال در اختیارش گذاشته و تابلوهای راهنمایی كه در بین راه قرار داده، توجه کند. اگر انسان به دنبال این است كه به اشتباه از جاده منحرف نشود باید به تابلو نگاه کرده و ببیند كه جاده به كجا منتهی می‏شود. اما اگر انسان بدون توجه وارد جاده فرعی شود و آن وقت بگوید خدایا ما را حفظ كن، این دعا هیچ گاه مستجاب نمی‏شود و خلاف سنت الهی است. این كار مثل شوخی كردن و استهزاء خدا است، ـ العیاذبالله. مثل كسی است كه از پشت بام ساختمان هفت طبقه خود را به پایین پرت كند و بگوید خدایا من را نگه دار. ممكن است در هنگام ضرورت و اتفاق، انسان بدون تقصیر در پرتگاهی بیفتد و در آنجا از خدا كمك بخواهد. در چنین جایی ممكن است خدا دعا را مستجاب كند و براساس مصلحت، حتی اگر خلاف قوانین طبیعت هم باشد، او را حفظ فرماید. اما اگر از روی عمد و بی‌دلیل انسان خود را به پایین بیندازد و بگوید خدایا من را نگه دار، این دعای واقعی نیست.
در حدیث قدسی، داستان معروفی نقل شده كه با مبانی و معارف دینی هم سازگار است. حضرت موسی (ع) با حالت بیماری برای مناجات به كوه طور رفتند و عرض کردند: خدایا بیمار هستم و مرا شفا بده. خطاب شد به نزد طبیب می‌روی و دارویی را كه او برای تو تجویز می‏كند تهیه و استفاده می‏كنی تا من نیز تو را شفا ‏دهم. حضرت موسی بازگشت و آن دارو را تهیه و استفاده كرد و خوب نشد. بار دیگر به نزد خدا آمد و گفت خدایا من آن دارو را استفاده كردم و خوب نشدم. خطاب شد ما به تو فرمودیم برو به نزد طبیب تا برای تو دارو را تجویز كند و سپس استفاده كن تا آنوقت تو را شفا ‏دهیم. تو به نزد طبیب نرفتی. طبیب را نیز ما قرار داده‌ایم.
مؤثر حقیقی خداوند است
بنابر این دعا وقتی مستجاب می‏شودكه انسان از اسباب استفاده كند ولی باید توجه داشت كه وسایل و اسباب، به تنهایی كاره‏ای نیستند و همه امور به دست خداست: «وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ»(3). وقتی دعا می‏كنیم خدایا من بیمارم و مرا شفا بده! باید از وسایلی كه خدا قرار داده استفاده كنیم و سپس با دعا از خدا شفا را بخواهیم، برای اینكه توجه داشته باشیم، تأثیر حقیقی از اوست؛ همه تأثیرات الهی براساس سنت‏هایی است كه خدا در این عالم برای مصالح بی‌شماری قرار داده است. روح همه این امور نیز به زمینه امتحان برمی‏گردد. آیا طبیب به وظیفه خود عمل می‏كند یا خیر؟ داروساز به وظیفه خود عمل می‏كند یا خیر؟ صد‌ها و هزار‌ها مصلحت، در رابطه بین طبیب و مریض برقرار است. حكمت‏‌ها و آزمایش‏های فراوانی برای ده‌ها نفر، در جریان یك بیماری اتفاق می‏افتد. عالم برای امتحان خلق شده. ولی كار اصلی و تأثیر حقیقی از اوست. اگر خدا اراده كند، اثر می‏كند. دعا برای آن است كه ما توجه كنیم كه مؤثر حقیقی اوست. اگر هنگامی كه اسباب فراهم نباشد و در عین حال ناامید نباشیم، خدا از راه دیگر و از راه غیبی و غیرعادی نیز می‏تواند شفا بدهد. برای خدا، بودن اسباب و نبودن اسباب فرقی نمی‏كند. برای ما بودن اسباب، حكمت‌ها و مصالحی دارد كه خدای متعال اراده كرده تا انسان‏‌ها از آن اسباب استفاده كنند و با انجام وظایف و تكالیف خود، تكامل پیدا نمایند.
سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدى(دامت بركاته)
در دفتر رهبر معظم انقلاب؛ قم؛ 5 /7 /1387
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. یس / 61.            2. زخرف / 43.            3. شعراء / 80.