به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 386
بازدید دیروز: 3,016
بازدید هفته: 7,462
بازدید ماه: 73,535
بازدید کل: 23,735,345
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 6 May 2024
الاثنين ، ۲۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۷۵ - نقش شبه روشنفکران در تاریخ معاصر ایران - دلایل موافقان استیضاح مهاجرانی ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
نقش شبه روشنفکران در تاریخ معاصر ایران - ۷۵

دلایل موافقان استیضاح مهاجرانی

واکنش عطاالله مهاجرانی به حمله نمایندگان به ظریف | مقایسه با جلسه استیضاحش  در مجلس پنجم 

در متن اعلام وصول طرح استیضاح مهاجرانی و مواردی که مبنای درخواست استیضاح کنندگان قرار گرفت، به این شرح در مجلس شورای اسلامی قرائت گردید:
رئیس‌ـ یك متن استیضاحی براساس مادّه (۱۵۰) آیین نامه داخلی مجلس واصل شده كه خدمت آقایان قرائت می‌شود.
 منشی (غفوری فرد) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
 ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
 سلام علیكم
 باتوجه به اصل (۸۹) قانون اساسی و براساس مادّه (۱۵۰) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بدین‌وسیله براساس موارد ذیل تقاضای استیضاح آقای عطاءاله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را داریم:
 ۱ ـ با توجه به بند (۲) از اصل دوم قانون اساسی كه اشعار می‌دارد بالابردن سطح آگاهی‌های عمومی در همة زمینه‌ها با استفادة صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی و وسایل دیگر از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است و براساس مادّه (۱) قانون وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه وظیفة رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان، تقوا و همچنین استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب و براساس مادّه (۲) قانون مطبوعات كه رسالت مطبوعات را:
 الف ـ مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماری (نظیر اسراف، تبذیر، لغو، تجمل‌پرستی، اشاعة فحشاء و غیره) و ترویج و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش فضایل اخلاقی. ب ـ حفظ و تحكیم سیاست «نه شرقی و نه غربی» برشمرده است و با تأكید بر مادّه(۳) قانون مطبوعات كه انتقاد سازنده توسط مطبوعات را با رعایت موازین اسلامی و مشروط به دارا بودن منطق استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب می‌پذیرد و باتوجه به مادّه(۶) همین قانون نشریات به جز در موارد اخلال به مبانی و احكام اسلام و حقوق عمومی آزادند و موارد را نیز چنین ذكر می‌كند:
۱ ـ نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی و ترویج مطالبی كه به اساس جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌كند.
 ۲ ـ اشاعه فحشاء و منكرات و مطالب خلاف عفت عمومی.
 ۳ ـ تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر.
 ۴ ـ ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه.
 ۵ ـ فاش نمودن و انتشار دستورها و مسائل محرمانة محاكم غیرعلنی دادگستری و غیره.
 ۶ ـ اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و همچنین اهانت به مقام معظّم رهبری و مراجع مسلم تقلید.
 باتوجه به موارد قانونی فوق و اینكه در مادّه (۱۲) آمده است كه:
«هیئت نظارت رأساً یا به درخواست وزیر ارشاد موارد تخلف نشریات را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و در صورت لزوم جهت پیگرد قانونی تقاضای كتبی خود را به دادگاه صالح تقدیم می‌دارد.»
 با توجه به وظایف قانونی فوق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان تصدی آقای مهاجرانی نه تنها اقدام جدّی در كنترل خلاف‌های فوق‌الذكر به عمل نیاورده است، بلكه بعضاً با صدور اعلامیه و مصاحبه، انجام وظیفه توسط قوّة قضائیه را زیر سؤال برده است و در ساماندهی مسائل فرهنگی جامعه یا اقدامی نكرده و یا بسیار ضعیف عمل كرده است. اینك به بعضی موارد خلاف و نقاط ضعف عملكرد آقای مهاجرانی می‌پردازیم.
 توضیح این‌كه موارد و مثال‌های مورد نظر جهت خودداری از اشاعه و تبلیغ آنها در نامة پیوست جهت ارسال برای آقای مهاجرانی آمده است.
 ۱ ـ اداره و نظارت بر مطبوعات:
 الف ـ توهین به مقدسات و ترویج فساد و فحشاء. (طبق پیوست (۱) مثلاً در شماره (۸۶) مجله امید جوان)
 ب ـ دین ستیزی. (پیوست2)
ج ـ ترویج جدایی دین از سیاست. (پیوست ۳)
 د ـ تمجید از نظام طاغوت و طاغوتیان. (پیوست ۴)
 هـ ـ تحریف مبانی نظری امام ـ رضوان اله تعالی علیه ـ و اهداف انقلاب. (پیوست ۵)
 و ـ تهاجم به وحدت ملی و منافع ملی اسلامی و توهین به نهادها و قوای سه‌گانه و مسئولین آنها. (پیوست ۶)
 ز ـ تشویق به ایجاد رابطه با آمریكا. (پیوست ۷)
 ۲ ـ بازار كتاب وضعیتی به مراتب بدتر از بازار مطبوعات دارد:
 الف ـ بسیاری از كتاب‌هایی كه تاریخ انقلاب را تحریف نموده، ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی را مورد تهاجم قرار‌داده و بی‌بندوباری را ترویج نموده‌اند مجوز انتشار گرفته‌اند. (پیوست ۸)
 ب ـ فروش كتاب‌های ممنوعه به صورت رسمی در قفسه‌های كتابفروشی‌ها و عدم برخورد قانونی با آنها. (پیوست ۹)
 ج ـ احیای كانون نویسندگان و تقدیم جایزه به نویسندگانی كه به هیچ‌وجه مستحق دریافت جوایز نظام جمهوری اسلامی ایران نیستند.
 ۳ ـ در بازار هنر موارد ذیل مورد نظر می‌باشد:
 الف ـ عدم حمایت از فیلم‌های ارزشی فكری و فرهنگی در مقابل فیلم‌هایی كه صرفاً با تكیه بر میزان فروش گیشه تولید می‌شوند.
 ب ـ عدم استفاده مناسب و نادیده انگاشتن ارزش‌ها و شخصیت والای زنان از دیدگاه مكتب مترقی اسلام در سینما و مخدوش كردن حدود و ضوابط شرعی در سطح وسیع. (پیوست 10)
 ج ـ بی‌مهری نسبت به دست‌اندركاران و سازندگان فیلم‌های دفاع مقدس كه منجر به كاهش شدید تولید فیلم‌هایی به مفاهیم فوق شده است. یارانه‌های این بخش از سینما كه یكی از مهم‌ترین ابزار اشاعه و تبلیغ ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان می‌باشد به بهانه‌های واهی ازجمله عدم جذابیت و استقبال مردم حذف شده است. مصاحبه‌های مكرّر عزیزان هنرمند و اظهار یأس فراوان از تولید فیلم‌هایی با این مضامین قابل ذكر می‌باشد.
 د ـ كاهش تولید در آثار سینمایی بالاخص فیلم‌های فرهنگی و رشد سرسام‌آور فیلم‌های مبتذل سطحی‌نگر و ساده‌انگارانه كه از ویژگی‌های بسیار آشكار جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۷۷ بوده است.
 نكتة اخیر مورد اتفاق اكثریت قریب به اتفاق منتقدین سینمایی با گرایش‌های مختلف فكری و سیاسی می‌باشد كه در ده‌ها نشریه سینمایی و غیره منعكس شده است.
 هـ ـ مسألة جشنوارة تئاتر فجر و هتك حرمت به باورهای دینی مردم.
 ۴ ـ استفاده غیرقانونی از وجوه سپرده مردم برای سفر عمره و تضییع حقوق سپرده‌گذاران.
 ۵ ـ عدم رعایت عدالت در پرداخت یارانه به نشریات.
 رئیس‌ـ آن بند آخری كه خواندند جزو متن نیست، متن اصلاحی جلو من هست، آخرین بند استفاده غیرقانونی از وجوه سپرده مردم برای سفر عمره و تضییع حقوق سپرده‌گذاران است.
 تعداد (۳۱) امضاء است كه طبق آیین نامه‌مان امروز اعلام و قرائت شد و خدمت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده می‌شود و به مدت (۱۰) روز ایشان فرصت دارند. معنای مدت (۱۰) روز هم از نظر شما نمایندگان مشخص باشد، معنایش این است كه تا (۱۰) روز، زودتر از (۱۰) روز هم اگر ایشان اعلان كردند ما باید در دستور بگذاریم.
اوّلین موافق استیضاح، سیدرضا تقوی بود که ابتدا به اقداماتی که جهت تذکرات و نشست‌ها با مهاجرانی داشته‌اند اشاره می‌کند از جمله در طول حدود دوسال وزارت او، ده سؤال از طرف نمایندگان به کمیسیون ارشاد رسیده که 7 سؤال آن با حضور مهاجرانی بررسی شده، 6 نشست با شخص وزیر پیرامون مسائل فرهنگی کشور داشته‌اند، 2 نشست در مورد چاپ و نشر کتاب‌های مبتذل با معاون فرهنگی، 9جلسه کمیسیونی با معاونان و مدیران وزارت ارشاد، 7 جلسه پیرامون مطبوعات، یک جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر، بیش از 100 تذکر نمایندگان به وزیر که یک تذکر آن در نامه‌ای با امضای 80 نماینده بوده است.
وی آن‌گاه انگیزة استیضاح کنندگان را بیان کرد و سپس مصادیقی از نشریات را که هتک اسلام را کرده بودند مطرح نمود و آنها را نتیجه دیدگاه تساهل و تسامح وزیر دانست.
تقوی با نام بردن از برخی نشریات و کتب به صورت رمزی از جمله نشریة «ک» در شماره 41، صفحة پویش یک نشریه در 11 آبان 1377، روزنامه‌ای در شماره 14 مورخ 19/5/1377 خود و... مطالب آنها در ناقص دانستن دین، مبالغه‌آمیز و نمادین دانستن قرآن، تمسخر اعتقاد به حضرت مهدی(عج)، بیهوده و دست و پاگیر دانستن قوانین دین و ناسازگار دانستن آن با امروز را مطرح نمود.