به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,365
بازدید دیروز: 18,753
بازدید هفته: 1,365
بازدید ماه: 1,365
بازدید کل: 23,663,196
افراد آنلاین: 13
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 20 April 2024
السبت ، ۱۱ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
195 - ناآرامی‌های گسترده در جنوب عراق 3 کشته و 90 زخمی بر جای گذاشت / حمله به نیروهای رسمیِ عراق ۱۳۹۹/۱۲/۱۰

ناآرامی‌های گسترده در جنوب عراق 3 کشته و 90 زخمی بر جای گذاشت

  ۱۳۹۹/۱۲/۱۰

تداوم ناآرامی‌ها در «ذی قار» عراق

موج اعتراضات و ناآرامی‌ها در استان ذی‌قار عراق‌، که از چند هفته اخیر آغاز شده است، حتی علی‌رغم کناره‌گیری استاندار، همچنان ادامه دارد و تظاهر‌کنندگان اعلام کردند که تا کناره‌گیری «مصطفی کاظمی» از پست نخست‌وزیری‌، به تظاهرات ادامه می‌دهند.
معترضان در استان ذی قار، خواستار کناره‌گیری مقامات محلی، ایجاد فرصت‌های شغلی و مبارزه با فساد در نهادهای دولتی هستند.
به نوشته رسانه‌های عراقی، به نظر می‌رسد که وعده‌های دولت کاظمی در ایجاد فرصت‌های شغلی و پروژه‌های خدمات‌رسانی، عملی نشده است. این نا آرامی‌ها تاکنون، سه کشته و بیش از ۹۰ تن زخمی بر جای گذاشته است.
سرایت اعتراضات به استان‌های دیگر
به گزارش رسانه‌های عراقی، در پی تداوم ناآرامی‌ها در استان ذی‌قار، استان‌های واسط، نجف، کربلاء، دیوانیه و المثنی نیز نا آرام شده و معترضان به خیابان‌ها آمده‌‌اند. تظاهرکنندگان با آتش زدن لاستیک خودرو‌ها، تهدید کردند که اگر به مطالبات آنها توجه نشود، تظاهرات را ادامه خواهند داد.
شنبه گذشته پلیس استان ذی‌قار طی بیانیه‌ای، با اشاره به حملات متعدد معترضان علیه نیروهای پلیس، تاکید کرد که از هیچ تلاشی برای حفظ امنیت و برقراری ثبات این استان و حفاظت از اموال عمومی و زیرساخت‌های این استان، دریغ نمی‌کند.
در این بیانیه از معترضان خواسته شد، به نیروهای پلیس که فرزندان ذی‌قار بوده و دارای پیوند‌های خونی و عشیره‌ای با معترضان هستند، حمله نکنند.

 

حمله به نیروهای رسمیِ عراق در بوکمال کار دست بایدن داد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا: حمله به سوریه با دستور بایدن بود | سایت انتخاب

 

حمله اخیر جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشدالشعبی در یک منطقه مرزی سوریه و عراق، میان رئیس‌جمهور آمریکا و نمایندگان دموکرات کنگره این کشور اختلاف‌انداخت.
شماری از سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا اقدام یک جانبه «جو بایدن» در صدور مجوز حمله به «بوکمال» درشرق سوریه، را مورد انتقاد قرار‌دادند و از او توضیح خواستند که چرا بدون مجوّز کنگره، دست به چنین اقدامی
زده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، حمله بامداد جمعه جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشدالشعبی در بوکمال سوریه، شهادت یک تن و جراحت چند نفر دیگر از نیروهای مقاومت را به دنبال داشته است.
«تیم کین» سناتور دموکرات، گفت که این حمله بر خلاف قانون اساسی بوده است. وی گفت: «مردم آمریکا سزاوار این هستند که توضیح دولت برای این حمله و توجیه قانونی برای اقدام بدون مراجعه به کنگره را بشنوند.»
این سناتور ارشد دموکرات اضافه کرد: «اقدام نظامی تهاجمی بدون موافقت کنگره بر خلاف قانون اساسی بوده و سریعا باید گزارش کاملی به کنگره ارائه شود.»
 «کریس مورفی»، یک سناتور دموکرات دیگر و از اعضای کمیته روابط خارجی سنا، نیز درباره این حمله گفت: «حملات تلافی‌جویانه برای جلوگیری از تهدیدی قریب‌الوقوع ضروری نیست و باید با مجوز کنگره صورت گیرد.» «رو خانا» نماینده دموکرات دیگر، با انتقاد از این اقدام دولت بایدن، گفت که حمله به سوریه، «قطعا بدون توجیه» بوده است.
سناتور«برنی سندرز» نیز شامگاه جمعه طی بیانیه‌ای، نسبت به اقدام بایدن، ابراز نگرانی کرد. وی در این بیانیه نوشت: «من بسیار نگران هستم که حمله نیروهای آمریکایی در سوریه، کشور ما را در مسیر ادامه جنگ ‌های همیشگی، به جای پایان آن، قرار دهد. این همان مسیری است که طی تقریبا دو دهه گذشته شاهد آن بوده ایم.»
«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در‌باره اقدام آمریکا در سوریه گفت که دو جنگنده اف-15 با هفت موشک هدایت شونده‌، نقطه کنترلی در منطقه بوکمال در طرف سوریه را هدف قرار‌داده‌اند.
در این میان، «تام کاتن» سناتور تندروی آمریکایی در کنگره، از دستور بایدن برای حمله به شرق سوریه، استقبال کرد.
واکنش بایدن
رئیس‌جمهور آمریکا بامداد دیروز به این اعتراضات واکنش نشان داد و با ارسال نامه‌ای به «نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان و «پاتریک لیهی» رئیس‌موقت مجلس سنای آمریکا، دستور خود برای حمله تجاوزکارانه به شرق سوریه را توجیه کرد.
به گزارش فارس، بایدن در این نامه، ادعا کرد که با حمله به اهدافی در شرق سوریه، قصد داشته از تداوم حملات به نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور در عراق جلوگیری کند.
بایدن ضمن اشاره به عملیات راکتی چند روز پیش یک گروه عراقی علیه پایگاه نظامی آمریکا در اربیل، مدعی شد: « گروه‌های شبه‌نظامی غیر‌دولتی [که در حمله به سوریه هدف قرار گرفتند]، در حملات اخیر علیه پرسنل آمریکایی و ائتلاف در عراق نقش داشته‌اند».
حشد و قضیه حمله در اربیل
«غیاث سورجی» از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق، با اشاره به اینکه حشدالشعبی در حمله به فرودگاه اربیل دخیل نبوده است، از دست داشتن یک سرویس اطلاعاتی در این حمله خبر داد.
به گزارش فارس، سورجی گفت‌، شایسته نیست گروه‌های حشدالشعبی را به حمله به شهر اربیل متهم کرد، چرا که حشدالشعبی یک نهاد رسمی است.
او افزود، برخی نهادهای سیاسی سعی دارند از این موضوع سوءاستفاده سیاسی بکنند.
سورجی تصریح کرد‌، احتمال قوی این است که یک سرویس اطلاعاتی در حمله به فرودگاه اربیل دست داشته و هدف آن نیز بحرانی کردن اوضاع عراق است. در نتیجه، پیش از هر گونه اظهارنظری، بدون داشتن ادله قانونی، بایستی منتظر نتایج تحقیقات ماند.
اخیرا فرودگاه بین‌المللی اربیل و یک پایگاه آمریکا در این فرودگاه هدف حمله راکتی قرار گرفته است. پس از آن نیز، یک گروه عراقی تازه تأسیس موسوم به «سرایا اولیاء الدم»، مسئولیت حمله مذکور را به عهده گرفت.
این گروه توضیح داد که با ۲۴ فروند موشک، پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل را هدف قرار‌داده است.