به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,677
بازدید دیروز: 4,668
بازدید هفته: 20,612
بازدید ماه: 113,901
بازدید کل: 24,422,782
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۲۹ شهریور ۱٤۰۳
Thursday , 19 September 2024
الخميس ، ۱۶ ربيع الأول ۱٤٤۶
شهریور 1403
جپچسدیش
21
9876543
16151413121110
23222120191817
30292827262524
31
آخرین اخبار
اسلامی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: یک‌پنجم بازرسی‌های آژانس از ایران انجام می‌‎شود ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
اسلامی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
یک‌پنجم بازرسی‌های آژانس از ایران انجام می‌‎شود 
۱۴۰۳/۰۶/۲۶
‫اسلامی: کنفرانس عمومی آژانس فرصتی مغتنم برای بیان دیدگاه‌ها و مواضع کشورهاست‬‎
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در سخنرانی خود در این اجلاس به شرح مواضع کشور و برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
به گزارش ایرنا، اسلامی در این نشست عنوان داشت: در زمان حاضر، دنیا با چالش‌های جدی و نگران‌کننده از جمله جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین مواجه است. این رژیم در جنگ غزه، بیش از ۴۱ هزار نفر را به خاک و خون کشیده است که غالب آن‌ها زنان و کودکان بی‌گناه هستند و بیش از یکصد هزار نفر را مجروح و معلول کرده است و همچنان تحت حمایت آمریکا و برخی کشورها، وقیحانه به جنایات و نسل‌کشی خود ادامه می‌دهد.
وی افزود: ما نمی‌توانیم نسل‌کشی مداوم مردم بی‌گناهی را که سرزمین‌های آنان، با نقص فاحش قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل متحد و حمایت کامل برخی کشورها، غصب شده است را نادیده بگیریم.
اسلامی خاطرنشان کرد: کل نظام سازمان ملل متحد به‌واسطه بی‌عملی نهادهای متولی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به‌طور مستمر به چالش کشیده شده است. در این راستا ما باید مدعیان نمایندگی جامعه بین‌المللی را پاسخگو کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار داشت: این رژیم با ترور دانشمندان ایرانی و انواع خرابکاری و عملیات تروریستی، سردمدار تبلیغات منفی گسترده‌ای علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است. این رژیم با دروغ‌پردازی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، برای انحراف افکار عمومی از جنایات خود، تلاش می‌کند.
معاون رئیس‌جمهور افزود: خلع سلاح هسته‌ای اولویت اصلی جامعه بین‌المللی است، ضروری است که کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای به تعهدات‌شان ذیل ماده ۶  ان. پی. تی پایبند باشند.
وی تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه حائز اهمیت است. تنها در طول یک سال گذشته، مقامات رژیم کودک‌کش صهیونیستی، در چندین نوبت ملت بزرگ ایران و همچنین مردم مظلوم غزه را با سلاح‌های هسته‌ای خود تهدید کرده‌اند. امتناع این رژیم از الحاق به معاهده NPT و خودداری از قرار دادن تاسیسات هسته‌ای خود تحت پادمان آژانس، تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است.
اسلامی در ادامه اشاره داشت: چالش‌های جهانی، راهکارهای جهانی می‌طلبد؛ در این راستا، انتقال فناوری و تجهیزات مدرن، بدون تبعیض، علی‌الخصوص به کشورهای در حال توسعه، امری حیاتی است. در این مسیر، استفاده از انرژی‌های پاک، به‌خصوص انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع بارِ پایه، نقش مهمی دارد. از این رو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منطبق با اساسنامه، موظف است بدون تبعیض، تسهیلگر و حامی دسترسی همه کشورهای عضو به فناوری و تجهیزات مورد نیاز باشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به سهم خود در راستای سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای برای افق ۲۰ ساله، مصمم است تا سال ۲۰۴۰ سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور را به ۲۰ هزار مگاوات افزایش دهد.
وی در ارتباط با بازرسان آژانس اظهار داشت: همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس به‌صورت صادقانه و گسترده ادامه دارد؛ تعداد بازرسان منتصب آژانس در ایران، با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. در حالی که تاسیسات ایران تنها ۳درصد از تعداد تاسیسات هسته‌ای در کل جهان است، بیش از یک پنجم از کل بازرسی‌های انجام شده توسط آژانس در سال ۲۰۲۳، در ایران انجام شده است.
اسلامی تصریح کرد: اعمال حقوق ذاتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران درخصوص لغو انتصاب بازرسان آژانس، ذیل موافقت‌نامه پادمان جامع انجام گرفته است. اصرار و اعمال فشار به ایران در این رابطه، به معنای نادیده گرفتن حقوق حاکمیتی کشورها بوده و می‌تواند موجب بدعتی غیرموجه شود، لذا غیرقابل قبول است.
وی افزود: مایلم تاکید کنم که اقدامات داوطلبانه برجامی ایران، در ازای لغو تحریم‌های ظالمانه بوده است. آنچه امروز با فشار سیاسی و روانی دنبال می‌شود، وادار کردن ایران به اجرای اقدامات برجامی، بدون در نظر گرفتن تعهدات مربوط به لغو تحریم‌ها است. برجام نباید به هزینه تنها یک عضو اجرا شود.
اسلامی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس روی ساخت و تولید اقلام غیرهسته‌ای، فقط در چارچوب برجام پیش‌بینی شده است. متعاقب خروج غیرقانونی یکجانبه آمریکا و عدم پایبندی به تعهدات توسط سه دولت اروپایی و اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران براساس حقوق خود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، اجرای اقدامات فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع را متوقف کرده است.
وی در پایان اظهار داشت: این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که در صحنه بین‌المللی شاهد بحران‌های جدی هستیم. آژانس باید مطابق با اساسنامه خود، برای کاهش تنش و افزایش تعاملات و همکاری‌ها به منظور بهبود کیفی زندگی همه مردم جهان، ایفای نقش نماید. از دولت‌های عضو انتظار می‌رود با حسن‌نیت و مسئولیت‌پذیری حداکثری اقدام نمایند. ایران آمادگی دارد تا با همه دولت‌های عضو، برای دستیابی به این اهداف والا تعامل نماید.


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۶/۲۷، ۰۷:۰۱:۲۹       بازدیدها: 48