به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 280
بازدید دیروز: 5,718
بازدید هفته: 280
بازدید ماه: 21,250
بازدید کل: 23,683,072
افراد آنلاین: 45
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۸ - ایرج نظافتی : ناظم نظم جهانی کی می‌آیی؟ ۱۳۹۹/۰۱/۱۹

 ناظم نظم جهانی کی می‌آیی؟

    ۱۳۹۹/۰۱/۱۹

Image result for ‫ایرج نظافتی‬‎ناظم نظم جهان کی میایی


 

ایرج نظافتی
 امروز هر نقطه عالم را که بنگری غوغایی است از بیداد ویروسی غیرقابل رویت اما کُشنده به نام «کرونا» که سبب شده تمام کسب و کارها تحت تاثیر قرار بگیرد و همه رفت‌و آمدهای بشری را در سراسر جهان با اختلالی جدی و موثر روبه‌رو ساخته است و از همه مهم‌تر تمامی اماکن دینی و مذهبی را در تمام ادیان و مذاهب به تعطیلی کشانده است، بشر قرن بیستم با این همه پیشرفت در تمام زمینه‌ها وآن همه ادعا داشت. ابرقدرت‌هایی که تا دیروز خود را «جامعه جهانی» می‌نامیدند امروز برای یک «ماسک» دست به سرقت‌های کلان از یکدیگر می‌زنند! بشر پرادعای قرن صنعت و تکنولوژی و پیشرفت، امروز زمین‌گیر یک ویروس شده است!
مگر تا دیروز همین کشورهایی که خود را «جامعه جهانی» می‌نامیدند در ساخت قوی‌ترین بمب‌های کشنده با هم رقابت نمی‌کردند؟ و قوی‌ترین امکانات نظامی خود را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی‌دادند تا با آن به جان کشورهای ضعیف‌تر بیفتند و منافع آنان را غارت کنند؟ پس چه شد آن همه ادعا؟ چگونه مدعیان علم و تکنولوژی در برابر یک ویروس خود ساخته کم آورده‌اند و آیا برای افراد اهل بصیرت این مسایل نشانی آشکار ازنیاز قطعی به ظهور منجی عالم بشریت نیست؟
شاهد نظم نوینی شده‌ایم که ابرقدرت‌ها در آن به ضعیف‌ترین قدرت‌های جهان مبدل شده‌اند. اگر گوش دل را باز کنیم این ندارا خواهیم شنید که مستضعفین عالم سرانجام پیروز این میدان خواهند شد.
در گزارش امروز به نشانه‌های ظهور در آخرالزمان و وظایف منتظران ظهور در عصر حاضر خواهیم پرداخت.
نظم نوین جهانی
«کرونا ویروس» این میکروب نامرئی در این مدت کوتاه نظم جهانی را به هم‌زده و قدرت‌های پرادعای جهانی را در وادادگی گرفتار کرده است.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان چندی پیش در سخنانی به تغییرات گسترده در نظم جهان امروز پرداخت و تصریح کرد: «پیامدها و تبعات آنچه امروز روی می‌دهد خطرناک‌تر از یک جنگ جهانی است و ممکن است با شرایط جهانی جدیدی روبه‌رو شویم‎. آنچه امروز روی می‌دهد، بسیار بیشتر از آن چیزی است که در جنگ‌های جهانی روی داده است. امروز مشخص نیست که آیا اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند یا از هم خواهد گسست و این سؤال در مورد آمریکا نیز مطرح است‎. همه این نظام سرمایه‌داری لیبرالی جای بحث دارد‎. بعد از پایان کرونا ممکن است با یک نظام جهانی جدید روبه‌رو باشیم‎ ما امروز با وضعیتی در جهان روبه‌رو هستیم که از زمان جنگ جهانی دوم نمونه آن وجود نداشته است.»
سید حسن نصرالله در ادامه همین بحث تاکید می‌کند: «‌در سایه آنچه در جهان جریان دارد، یک بحث فرهنگی و عقیدتی و دینی و فلسفی وجود دارد. همچنین بحثی درباره اولویت کشورها و فایده سازمان ملل و بلوک‌های بزرگ در جریان است‎. ساختارها و کشورهایی وجود دارند که ممکن است در آستانه گسستن باشند و بحث درباره سرنوشت آنها آغاز شده است‎ ما در تجربه جدیدی به سر می‌بریم که مشابه آن از بیش از یکصد سال پیش وجود نداشته است و ممکن است جهان را به سمت رویدادهای جدیدی سوق دهد.
یک ویروس کوچک میلیاردها انسان را در خانه‌ها حبس کرده است‎. دانشمندان جهان ناتوان از رمزگشایی این ویروس هستند و این خود یک عبرت است. پناه بردن به خداوند متعال قوی‌ترین سلاح ما است؛ خصوصا از طرف مردمی که قلب‌های آنها شکسته است‎. دولت آمریکا با آن عظمتی که خود را معرفی می‌کند، در مقابله با ویروس کرونا درمانده و پریشان است. تمدن و علوم و فناوری به اوج خود رسیده است اما در برابر یک ویروس کوچک و نامرئی‌‌، این حال و روز کره خاکی است!»
نشانه‌های ظهور پیداست
آیت‌الله حق‌شناس‌(ره) در درس‌های اخلاقش می‌فرمودند: (قریب به مضمون) وقتی خداوند خاطر بنده‌ای را بخواهد برای او ریاضت‌های اجباری و تحمیلی ایجاد می‌کند، برخی‌ها در برابر این امتحان الهی سربلند بیرون می‌آیند و البته برخی دیگر هم بنای ناشکری و اعتراض را می‌گذارند که این‌ها «خسرالدنیا والاخره» می‌شوند و کسانی هم که سکوت می‌کنند و در برابر قضا و قدر الهی دم به شکوه و گلایه نمی‌زنند و شکرگزار الهی هستند قطعا موفقیت‌هایی شامل حال آنها خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد آفتابی کارشناس مسایل دینی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «‌مسایلی که اکنون جامعه جهانی با آن درگیر شده‌اند و ویروسی که همه دنیا را درنوردیده و دنیای استکباری را هم به زانو درآورده نشان می‌دهد که نظم نوینی در جهان در حال وقوع است و  چرا که شرایط کنونی به‌گونه‌ایست که بحث ظهور را ملموس‌تر و عینی‌تر کرده و مردم بیشتر این را لمس می‌کنند.»
آفتابی در ادامه تصریح می‌کند: «‌در منابع دینی داریم که وقتی جهان لبریز از ظلم و ستم شد و همه مردم گرفتار ظالمان شدند‌- همه مردم که عرض می‌کنم منظور از همه ادیان و مذاهب است‌– و سایه ظلم و جنایت و خونریزی و کشتار بی‌گناهان را همه احساس کردند آن وقت است که ظهور منجی عالم بشریت قطعی می‌شود ظالمان در قالب استکبار جهانی هر نوع ظلم و جنایت علیه بشریت را به اوج خود رسانده‌اند و اکنون در مقابل یک ویروس درمانده شده‌اند، تا جایی که دیگر مشغول خودشان شده‌اند و مثلا در خبرهای می‌خوانیم دست به سرقت ماسک از دیگر قدرت‌های همپیمان خود می‌زنند.»
 امیدواریم انتهای این مسایل به ظهور منجی ختم شود، چرا که بشر امروز به این نتیجه قطعی رسیده که وجود منجی بسیار ضروری است و فقط اوست که می‌تواند این نابسامانی‌ها را سامان بخشد و این ظلم و ستم‌ها را خاتمه دهد و عدالت واقعی را بگستراند.»
آقای آفتابی به نکته دیگری در آخرالزمان ‌اشاره می‌کند و می‌گوید: «‌در آخرالزمان خیلی از اهل ایمان، ایمان خود را از دست می‌دهند، یعنی شرایطی پیش می‌آید و فتنه‌هایی شکل می‌گیرد که تشخیص درستی یا نادرستی آن بسیار سخت است، علم و تکنولوژی در کنار همه پیشرفت‌هایش با جهل و نادانی بشر همراه است. به عنوان مثال امروزه در همین فضای مجازی مردم یک شایعه را زودتر باور می‌کنند تا یک خبر صحیح را! و افراد زیادی پیدا می‌شوند که علیه ارزش‌ها و باورهای دینی لجن‌پراکنی می‌کنند.
وی به وظایف یک منتظر ظهور در شرایط کنونی ‌اشاره می‌کند و می‌گوید: «‌نکته مهمی که جا دارد به آن پرداخت وظایف منتظران ظهور است برای دعوت مردم به فهم و شناخت نشانه‌های ظهور و شناخت خود امام عصر ارواحنافداه و دعوت به فهم بیشتر قرآن و دستورات الهی، یعنی یک منتظر واقعی الان باید بداند چکار کند و گوش به فرمان ولی‌فقیه زمان در راستای آگاه‌سازی جامعه تلاش کنند.»
نقش دین در برابر بیماری‌ها
یکی از علایم ظهور که در دستورات دینی ذکر شده این است که گفته می‌شود حاکمان ظالمان به شیوه‌های مختلفی سرنگون خواهند شد.
اما برخی‌ها این روزها این شبه را مطرح می‌کنند که مثلا در برابر ویروس کرونا نقش دین چیست؟
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی معلم و درس‌هایی از قرآن در سخنانی کوتاه درباره نقش بازدارنده دین در مقابل ویروسی مثل کرونا پاسخ بسیار زیبایی می‌دهد که خلاصه آن چنین است: «‌چه دین داشته باشیم و چه نداشته باشیم، ویروس کار خودش را می‌کند. اگر پا روی شیشه و چاقو بگذاری، می‌برد. خواه آیت‌الله باشد یا آدم معمولی! پس نقش دین چیست؟ دین امام خمینی می‌سازد، قاسم سلیمانی‌ها و شهید رجایی‌ها می‌سازد. ما فکر می‌کنیم که چون جمهوری اسلامی است، نباید مشکلی مثل ویروس کرونا داشته باشیم، نباید بیماری داشته باشیم. این تفکر ‌اشتباه است... معنای دین این نیست که هیچ‌کس هیچ غصه‌ای نداشته باشد. این‌ها توقعات بی‌جاست. دین درمان ویروس‌های باطنی، مثل حرص و بخل و نفاق است. کارکرد دین چیز دیگری است.‌»
غفلت از ظهور منجی
در یک پیام صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، خانمی که به ویروس کرونا مبتلا شده در تحلیلی زیبا چنین می‌گوید: «‌الان دو هفته است که در قرنطینه هستم و مادرم و فرزندانم را ندیده‌ام. چون اگر به دیدارم بیایند احتمال ابتلای آنها هست و واقعا دلم پَر می‌زند برای یک لحظه دیدار عزیزانم، ولی وقتی در اوج این بیماری به سختی نفس می‌کشیدم در این فکر بودم که به راستی اگر همین بی‌قراری را ما درباره امام زمانمان داشتیم قطعا تا کنون ظهور تحقق پیدا می‌کرد و ما متاسفانه آنقدر درگیر مسایل روزمره زندگی شده‌ایم که از ولی و سرپرست و کسی که حامی و منجی ماست غافل شده‌ایم.»
وی در ادامه می‌گوید: «‌وقتی با تنگی نفس و سرفه‌های پیاپی روبه‌رو بودم می‌دیدم هیچ‌گاه این‌گونه با تمام وجود این ذکر زیبای «یا اباصالح المهدی ادرکنی» را بر زبان جاری نکرده بودم و به نظر من خداوند با این بیماری شاید می‌خواهد به ما بفهماند چه چیزی کم داریم، و ما را متوجه آن فرد اصلی که ما او را به فراموشی سپرده‌ایم، کند، و بدانیم که جای خالی ایشان کاملا پیداست.»
وی در پایان به ماجرای یک عالم ‌اشاره می‌کند و می‌گوید: « می‌گویند یک فردی به عالمی مراجعه کرد و گفت می‌خواهم خواب امام زمان (عج) را ببینم، چکار کنم؟ آن عالم هم گفت سه روز آب نخورتا خواب امام زمان را ببینی! آن فرد رفت و سه روز آب نخورد و روز سوم از فرط تشنگی شب خواب آبشار و دریا می‌دید، صبح روز سوم به عالم مراجعه کرد و با اعتراض گفت شما مرا مسخره کرده‌اید؟ فقط خواب آبشار و دریا را دیده‌ام نه خواب امام زمان را! آن عالم پاسخ داد: اگر به جای اینکه این‌قدر به فکر آب بودی به فکر امام زمانت بودی قطعا او را در خواب می‌دیدی! و این ماجرا حکایت امروز ماست که این‌قدر غرق در مسایل زندگی شده‌ایم که از دعا برای فرج و از شخص امام زمان غافل شده‌ایم و امیدوارم این ویروس حداقل ما شیعیان را بیدار کند و بدانیم که باید برای ظهور منجی تلاش کنیم و چون امام زمان‌(عج) هر لحظه کنار ماست و ما را می‌بیند و از کارهای ما غافل نیست.»