به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,675
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 4,612
بازدید ماه: 120,118
بازدید کل: 23,781,914
افراد آنلاین: 45
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
327 - رزمایش نظامی ضدروسی آمریکا و آزمایش موشکی ضدآمریکایی روسیه ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
دیدار تاریخی پوتین و بایدن بی‌فایده بود
 
رزمایش نظامی ضدروسی آمریکا و آزمایش موشکی ضدآمریکایی روسیه
 
  ۱۴۰۰/۰۴/۰۹

رزمایش دریایی روسیه قدرت نمایی مسکو در مقابل آمریکا - ایرنا


ناتو اعلام کرد، آمریکا و شش متحدش در روزهای گذشته رزمایش سالانه مقابله با زیردریایی را که هر تابستان در مدار شمالگان برگزار می‌شود، آغاز کردند. همچنین، بزرگترین رزمایش ضدروسی ناتو در دریای سیاه کلید خورده است. همزمان، رسانه‌ها از آزمایش انواع سامانه‌های پدافندی سطح به هوای روسیه در شبه جزیرۀ «کریمه» خبر دادند.
روسیه، چین و جبهه مقاومت با محوریت ایران، هر کدام از نقطه عزیمت خاص خود و با توجه به ارزش‌ها و اهدافِی که دارند، هژمونیِ غرب با محوریت آمریکا را به چالش کشیده‌اند. از این رو، دورانِ جهان تک قطبی تمام شده است و آمریکا یگانه صدایی نیست که باید به گوش برسد. این چالش به شکل‌های مختلفی ظهور پیدا می‌کند. شاخ و شانه کشیدن‌های نظامی با برگزاری رزمایش‌های مختلف، یکی از همین شکل‌ها است.
در این میان، پیش‌بینی‌اندیشکده آمریکایی «کارنگی» عملا تایید شده است. این‌اندیشکده قبل از ورود بایدن به کاخ سفید، طی گزارشی نوشته بود، رئیس‌جمهور جدید، روسیه را بزرگترین تهدید برای آمریکا خواهد دانست و مسکو را به تضعیف کشورها و نهادهای غربی، مانند ناتو و اتحادیه اروپا و واژگونی نظم لیبرال غربی متهم خواهد کرد. این‌اندیشکده همچنین، پیش‌بینی کرده بود که چهار سال آینده‌، روابط آمریکا و روسیه، پرتلاطم خواهد بود. از این رو، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، دیدار پر سر و صدای بایدن با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، علیرغم پر حاشیه بودنش، هیچ دستاورد مشهودی نداشت و روابط واشنگتن-مسکو، چنان‌چه مسئولان کرملین گفته‌اند، در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. این دو کشور همچنین،
هر از گاهی با تهدید و برگزاری رزمایش‌های بزرگ، به یکدیگر دندان نشان می‌دهند.
تنش‌آفرینی آمریکا
در این اوضاع آشفته، «کارل شولتز» فرمانده گارد ساحلی آمریکا، به‌اندیشکده «بروکینگز» گفت، توسعه عملیات آمریکا در منطقه آرکتیک (محیط پیرامونی قطب شمال)، در راستای مقابله با یکه تازی روسیه در این عرصه راهبردی ضروری است، و این می‌تواند شامل آزادی دریانوردی باشد که واشنگتن برای به چالش کشیدن ادعای دیگر کشورها (چین) نیز به آنها استناد می‌کند. همزمان، ناتو اعلام کرد، آمریکا و شش متحدانش، در روزهای گذشته یک رزمایش سالانه مقابله با زیردریایی را که هر تابستان در مدار شمالگان برگزار می‌شود، آغاز کردند. ناتو در یک پیام خبری اعلام کرد: این رزمایش ضد زیردریایی موسوم به «خدنگ پویا»، هر تابستان در منطقه مدار شمالگان برگزار می‌شود. رزمایش امسال در ساحل نروژ آغاز شد و پشتیبانی هوایی از سوی ایسلند و انگلیس را نیز به همراه داشت.
همچنین خبر می‌رسد، آمریکا و ۳۱ متحدش در حالی مشغول برگزاری بیست و یکمین رزمایش دریایی موسوم به «نسیم دریا» در اطراف اوکراین هستند که دولت کی‌یف درخواست‌ها از ناتو را برای پدیرفته شدنش در این ائتلاف تکرار کرده است. به گزارش ایسنا، این رزمایش بزرگ از بندر «اودسا» اوکراین کلید خورده است، تا بزرگترین رزمایش ناتو لقب بگیرد.
واکنش روسیه
از سوی دیگر، همزمان با برگزاری این رزمایش‌ها، ارتش روسیه نیز در شبه جزیره کریمه انواع سامانه‌های پدافندی سطح به هوای خود را آزمایش می‌کند.
به گزارش فارس‌، روسیه سامانه‌های دفاع موشکی
«اس-۴۰۰» و «پنتسیر»‌، شماری از بمب‌افکن‌های «سوخو-۲۴» از ۲۰ فروند از هواپیمای نظامی و بالگرد را در شبه جزیره کریمه مستقر کرده و در حال سنجش میزان توانمندی‌های آن‌هاست.
همچنین، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، طی گفت‌وگویی با کانال خبری «روسیا-۲۴ » در پاسخ به این سؤال که اگر رویدادی از سوی ناوشکن انگلیسی در ساحل کریمه رخ دهد، ولادیمیر پوتین آماده است تا به سوی ناوهای ناتو در منطقه دستور شلیک بدهد یا خیر، گفت: «پوتین آمادگی انجام هر کاری برای دفاع از کشور را دارد، اما بهتر این است که درباره گزینه‌ها و سناریوهای بد صحبت نکنیم. همه ما باید به یاد داشته باشیم که رئیس‌جمهوری روسیه همیشه آماده انجام هر کار ضروری برای دفاع از کشور است.»
گفتنی است، متخصصان روابط بین‌الملل سه سطح درگیری و تعارض را شناسایی کرده‌اند: تعارض منافع، تعارض ایدئولوژیک و بالاترین سطح تعارض، یعنی تعارض هویتی. حال، پرسش این است که تعارض کاخ سفید و کرملین، در کدام سطح قرار می‌گیرد؟ آیا با تشدید تنش‌ها‌، امکانِ سیر صعودی تعارض‌ها وجود دارد؟