به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,372
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 5,309
بازدید ماه: 120,815
بازدید کل: 23,782,612
افراد آنلاین: 43
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
367 - ایران در رسانه‌های جهان ۱۴۰۰/۰۵/۱۳

ایران در رسانه‌های جهان  

۱۴۰۰/۰۵/۱۳

ایران در رسانه‌های جهان | ایران اینترنشنال

پولیتیکو: ترور سردار سلیمانی برخلاف انتظارات شبه نظامیان عراقی را تقویت کرد
سیمونا فولتین در پولیتیکو نوشت که از زمان ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس، شبه نظامیان تحت حمایت ایران که تحت عنوان حشد‌الشعبی فعالیت می‌کنند برای انتقام بسیج شده و به نظر می‌رسد که بیش‌تر ائتلاف نظامی تحت رهبری ایالات متحده را هدف قرار دهد. آنها در عراق راه‌های پیچیده‌ای یافته‌اند؛ و بنا به اعتقاد کارشناسان منطقه‌ای این تغییرات نشان می‌دهد ترورهایی که دولت ترامپ ادعا می‌کرد که «بازدارندگی واقعی» علیه شبه‌نظامیان خواهد بود، مانع از حملات بیش‌تر به نیروهای آمریکایی نمی‌شود.
این حملات عراق را وارد چرخه جدیدی از بی‌ثباتی کرده، زیرا شبه نظامیان عملیات خود را تشدید و گسترش داده‌اند، در حالی که قدرت خود را در قالب نیروهای بسیج مردمی تقویت کرده‌اند. دو بار در سال جاری، دولت بایدن دستور حمله به شبه نظامیان تحت حمایت ایران را به تلافی حمله به نیروهای آمریکایی صادر کرده است.
با کاهش حضور نظامی ایالات متحده در عراق، این پیامدها محدودیت نیروهای امنیتی عراق را آشکار ساخته است زیرا هویدا است که شبه نظامیان قدرتمند و با منابع مناسب عراق را تحت کنترل خود دارند. مقامات عراقی می‌گویند ناتوانی در پیش‌بینی عواقب ترورها نشان دهنده درک محدود دولت آمریکا از پویایی‌های پیچیده داخلی این کشور است. آنها معتقدند این کشتارها باعث شده تا شبه نظامیان حملات خود به اهداف آمریکایی را دو چندان کنند.
فوربس: ایران بازار نفت را به‌سختی تکان می‌دهد
مایکل لینچ کارشناس اقتصاد نفت و سیاست انرژی در وبسایت خبری فوربس نوشت که تقریباً هجده ماه است که بازار نفت تحت تسلط بیماری همه گیر کرونا قرار گرفته، اما نگرانی‌های دیگر آهسته آهسته آشکار می‌شود. دزدیده شدن یک نفتکش در خلیج عمان دیروز یادآور این است که هر تعداد از تحولات ژئوپلیتیک، که عمدتا به ایران مرتبط است، می‌تواند آشفتگی جدیدی ایجاد کند و احتمالاً قیمت نفت را بسیار بالاتر ببرد. دو عامل وجود دارد که می‌تواند قیمت‌ها را در کوتاه مدت کاهش دهد- تأثیر رو به افزایش کرونا وشکست انسجام اوپک.
دو حمله اخیر به نفتکش‌های اسرائیلی، بیش از اینکه یک رویداد تصادفی به نظر برسند، امر بسیار مبهمی است. همیشه احتمال وجود عناصر سرکش یا حتی بازیگران غیر‌دولتی وجود دارد. هواپیماهای بدون سرنشین به سلاح انتخابی تعدادی از گروه‌های منطقه تبدیل شده‌اند، از جمله حملات به عربستان سعودی که از یمن (و شاید از ایران) سرچشمه می‌گیرد، هرچند باور اینکه برخی افراد یا گروه‌های کوچک انگیزه شخصی برای حمله به نفتکش داشته‌اند، دشوار است. آدم ربایی‌ها غالباً توسط بازیگران خصوصی برای کسب منافع مالی انجام می‌شود‌، اما به نظر می‌رسد قصد آشکار اینکه کشتی را به ایران برسانند این احتمال را رد می‌کند.
حملات گاه به گاه به نفتکش‌ها معامله گران را به وجد می‌آورد، اما در غیر این صورت بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌ها برای مدت زمان طولانی تغییر کند. این امر با بهبود وضعیت جهانی تغییر خواهد کرد.
ویک: محاسبات اشتباه بایدن در مورد ایران
بانی کریستی در مجله ویک به محاسبات اشتباه بایدن درخصوص وضعیت ایران پرداخت و در این مورد گفت: فاصله ابراهیم رئیسی با حسن روحانی درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که معمولاً به عنوان توافق هسته‌ای ایران شناخته می‌شود، بسیار مهم است. پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 2018، روحانی بر احیای توافق دوران اوباما تاکید می‌کرد و سعی داشت با دولت ترامپ و بایدن مذاکره کند. در عین حال رئیسی می‌گوید که او همچنان مذاکره خواهد کرد، اما انتظار می‌رود که نسبتاً سازش ناپذیر باشد. هیچ کدام از اینها خبر جدیدی برای رئیس‌جمهور بایدن و تیمش نیست.
بازگرداندن برجام یک وعده انتخاباتی از سوی بایدن بود و اساس دولت رئیسی احتمالاً تحقق آن را- اگر نه غیرممکن‌– بلکه دشوارتر کرده است. بلافاصله پس از مراسم تحلیف بایدن، دولت روحانی پیشنهاد همزمان ایران و ایالات متحده را مطرح کرد که به پایبندی به برجام بازگردید و این راهی است که هر دو دولت می‌توانند ضمن حفظ ظاهر، منافع دیپلماتیک مدنظر خود را حفظ کنند. بایدن این پیشنهاد را رد کرد. آیا او فکر می‌کند رئیسی به همان‌اندازه سازگار است؟
تأخیر بایدن در این مورد تأسف بار است. من نمی‌خواهم در اینجا ساده انگاری کنم، اما ماه‌ها پس از آنکه بایدن برنامه بازگشت همزمان وی را رد کرد، ساده‌لوحانه خواهد بود اگر فکر کنیم در روابط ایران و آمریکا تنها عامل انتخاب رئیسی است، ولی ساده‌لوحانه‌تر این خواهد بود اگر تصور کنیم که آنها ارتباطی به هم ندارند. در این زمینه نمی‌توان به قطع گفت ولی می‌توانیم مطمئن باشیم که دیپلماسی در آینده دشوارتر خواهد بود.
فارین پالیسی: آمدن رئیسی و آغاز تمایل هند به ایران
راجا موهان مدیر موسسه مطالعات آسیای جنوبی دانشگاه ملی سنگاپور در فارین پالیسی نوشت که خروج آمریکا از افغانستان و دیگر تغییرات ژئوپلیتیکی، دهلی‌نو را با تهران همسو خواهد کرد. حضور سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی‌، رئیس‌جمهور ایران در تهران این هفته ممکن است صرفاً به عنوان یک پروتکل و ابراز ناخوشایندی از حسن نیت متقابل باشد. اما در شرایطی که افغانستان به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از بحران رنج می‌برد‌، حساب بلندمدت دهلی‌نو در مورد توازن قدرت منطقه‌ای این کشور را به سمت همکاری استراتژیک قوی‌تر با تهران سوق می‌دهد.
هند همچنین امیدوار است که ایران به رهبری رئیسی بتواند تنش‌ها را با ایالات متحده و با همسایگان عرب خلیج‌فارس کاهش دهد. در واقع‌، مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی که از‌آوریل آغاز شده است، می‌تواند نزدیک به یک پیشرفت باشد. اما با بدتر شدن اوضاع در افغانستان، دهلی‌نو چاره‌ای ندارد جز اینکه از گزینه‌های کمی که با ایران دارد استفاده کند- و پیامدهای آن را مدیریت کند.
نشنال ریوییو: نیاز بایدن به نقشه دوم در مذاکرات آتی با ایران
الیوت آبرامز از اعضای ارشد شورای روابط خارجی و نماینده ویژه ایران در دولت ترامپ در نشنال ریوییو نوشت که بایدن باید در مذاکرات آتی خود با ایران پلن ب داشته باشد. در گام اول بایدن باید تمام تحریم‌های دوران ترامپ را به طور نامحدود حفظ کند. این همان چیزی است که دولت ترامپ قصد داشت انجام دهد: تحریم‌ها را تا زمانی که ایران متوجه نشود که باید مذاکره کند ادامه دهید. تحریم‌ها اقتصاد ایران را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد.
«کمپین فشار حداکثری» که ترامپ در سال 2018 آغاز کرد‌، شکست نخورد. او زمان کافی نداشت و بایدن می‌تواند آن را ادامه دهد و ببیند آیا ایران متفاوت عمل می‌کند یا خیر. در هر صورت، هیچ بهانه‌ای برای لغو تحریم‌ها وجود ندارد، در حالی که ایران برجام را نقض کرده و همچنان از تروریسم در سراسر خاورمیانه- و حتی در ایالات متحده حمایت می‌کند.
گام منطقی دیگر جدی گرفتن فعالیت نظامی ایران است. اگر ایران قصد داشته باشد به رفتارهای اخیر خود ادامه دهد که شامل تولید سلاح هسته‌ای، حملات شبه نظامیان شیعه در عراق به آمریکایی‌ها، و انجام فعالیت‌های تروریستی ادامه دهد، ایالات متحده باید پاسخ تندتری به این اقدامات دهد. در مورد اقدامات تروریستی‌، بایدن باید به وضوح به ایران بگوید که اگر یک آمریکایی توسط یک شبه نظامی شیعه در عراق کشته شود، ایالات متحده نه علیه برخی گروه‌های نیابتی در عراق بلکه علیه خود ایران پاسخ خواهد داد؛ و او باید به وضوح اعلام کند که حمله تروریستی مورد حمایت ایران در ایالات متحده پیامدهای مستقیم برای خود ایران خواهد داشت. رئیس‌جمهور اکنون باید به آمریکایی‌ها و به ویژه ایران توضیح دهد که وقتی سرانجام برجام مرده اعلام شد، قصد دارد چه کار کند.