به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 826
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,994
بازدید ماه: 120,701
بازدید کل: 23,784,294
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
829 - خروج روسیه از پیمان منع جامع آزمایش جنگ‌افزارهای هسته‌ای/ حملات گسترده جبهه مقاومت به عمق سرزمین‌های اشغالی ۱۴۰۲/۰۸/۱۲

خروج روسیه از پیمان منع جامع آزمایش جنگ‌افزارهای هسته‌ای

 ۱۴۰۲/۰۸/۱۲

فرارو | موافقت پوتین با لغو پذیرش معاهده ممنوعیت آزمایش هسته‌ای

دولت روسیه رسماً اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور مصوبه پارلمان مبنی بر خروج روسیه از پیمان منع جامع آزمایش تسلیحات هسته‌ای (CTBT) را امضا کرده است. 
بر اساس تصمیم امضا شده توسط پوتین، روسیه موافقت خود را با معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای پس گرفت. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرلمین طی بیانیه‌ای در ٢٠ اکتبر(28 مهر) گفته بود که آمریکا هرگز این معاهده را تایید نکرد و اگر روسیه از موافقت خود با این معاهده عقب‌نشینی کند، وضعیت متعادل خواهد شد. به گزارش دویچه وله کارشناسان می‌گویند، این اقدام پوتین غیرمنتظره نبوده است. او پیشاپیش خروج از این پیمان را این‌گونه توجیه کرده بود که روسیه باید همان گزینه‌هایی را داشته باشد که دومین قدرت بزرگ هسته‌ای، یعنی ایالات متحده آمریکا دارد. پیمان منع جامع آزمایش جنگ‌افزارهای هسته‌ای در سال ۱۹۹۶ به تصویب سازمان ملل متحد رسید. تا آن زمان و در جریان جنگ سرد، آمریکا، شوروی و دیگر قدرت‌های اتمی بیش از ۲۰۰۰ آزمایش هسته‌ای انجام داده بودند.

 

کابوسی دیگر برای اسرائیل تعبیر شد
حملات گسترده و همزمان موشکی و پهپادی
جبهه مقاومت از لبنان، فلسطین، یمن و عراق
به عمق سرزمین‌های اشغالی
حماس تل آویو را موشک باران کرد | به صدا درآمدن آژیرهای خطر در تل آویو و  فرودگاه بن گوریون - فرتاک نیوز | خبر فارسی

با ادامه جنگ اسرائیل عليه حماس طي هفته‌هاي گذشته، نام «محور مقاومت» بيش از گذشته شنيده می‌شود. محوري تعيين‌كننده با حضور گروه‌هايي در عراق، لبنان، سوريه، يمن و در خود فلسطين كه آرمان مشترك همگي آزادي كامل قدس و نابودي رژيم صهيونيستي است. انصارالله در يمن، جنبش نجبا و گروه‌هاي همسو در عراق و سوريه و حزب‌الله در لبنان همزمان با درگيري‌ها در فلسطين، خواب را از چشمان اشغالگران ربوده‌اند و باعث نگرانی‌ تل‌آويو و كشورهاي غربي و آمريكا در مورد سرریز شدن دامنه تحولات فلسطين به ديگر مناطق غرب آسیا شده‌اند.

چگونگی واكنش و فعاليت گروه‌هاي مقاومت در غرب آسیا، مسیر آینده تحولات منطقه را تعیین می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که همه گروه‌های «محور مقاومت» هماهنگی خود را برای فعاليت ميداني و جنگ در یک جبهه متحد علیه رژيم اسرائیل، به ویژه پس از عمليات موفق طوفان الاقصي افزایش داده‌اند.
خبرها حاكي از آن است كه رهبران حماس و حزب‌الله طي روزهاي گذشته درباره ادامه جنگ عليه اشغالگران صهيونيستي گفت‌وگوهايي را دنبال کرده‌اند و برگزاري ديدارهاي مشترك در بيروت گواهي بر اين مدعاست. راديو ملي آمريكا با استناد به نقل قولي از کارشناسان آمريكايي بر این عقیده است که حتی پيش از آن كه صحبت از «وحدت جبهه‌ها» در ميان گروه‌هاي مقاومت شود، اتاق عمليات مشترك اين گروه‌ها با هدف عمليات ائتلافي نظامي علیه تل‌آويو تشكيل شده بود. در واقع مي‌توان گفت كه «وحدت جبهه‌ها»ي گروه‌هاي مقاومت نوعی ناتوي ضدصهيونيستي توسط بازيگران مسلح مقاومت در منطقه است كه آينده ژئوپولیتيك منطقه را تعيين مي‌كنند. اين ناتوي ضداسرائيلي تاكنون توانسته از سازش بيشتر رهبران عربي و اشغالگران قدس جلوگيري كند و در حال حاضر نيز خود را براي قدم بعدي نبرد يعني جنگ نهايي آزادي قدس آماده مي‌‎كند. در واقع در چند سال گذشته، ائتلاف مشترك گروه‌هاي مقاومت با موفقيت توانسته‌اند كه رژيم اسرائیل را در همه جبهه‌ها احاطه کرده و اكنون اين محاصره منطقه‌اي در حال ثمر دادن عليه اشغالگران است.
تنش بزرگ در جنوب لبنان
يك روز پس از عمليات طوفان الاقصي، وضعیت امنیتی به سرعت در مرز رژيم صهيونيستي و لبنان وخیم و درگیری‌ها شدیدتر شد. دو عنصر قابل توجه در جبهه لبنان ظهور کرده‌اند. برای اولین بار پس از پایان جنگ داخلی، شاهد ظهور «نیروهای الفجر»، شاخه نظامی جماعت اسلامیه بودیم. این گروه اسلامگرای سنی لبنان که در سال 1990 منحل شده بود، بازگشت خود را بارديگر به صحنه تحولات فلسطين اعلام و تاكيد کرد که در جنگ فراتر از مرزهای لبنان در دفاع از آزادي مسجدالاقصی و در همبستگی با غزه و فلسطین شرکت می‌کند. در 29 اکتبر يعني 6 روز پيش، اين گروه، موشک‌هایی را از لبنان به سمت «کریات شمونا» در شمال فلسطين اشغالي پرتاب کرد. نیروهای الفجر به عنوان شاخه نظامی جماعت اسلامیه لبنان اگرچه مستقل از حزب‌الله می‌جنگد، اما هماهنگی نظامی كامل بین دو سازمان وجود دارد. علاوه‌بر این، گروه‌هاي فلسطيني حماس و جهاد اسلامی در جنوب لبنان بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند که مسئولیت کامل چندین حمله علیه صهيونيست‌ها را از خاك لبنان برعهده گرفتند. حضور نيروهاي فلسطيني در جنوب لبنان یادآور هماهنگي كامل ميان گروه‌هاي مقاومت لبناني و فلسطيني است و نشان مي‌دهد كه اين هماهنگي‌ها تا حد زيادي معناي مرز ميان فلسطين و لبنان را كمرنگ كرده و درگيري‌ها در جغرافياي فرامرزي بنام محور مقاومت جريان دارد.
بازيگري انصارالله یمن
انصارالله يمن بخش دیگري از محور مقاومت در منطقه است. ظهور آنها به عنوان یک بازیگر سیاسی و نظامی یمنی باعث تغيير تحولات جنوب شبه جزيره عربستان طي چند سال گذشته شده است. در حال حاضر همزمان با جنگ عليه غزه، انصارالله اعلام کرده‌ است که آماده ملحق شدن به محور دفاع از غزه و مسجدالاقصی در جنگی همه‌جانبه علیه اسرائیل و در كنار حماس است. انصارالله و ارتش يمن همچنين در 19 اکتبر يعني حدود دو هفته پيش، سه موشک کروز و پهپادهاي پيشرفته به سوي رژيم صهيونيستي پرتاب کرد که اگرچه اين پرتاب‌ها توسط یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ رهگیری شدند،‌ اما به گفته آمريكا این موشک‌ها به طور بالقوه اسرائیل را هدف قرار داده بودند. این حمله به خودی خود یک پیام نظامي قوی ارسال می‌کند و نشان‌دهنده اولویت راهبردی پیوند يمن با محور مقاومت در فلسطين است. حملات نيروهاي انصارالله همچنين حكايت از آن دارد كه اين نيروها آمادگي لازم برای ايفاي نقش در درگیری نظامی در جنگ‌ها یا تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را دارد. نيروهاي يمني داراي زرادخانه بزرگي از موشک‌های دوربرد هستند که می‌توانند عمق رژيم صهيونيستي را هدف قرار دهند. اين تجهيزات پيشرفته نظامي یا در سال 2014 از دولت وابسته به عربستان ضبط شدند یا طي سال‌هاي گذشته به‌دست نيروهاي يمني رسيده‌اند.
ورود هماهنگ نيروهاي مقاومت
جديدترين ورود گسترده گروه‌هاي مقاومت عليه اشغالگران در شامگاه پنجشنبه رخ داد و گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس)، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن به صورت هماهنگ مناطق مختلف فلسطین اشغالی از جمله تل‌آویو را هدف حملات راکتی و موشکی خود قرار دادند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن نيز روز گذشته اعلام كردند كه «نیروهای مسلح یمن تعداد زیادی پهپاد به سمت چند هدف در عمق رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی شلیک کردند که به لطف خداوند به اهداف رسیدند.» رسانه‌های عبری زبان هم اعلام کردند که رژیم صهیونیستی هم اکنون در 7 جبهه مختلف مشغول جنگ است: «نخست جبهه غزه، دومی جبهه ملتهب کرانه باختری، سوم جبهه شمالی با حزب‌الله، چهارم یمن، پنجم قضیه مبادله اسرا با حماس و ششم اقتصاد اسرائیل که در حال فروپاشی است و جبهه هفتم هم سازمان ملل و افکار عمومی جهانیان است.» همچنين پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه بامداد جمعه هدف حملات پهپادی قرار گرفتند. به گفته مقاومت اسلامی عراق عملیات مقاومت در حمايت از غزه و فلسطين وارد مرحله جدیدى خواهد شد که شدیدترین و گستردترین حملات علیه پایگاه‌هاى دشمنان در منطقه خواهد بود. «عبدالعزیز المحمداوی» رئیس ستاد فرماندهی نیروهای حشدالشعبی عراق و ملقب به «ابوفدک» نيز آماده‌باش نیروهاي خود را با هدف رویارویی با هرگونه تحولی طی روزهای آتی اعلام کرده است.
افزايش آمار تلفات صهيونيست‌ها
تلفات نيروهاي صهيونيستي در مواجه به جبهه هماهنگ مقاومت همچنان در حال گسترش است و اشغالگران در شمال و جنوب فلسطين از سوي گروه‌هاي مقاومت حماس و حزب‌الله متحمل تلفات مي‌شوند. رسانه‌های عبری زبان از جمله روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نيز تعداد نظامیان اسرائیلی کشته‌شده در نبرد زمینی را فقط طي چند روز گذشته ۲۴ نفر ذکر کرده‌اند. گفته شده این تلفات شامل یک فرمانده تیپ زرهی و ۴ افسر ارشد هم می‌شود. با اين حال منابع خبری گزارش می‌دهند که تعداد واقعی کشته‌ها و تلفات این رژیم به مراتب بیشتر از آمارهای اعلامی است. با وجود اين منابع رسمي صهيونيستي هنوز آمار تلفات كلي خود را با وجود افزايش روزانه فقط 1400 نفر عنوان كرده‌اند. رسانه‌های صهیونیستی نيز عصر جمعه تایید کردند که «شلومی حبکه»، فرمانده گردان ۵۳لشکر باراک که یکی از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود در حمله زمینی در شمال نوار غزه کشته شده است.حزب‌الله نيز دو روز پيش اعلام كرد كه تاكنون 125 نظامي صهيونيست در جنگ در جبهه شمال كشته شده‌اند و روز جمعه نيز ۱۹ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرز لبنان به طور همزمان هدف قرار داده است. براساس آمار سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستي، تا كنون 338 نظامی ارتش در جنگ در غزه کشته شده‌اند.
حقارت صهيونيست‌ها در جنگ
از سوي ديگر «هرتزی‌ هالیوی»، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی با اعتراف به دشواري جنگ عليه فلسطينی‌ها گفته است كه این جنگ بهای سنگین و دردناکی دارد و ما تعدادی از بهترین نظامیان خود را در نبردهای غزه از دست دادیم. روزنامه تايمز اسرائيل نيز در گزارشي گفت: «باید بدانیم احساس شکست و حقارتی که عمليات روز هفتم اکتبر(عمليات طوفان الاقصي) داشتیم، طی روزها و هفته‌های پیش رو باز هم تکرار خواهد شد!» «بنيامين نتانیاهو»، نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز تاكيد كرده كه متأسفانه در میان نیروهایمان تلفات زيادي داریم. «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی تندرو كابينه نتانياهو گفته است كه با خسارت اقتصادی و بحران مالی بی‌سابقه‌‎ای مواجه هستيم. کارشناسان اقتصادی در غرب با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری، ارزش پول، افت بورس و تعطیلی صنعت، کشاورزی و کسب‌وکارها، آینده اقتصادی رژیم صهیونیستی را تاریک مي‌دانند.
نتانياهو رفتني شد
ادامه جنگ باعث شده تا موقعيت سياسي نتانياهو هم با خطر رو‌به‌رو باشد. براساس گزارش پوليتيكو، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و دستیاران ارشد او، درباره این احتمال که روزهای حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در قدرت به شمارش افتاده، بحث کرده‌اند.
احتمال باز شدن جبهه‌هاي جديد
واكنش به تجاوزات رژيم صهيونيستي در حال گسترش به ساير كشورهاي عربي فراتر از گروه‌هاي مقاومت است. پارلمان الجزایر پنجشنبه شب در جلسه‌ خود در جهت اعلام همبستگی با مردم غزه با تصویب طرحی به «عبدالمجید تبون»، رئیس‌جمهور و ارتش این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم با اسرائیل اعلان جنگ نماید. همزمان دولت بحرین نيز خبر داده است که در حمایت از فلسطین، سفیر خود را از تل‌آویو بازمی‌گرداند و روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی را نیز قطع مي‌كند.
قتل عامي ديگر
در اواخر روز جمعه نيز ارتش صهیونیستی پیش با بمباران ورودی مجتمع پزشکی الشفا غزه و کشته و زخمی کردن دهها نفر جنایت جنگی دیگری را مرتکب شد. دکتر «محمد زقوت»، مدیرکل بیمارستان‌های غزه به شبکه الجزیره گفت که این بمباران مجروحانی را که در حال اعزام به گذرگاه ر‌فح بودند، هدف قرار داده است.