به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 834
بازدید دیروز: 4,668
بازدید هفته: 18,769
بازدید ماه: 112,058
بازدید کل: 24,420,939
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۲۹ شهریور ۱٤۰۳
Thursday , 19 September 2024
الخميس ، ۱۶ ربيع الأول ۱٤٤۶
شهریور 1403
جپچسدیش
21
9876543
16151413121110
23222120191817
30292827262524
31
آخرین اخبار
خبرِ ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... ۱۴۰۳/۰۶/۲۵

خبرِ ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و ....

 ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ 

 

 تحلیل اندیشکده امریکن اینترپرایز از انقلاب هوش مصنوعی در ایران

کارشناس مؤسسه «امریکن اینترپرایز» گزارشی را درخصوص توجه و تلاش ایران برای گسترش هوش مصنوعی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین منتشر کرده است.
مایکل روبین کارشناس ارشد این اتاق فکر آمریکایی در تحلیل کارکرد و جایگاه فناوری هوش مصنوعی در ایران آورده است ظهور هوش مصنوعی (AI) حکایت از یک جهش تکنولوژیکی دارد.
در حالی که بسیاری از کشورهای خاورمیانه به طور سنتی به دلیل ترس از بروز چالش یا آسیب پذیرشدن حکومت‌های خود در پذیرش فناوری جدید محتاطانه و کند رفتار می‌کنند، ایران که از قرن نوزدهم درجست‌وجوی تکنولوژی حرکت کرده است، اکنون هم به دنبال پیشرو بودن در فناوری هوش مصنوعی است. برای نمونه ایران از جمله نخستین کشورهای جهان بود که تلگراف را پذیرفت و بعدها رادیو و تلویزیون را نیز قبل از همسایگانش ایجاد کرد. این روند در مورد اینترنت هم برای جمهوری اسلامی رخ داد و ایران دومین سرزمین در خاورمیانه بود که پس از اسرائیل از اینترنت استقبال کرد. به گزارش ایرنا، در بخشی از این گزارش آمده است: دولت جمهوری اسلامی اکنون در حال تلاش برای ایجاد یک نهاد نظارتی و سیاست‌گذاری جهت مدیریت نفوذ هوش مصنوعی در ایران است. در حالی که این روند در زمان رئیس‌جمهوری فقید «سید ابراهیم رئیسی» آغاز شده بود، «محمد مخبر» جانشین موقت او درست قبل از انتخاب «مسعود پزشکیان»، یک «سازمان ملی هوش مصنوعی» جدیدی را افتتاح کرد. ماریکل روبین با ابراز تردید در زمینه درک کامل و درست از فرصت‌ها و تهدیدهایی که هوش مصنوعی به همراه دارد، افزود: چند ماه قبل در عراق، یک کارشناس دینی شیعه به من گفت که فکر نمی‌کند هوش مصنوعی حداقل از نظر مذهبی مشکلی ایجاد کند. وی اعتقاد دارد ساختار دینی در ایران هم اعتقاد دارد که هم قادر است هوش مصنوعی را مهار کند و هم از آن در راستای منافع خود بهره‌برداری نماید. در همین راستا ژوئن 2024، دبیر بخش فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه از نامزدهای ریاست جمهوری خواست تا از این فناوری برای افزایش مشارکت رای دهندگان استفاده کنند. نویسنده در بخش پایانی این تحلیل با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های امنیتی، نظامی و اطلاعاتی آورده است که قرار دادن این مرکز زیر نظر ریاست جمهوری، نگاه نظام را به این مقوله نشان می‌دهد؛ ضمن آنکه این احتمال وجود دارد که جایگاه آن در آینده ارتقا پیدا کند زیرا ممکن است در آینده اهمیت و کارکردهای آن افزایش یابد و هوش مصنوعی به نوعی تهدید تبدیل شود.
 

 گاردین:‌آمریکا و انگلیس نگران انتقال فناوری از روسیه به ایران هستند

انگلیس و ایالات متحده با استناد به ادعای ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران به روسیه، ابراز نگرانی کرده‌اند که مسکو اسرار هسته‌ای خود را در ازای دریافت این موشک‌ها در اختیار تهران قرار می‌دهد که به ادعای آن‌ها می‌تواند تهران را به «توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای» نزدیک‌تر کند.
به گزارش ایسنا، این در حالی ‌است که ایران بارها اعلام کرده به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.
روزنامه گاردین روز یکشنبه و به نقل از منابع آگاه ادعا کرده «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست روز جمعه خود در واشنگتن گفته‌اند تهران و مسکو در حال تشدید همکاری‌های نظامی در زمانی هستند که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم کافی تسلیحاتی است. به ادعای این منابع آگاه، مقامات انگلیس و آمریکا این همکاری میان ایران و روسیه را به‌عنوان بخشی از اتحاد عمیق‌تر این ۲ کشور، «نگران‌کننده» توصیف کردند.
طبق گزارش گاردین، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جریان سفر به لندن برای دیدار با «دیوید لمی» همتای بریتانیایی خود هشدار مشابهی را مطرح کرد اما در آن زمان، تمرکز واشنگتن بیشتر روی ادعای ارسال موشک‌های ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین بود.
بلینکن در سفر به لندن مدعی شد: روسیه در حال به‌اشتراک گذاشتن فناوری است که تهران به‌دنبال آن است؛ این یک خیابان دوطرفه است، شامل موضوعات هسته‌ای و اطلاعات فضائی.
این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که مقامات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به‌طور قوی ادعا انتقال این موشک‌ها را رد کرده‌اند.
«عباس عراقچی»، وزیر امورخارجه ایران در واکنش به این ادعا طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه «یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند»، نوشت: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام! معتادین تحریم باید از خود بپرسند چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟ او تاکید کرد که تحریم‌ها راه‌حل نیستند، بلکه بخشی از مشکل هستند.
 زلنسکی:

 

استفاده روسیه از موشک‌های ایران را تأیید نمی‌کنم
«نمی‌توانیم این را تایید کنم» این را زلنسکی درباره ادعای استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک ایران برای حمله به اوکراین بیان کرد.
به گزارش فارس، رئیس‌جمهور اوکراین هم به ادعاهای متحدان غربی درباره استفاده روسیه از موشک‌های ایران واکنش نشان داد. نخست‌وزیر اوکراین دنیس شمیگال گفته بود که کی‌یف هیچ اطلاعاتی در مورد انتقال این موشک‌ها و استفاده از آن‌ها توسط نیروهای مسلح روسیه در اختیار ندارد.
وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در جریان سفر به کی‌یف مدعی شد که روسیه «در حال بمباران بی‌رحمانه شهرهای اوکراین است و سلاح‌های بیشتری از ایران دریافت کرده است.»
به گزارش وبگاه اوکراینی «کی‌یف ایندپندنت»، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که او هنوز نمی‌تواند استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک ایران را تایید کند.
گفتنی است، خارجه ایران سید عباس عراقچی اعلام کرد که «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است».
زلنسکی اعلام کرد که اطلاعاتی از طرف سازمان‌های جاسوسی غربی درباره انتقال موشک‌های ایران دریافت کرده «اما در حال حاضر من نمی‌توانم استفاده از موشک‌‍‌ها را تایید کنم.»
رئیس‌جمهور اوکراین افزود که «من وقتی می‌توانم تاییدی کنم که مدرکی داشته باشیم. همان‌طور که درباره کره شمالی ما مدرک داشتیم.» 
ادعای پنتاگون: روسیه موشک‌های ایران را تحویل گرفته اما استفاده نکرده است
ژنرال پاتریک، رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران در واشنگتن گفت: ایالات متحده آمریکا تایید می‌کند ایران، محموله‌هایی از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد فتح ۳۶۰ را به روسیه منتقل کرده است که تاکنون از آن استفاده نکرده است.
به گزارش ایرنا، این مقام ارشد نظامی آمریکا در عین حال مدعی شد که بر اساس برآورد ایالات متحده آمریکا، این موشک‌ها می‌تواند ظرف چند ماه آینده علیه اوکراین به کار گرفته شود.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: گزارش‌ها مبنی بر انتقال محموله‌های موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه تحولی نگران‌کننده و تهدیدی برای امنیت اروپا است.
او تصریح کرد: همکاری مسکو و تهران نشان‌دهنده گسترش نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران به فراتر از خاورمیانه است.
سخنگوی پنتاگون ادامه داد: ایالات متحده آمریکا در کنار متحدان و شرکای خود به نظارت بر همکاری‌های روسیه و ایران در خاورمیانه و اروپا ادامه خواهد داد.
وی همچنین گفت که روسیه نیز فناوری‌های مورد نیاز ایران را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

 

   ادعای تکراری گروه 7 : ایران به سرعت حمایت تسلیحاتی از روسیه را متوقف کند

وزرای خارجه گروه جی-7 (هفت‌کشور صنعتی جهان) شنبه‌شب به‌وقت‌تهران در بیانیه تکراری در نشست رم مدعی کمک تسلیحاتی ایران به روسیه شدند.
به گزارش وبگاه «وزارت خارجه ژاپن» در بخشی از این بیانیه آمده است: «وزرای خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا، صادرات تسلیحاتی ایران و خرید موشک‌های بالستیک این کشور از سوی روسیه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند.»
به گزارش فارس، در این بیانیه بدون ارائه هیچ‌گونه سندی، ایران به حمایت نظامی از روسیه در جنگ با اوکراین متهم شده است.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و روسیه هر دو ادعاهای کشورهای غربی را رد کرده‌اند. تهران این ادعاها را جنگ روانی توصیف کرده است.
ادعاهای کشورهای غربی علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که این کشورها از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ اصلی‌ترین تأمین‌کننده‌های سلاح برای اوکراین بوده‌اند.
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «ایران باید به‌سرعت تمام حمایت‌های خود از روسیه علیه اوکراین را متوقف و انتقال موشک‌های بالستیک، پهپادها و فناوری‌های مرتبط را که تهدیدی علیه اوکراین و همچنین امنیت اروپا و بین‌المللی است را متوقف کند.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در واکنش به این گزارش‌ها گفته بود که ایران ضمن مخالفت با جنگ از راهکار سیاسی برای حل‌وفصل اختلافات روسیه و اوکراین حمایت می‌کند.

 


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۶/۲۶، ۰۷:۲۵:۳۱       بازدیدها: 41