«مساجد خدا را تنها كسى آباد مىكند كه ايمان به خدا و روز قيامت آورده و نماز را برپا دارد و زكات را بپردازد و جز از خدا نترسد، اميد است چنين گروهى از هدايت يافتگان باشند.»
سوره توبه آيه 17
مساجد دژ و سنگرهاى بلند مرتبه و عظيمالشأن، ملجاء و پناهگاههاى امن و خانه و منزلگاههاى رفيع و گرانقدرند. توجه و التفات به آن در قرآن كريم و در سخنان پيشوايان دين (عليهمالسلام) و در بيانات علما و فقها و درس آموختگان مكتب توحيد آنچنان وفور و كثرت دارد كه خود حديث مفصلى است و جاى تحليل و بررسى بسيار دارد.
پيامبر اسلام (صلىاللّه عليه واله) اهميت فوقالعادهاى براى ساخت و آبادى ظاهرى و باطنى آن قائل بود. توقف چند روزه آن حضرت پس از هجرت به مدينه در منطقهاى به نام قبا و ساخت اولين مسجد در آيين اسلام در آن محل، توقف ايشان ميان قبيله بنى سالم و برگزارى نماز جمعه در آن و ساخت مسجدجمعه و سپس ورود حضرت به مدينه و بناى مسجد در اولين محل فرود ايشان در آن شهر كه مسجدالنبى(ص) نام گرفت، نشاندهنده اين اهميت است.
پيامبر گرامى هميشه در سخنان و آموزههاى خود بنا كردن مسجد را تبليغ و تشويق فرموده و از آن بهعنوان كارى مهم و در خور ستايش خالق و دريافت پاداشهاى فراوان ياد مىنمود. به عنوان نمونه به سخنان زير مىتوان اشاره كرد.
هر كس مسجدى بنا كند اگر چه به اندازه لانه مرغى باشد خداوند متعال از براى او خانهاى در بهشت بنا كند.
- مساجد را بنا كنيد و آنها را محل اجتماع خود قرار دهيد.
- هفت چيز است كه پاداش آن براى بنده در قبر او و پس از مرگش دوام دارد؛ كسى كه علمى تعليم دهد يا نهرى به جريان اندازد، يا چاهى حفر كند، يا نخلى بكارد، يا مسجدى بسازد، يا مصحفى به ارث گذارد، يا فرزندى بجا نهد كه پس از مرگش براى او آمرزش خواهد.
ـ هركه براى خدا مسجدى بسازد، خواه كوچك و خواه بزرگ، خداوند در بهشت خانهاى براى او بسازد.
ـ هر كه مسجدى براى رضاى خدا بسازد خداوند همانند آن خانهاى در بهشت براى او مىسازد.
ـ هر كه براى خدا مسجدى بسازد و در آن ريا و خودنمايى به كار نبرد، خداى تعالى در بهشت خانهاى برايش بنا كند.
به همين دليل ساخت مساجد در مدينه و اطراف آن، به موازات گسترش اسلام و ازدياد گروندگان به آن رو به افزايش گذاشت و در جاى جاى جزيرهالعرب رونق و فراوانى يافت، بالاخص اين كه مساجد مسلمين مانند معابد آيينهاى ديگر صرفا محل عبادت و اعمال فردى نبود بلكه بسيارى از شئون آموزشى، اجتماعى، سياسى، فرهنگى و نظامى در آن متمركز گرديده و به انجام مىرسيد. شهيد مطهرى در اين باره مىگويد: «جوشش و جنبش علمى مسلمين از مدينه آغاز شد. اولين كتابى كه انديشه مسلمين را به خودجلب كرد و مسلمين در پى درس و تحصيل آن بودند قرآن و پس از قرآن احاديث بود... مسلمين با حرص و ولع فراوانى آيات قرآن را كه تدريجا نازل مىگشت فرا مىگرفتند و به حافظه مىسپردند و آنچه را كه نمىدانستند از افرادى كه رسول خدا آنها را مأمور كتابت آيات قرآن كرده بود و به كاتبان وحى معروف بودند مىپرسيدند. به علاوه بنا به توصيههاى مكرر رسول خدا سخنان آن حضرت را كه به سنت رسول معروف بود از يكديگر فرا مىگرفتند. در مسجد پيغمبر رسما حلقههاى درس تشكيل مىشد و در آن حلقه به بحث و گفتوگو درباره مسايل اسلامى و تعليم و تعلم پرداخته مىشد...»
روايات بسيارى تشكيل جلسات علمى را در مسجد تأييد مىكند خصوصا اين كه سرپرستى اين جلسات با عالمترين افراد و خصوصا شخص نبى اكرم بود. بعضى از اين مساجد در هنگام جنگ تبديل به بيمارستان مىشد چنان كه «رفيده» در جريان جنگ خندق به سفارش و دستور پيامبر خيمه خود را در مسجد نبوى برپا نمود.
مساجد سبعه در منطقه احزاب، محوريت نقش مسجد را در توليد و پيشرفت و گسترش علم و توسعه سياسى و اجتماعى نمايانتر مىسازد. اين مناطق به طور قطع تنها محل عبادت نبوده است، بلكه مكانهايى جهت تجهيز، آموزش، توجيه و سازماندهى مسلمين در نبرد بود، نكته مهم ديگر اين كه يكى ازاين مساجد به فاطمه زهرا (سلاماللّه عليها) اختصاص داشته كه گوياى اين مسئله است كه زنان نيز پا به پاىمردان در اين عرصهها تلاش نمودهاند. پس از رحلت آن بزرگوار نيز مسجد از نظر تعليم و دانشپژوهى موقعيت ويژه خود را حفظ نمود. ابن عباس در مسجدالحرام مىنشست و تفسير قرآن آموزش مىداد. بعدها كه دامنه فتوحات اسلامى گسترش يافت مسجدهاى بزرگ و باشكوهى ساخته شد و يكى از استفادههاى مهمى كه از آنها شد تشكيل جلسات درس متعدد در آنها بود.
معاوية ابن ابى سفيان نقل مىكند: «زمانى كه وارد مسجد نبوى شدم حلقه درسى را ديدم كه در آن مردم با توجه كامل نشسته بودند و آن حلقه درس حضرت اباعبداللّهالحسين (عليهالسلام) بود كه جمع چنان محو سخنان و بحث علمى او شده بودند كه گويا پرندهاى بر سرشان نشسته بود و آنان از ترس اين كه پرواز كند حركت نمىكردند، همه با توجه كامل براى فهم و درك بهتر به سخنان حسين (عليهالسلام) گوش مىكردند.»
مسجد در صدر اسلام مركز فرماندهى، محل قضاوت و سياست و ميعادگاه تجمع و تصميمات بود و اين سنت در زمان خلفا و حكومت اميرالمؤمنين (عليهالسلام) نيز ادامه داشت و طبيعى است كه چنين باشد زيرا اسلام، دين جامع دنيا و آخرت است و تفكيك دين از سياست و اجتماع در آن جاى ندارد. دنيا و دين در اين مكتب ادغام شدهاند و حاكم بردنيا بايد دين و خدا باشد.
پيامبر از هنگام ورود به مدينه تا رحلت يعنى در مدت ده سال، بيش از هفتاد غزوه و سريه را پشت سر گذاشت. در اغلب جنگها سپاهيان مسلمان از مسجد حركت مىكردند. در جنگ اُحد لشكر پيامبرپس از به پاداشتن نماز عصر در مسجد با بدرقه مسلمانان به سوى احد عزيمت كردند. حتى پس ازبازگشت از جنگ نيز پيامبر نخست به مسجد مىآمد و نماز مىگزارد كه به مفهوم شكرگزارى بود. سايرفرماندهان نيز از اين عمل پپامبر پيروى مىكردند. اسامة بن زيد پس از مراجعت از نبرد مؤته در حالى كه پرچم جنگ پيشاپيش او حمل مىشد، نخست به مسجد رفت و پس از آن كه نماز گزارد به خانهاش بازگشت. همچنين اخبار جنگى در مسجد به آگاهى مردم مىرسيد و مشاوره نظامى نيز درباره مسايل جنگ در مسجد انجام مىشد. معروفترين نمونه آن جنگ احد است كه پيامبر پس از مشورت با مردم درمسجد با وجود آن كه نظر ديگرى داشت اما رأى اكثريت را پذيرفت. عملكرد پيامبر نقش جاودانهاى را براى مسجد ترسيم كرد كه بعدها با گسترش قلمرو حكومت اسلامى و توسعه سازمانهاى ادارى و حكومتى، بخشى از كاركردها و وظايف مسجد به ساير نهادها و سازمانها انتقال يافت.
حضرت امام خمينى (قدس سره) كه خود احياءكننده نقش مساجد در دوران معاصر بوده است دراينباره مىفرمايد:
«اين مسجدالحرام و مساجد در زمان رسول اكرم (ص) مركز جنگها و مركز سياستها و مركز اموراجتماعى و سياسى بوده، اينطور نبوده است كه در مسجد پيغمبر (صلىاللّه عليه و آله) همان مسايل عبادى و نماز و روزه باشد، مسايل سياسىاش بيشتر بوده، هر وقت مىخواستند به جنگ بفرستند اشخاص را و بسيج كنند مردم را براى جنگها، از مسجد شروع مىكردند اين امور را.»
«دعا و زيارت يك باب از ابواب اسلام است. لكن سياست دارد اسلام، اداره مملكتى دارد اسلام، ممالك بزرگ را اداره مىكند.... تفاوت كليسا و مسجد، خيال نكنند كه اسلام هم، مسجد هم، مثل كليساست. مسجد وقتى نماز در آن برپا مىشده است، تكليف معين مىكردهاند، جنگها شالودهاش ريخته مىشده است، تدبير ممالك از آنجا، مسجد شالودهاش ريخته مىشده است. مسجد مثل كليسا نيست... مسجد مسلمين در زمان رسول خدا صلىاللّه عليهوآلهوسلم و در زمان خلفايى كه بودند - هر جور بودند- مسجد مركز سياست بوده است.»
«حضرت على(ع) هم دستگاه و بارگاهش اين مسجد است، توى اين مسجد مىآيد مىنشيند، همه مىآيند حرفهايشان را به او مىزنند. از مسجد هم لشكر درست مىكند، مىفرستد به اين طرف و آن طرف براى پيشرفت اسلام.»
پس از رحلت پيامبر اسلام (ص) مسجد همچنان مركز ثقل انواع فعاليتها بود و خلفاى بعد از او نيزكم و بيش همين روش را در كاركردهاى مسجد مد نظر و عمل قرار مىدادند. گفته شده پس از فتح بيتالمقدس به دست ابوعبيده جراح، خليفه دوم براى سركشى و بازديد از فتوحات به عمل آمده با سر و وضعى ساده به اتفاق زبير بن عوام و عمرو بن مالك قيسى راهى آن ديار مىشود، پس از رسيدن به بيتالمقدس مىگويد: «راست گفتى يا رسولاللّه، كجايند كسانى كه گفته تو را تكذيب مىكردند تا ببينند امروز ارتش پيروزمند تو بر لشكريان فارس و روم غلبه نموده است.» خليفه و همراهان او پس از ورود به بيتالمقدس از كليساها و معابد ديدن كردند و در مسجدالاقصى نماز گزاردند.
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 17,061 |
---|---|
بازدید دیروز: | 4,654 |
بازدید هفته: | 21,715 |
بازدید ماه: | 21,715 |
بازدید کل: | 25,008,854 |
افراد آنلاین: | 150 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۲ دی ۱٤۰۳
Sunday , 22 December 2024
الأحد ، ۲۰ جمادى الآخر ۱٤٤۶
دی 1403 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 |
21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 |
28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 |
30 | 29 | |||||
آخرین اخبار
رئیس قوه قضائیه در مراسم بزرگداشت مقام زن - اژهای: دشمنان تلاش دارند کانون خانواده را در جامعه ما مخدوش کنند ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ ۰۳/۱۰/۰۱
(34 بازدید)
(34 بازدید)
حجتالاسلام ابوترابیفرد خطیب نماز جمعه تهران: رژیم صهیونیستی در مواجهه با مقاومت اسلامی و حزبالله شکست خورده است ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ ۰۳/۱۰/۰۱
(63 بازدید)
(63 بازدید)
دریادار ایرانی: شناورهای بسیار پیچیده و تسلیحات ویژه به نیروی دریایی ارتش ملحق میشود ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ ۰۳/۱۰/۰۱
(59 بازدید)
(59 بازدید)
دبیر شورای عالی امنیت ملی: فلسفه حضور ایران در سوریه؛ از نبرد علیه فتنه داعش تا حفظ امنیت مردم ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ ۰۳/۱۰/۰۱
(46 بازدید)
(46 بازدید)
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش: باید محاسبات رژیم صهیونیستی را نسبت به توانمندی نظام اسلامی به هم بریزیم ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ ۰۳/۱۰/۰۱
(47 بازدید)
(47 بازدید)
عراقچی: رفتار رژیم صهیونیستی درستی هشدار ایران در مورد این رژیم را نشان داد ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ ۰۳/۱۰/۰۱
(61 بازدید)
(61 بازدید)
آمریکا تحریمهایی علیه ۳ فرد و نهاد مرتبط با برنامههای پهپادی و موشکی ایران اعمال کرد ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ ۰۳/۱۰/۰۱
(47 بازدید)
(47 بازدید)
پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آقای حاج سید علاءالدین میر محمد صادقی ۱۴۰۳/۹/۲۸ ۰۳/۱۰/۰۱
(47 بازدید)
(47 بازدید)
آیتالله جنتی در جلسه شورای نگهبان: قانون اساسی نگاه متعالی نسبت به زنان دارد ۱۴۰۳/۰۹/۲۸ ۰۳/۰۹/۲۹
(41 بازدید)
(41 بازدید)
پزشکیان پیش از عزیمت به قاهره: نشست D8 در قاهره فرصتی برای نزدیکی بیشتر کشورهای اسلامی به یکدیگر است ۱۴۰۳/۰۹/۲۸ ۰۳/۰۹/۲۹
(64 بازدید)
(64 بازدید)
قالیباف: «خانواده» محور حل همه مشکلات ما در عرصههای مادی و معنوی است ۱۴۰۳/۰۹/۲۸ ۰۳/۰۹/۲۹
(50 بازدید)
(50 بازدید)
۱ - نگاهی به نقش مساجد در جریان انقلاب اسلامی: مسـجد، کلیســـا نیســت ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
نگاهی به نقش مساجد در جریان انقلاب اسلامی - ۱
مسـجد، کلیســـا نیســت