به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,149
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 10,817
بازدید ماه: 31,787
بازدید کل: 23,693,609
افراد آنلاین: 14
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
899 - خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و ....
  ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
ایران از همه طرف اسرائیل را محاصره کرده و ضربه می‌زند 
نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی دیروز، مسئولیت ترور دو سال قبل شهید صیاد خدایی (از فرماندهان سپاه قدس) را بر عهده گرفت اما با اعتراضاتی مواجه شد مبنی بر این که با زیاده‌گویی، امنیت اسرائیل را در مقابل ایران به خطر انداخته است. نفتالی بنت در واکنش به این اعتراض‌ها گفت: ایران هوشمندانه اسرائیل را محاصره کرده و در حال ضربه زدن است.
روزنامه وال‌استرین ژورنال دیروز یادداشتی از «بنت منتشر کرد که در آن آمده بود: «به عنوان نخست‌وزیر تصمیم دیگری در مورد ایران گرفتم و به نیروهای امنیتی دستور دادم که تهران را مجبور به پرداخت هزینه تصمیم خود برای حمایت از ترور کنند. مصونیت از مجازات بس است. پس از اینکه ایران در فوریه ۲۰۲۲ دو حمله نافرجام پهپادی انجام داد، اسرائیل یک پایگاه پهپاد در خاک ایران را منهدم کرد. همچنین در مارس ۲۰۲۲، فرمانده یک واحد تروریستی ایران در تهران ترور شد».
به گزارش رادیو فردا، «پس از آن که نخست‌وزیر سابق اسرائیل انجام دو عملیات در خاک ایران را تأیید کرد؛ واکنش‌های منفی در اسرائیل علیه این افشاگری صورت گرفت. بنت در این مقاله نوشت که در عملیات اسرائیل در داخل خاک ایران، یک پایگاه پهپادی منهدم شد. اشاره او به حمله به پادگانی در ماهی‌دشت در استان کرمانشاه در فوریه ۲۰۲۲ بود. بنت همچنین نوشته که در مارس سال ۲۰۲۲، یگان ترور ایران در صدد کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه بود و ناکام ماند، و زمانی کوتاه پس از آن، فرمانده آن یگان در مرکز تهران کشته شد. به نوشته‌ هاآرتص، ارزیابی شده بود که حسن صیاد خدایی افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، عامل برنامه‌ریزی حملات ناکام به اسرائیلی‌ها در ترکیه بود. به گفته رسانه‌های اسرائیل، واحد ۸۴۰ نیروی قدس، مأمور برنامه‌ریزی و اجرای حملات ضد اسرائیل و غرب در خارج است».
مقاله بنت در وال استریت ژورنال، با انتقادهایی در اسرائیل روبه‌رو شده. برخی از منتقدین گفتند که این دولتمرد ارشد پیشین، محرمانه‌ترین امور اطلاعاتی اسرائیل را بدون موافقت اداره سانسور نظامی برملا کرد.
یعکوو کاتس، سردبیر پیشین روزنامه جروزالم پست در این باره نوشت: من امروز از اداره سانسور نظامی پرسیدم که آیا نفتالی بنت، مقاله خود را به تأیید این نهاد رسانده بود یا نه. پاسخ این بود: خیر!
کاتس افزود: افشاگری نفتالی بنت نقض قوانین سانسور و اقدامی غیرمسئولانه است، آن‌هم در یک مقطع مشکل‌آفرین، جنگ اسرائیل با حماس و در اوج تنش با ایران. انجام چنین کاری در یک روز عادی مشکل‌ساز است و انجام آن در بحبوحه جنگ و زمانی که تنش‌ها با ایران به اوج خود می‌رسد، نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی است.
در پی این قبیل اعتراضات، بنت مجبور به ادای توضیحاتی شد و ضمن آن اذعان کرد که اسرائیل از سوی ایران و متحدانش به محاصره درآمده است. او اعلام کرد: «۳۰ سال است که اسرائیل درست در دام اختاپوس ایرانی افتاده است. استراتژی ایران، هوشمندانه و ساده است: تسلیحاتی را که اسرائیل را از همه طرف محاصره می‌کند، مستقر کند. خون فرزندان مان را بریزد، ما را خسته کند، در حالی که، تقریبا هیچ بهائی نمی‌پردازد».
بنت افزود: «مسئله و مشکل، انتشار اقداماتی نیست که ما علیه ایران انجام داده‌‌ایم و قبلا هم شناخته شده بود، بلکه این است که ایران از طریق حماس و حزب‌الله و حتی دریای حوثی‌ها (تحرکات حوثی یمنی در دریای سرخ) ما را آزار می‌دهد و اسیر خود کرده است. سال‌هاست که ما مبارزان خود را برای جنگ در شجاعیه علیه حماس، در جبالیا علیه جهاد اسلامی، در مارون الرأس علیه حزب‌الله می‌فرستیم. حتی حوثی‌های یمن به خود اجازه حمله به اسرائیل را می‌دهند. من در جنگ دوم لبنان (2006) با بازوهای ایران، جنگیدم و دوستانم را در آنجا از دست دادم. ایرانی‌ها برای چندین دهه مصون بودند. دولت‌های ما در دهه گذشته فقط حرف زده‌اند، اما کاری انجام نمی‌دهند. بهای دردناکی از ایران گرفته نمی‌شود. سر اختاپوس را باید قطع کرد و موجب سقوط حکومت ایران شد.» 
او همچنین نوشت: «بیایید واضح بگوییم: ایران، در حال جنگی همه‌جانبه علیه اسرائیل است. ایران از همه جهت به اسرائیل ضربه می‌زند. ایران، هم خود علیه اسرائیل می‌جنگد و هم از هر طرف، به اسرائیل ضربه می‌زند و اسرائیل ضربه‌ می‌خورد. علاوه‌بر این، چون احساس مصونیت می‌کند، بدون ترمز در حال پیشرفت است و ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند و اکنون به یک وضعیت آستانه بمب اتمی تبدیل شده است. من به عنوان نخست‌وزیر برای تغییر آن تلاش کردم. من سران ارتش، موساد و شاباک را دعوت کردم و به آنها توضیح دادم که می‌خواهم تمرکز را به خود ایران معطوف کنم، که شروع به پرداخت تاوان کند. این کاری است که ما انجام دادیم. این باید ابراستراتژی ما باشد.».
لاف زنی بنت در حالی است که او با راهبرد ضدایرانی «مرگ با هزار ضربه خنجر» روی کار آمد اما ناکامی وی موجب شد ظرف یک سال، دولتش سقوط کند و نتانیاهو نخست‌وزیر شود.
اقدامات خرابکارانه و تروریستی و خرابکارانه دولت بنت، نه تنها به آرزوی وی نزدیک هم نشد، بلکه بحرانی‌ترین سال در تاریخ تاسیس رژیم صهیونیستی را در عمق سرزمین‌های اشغالی رقم زد.
«بحران موجودیت» اسرائیل، محدود به دولت افراطی بنت نیست؛ چنان که در دولت نتانیاهو، به عملیات خیره‌کننده «طوفان الاقصی» انجامید. دوستان و دشمنان اسرائیل یقین دارند که آن عملیات پیچیده، شکست راهبردی برای اسرائیل بود.
«بنت» در یادداشت وال استریت ژورنال، سعی دارد توانمندی اطلاعاتی موساد را به رخ بکشد، همان کاری که نتانیاهو خواسته با ترور شهید سید رضی موسوی در دمشق، درباره ارتش اسرائیل انجام دهد. اما ناتوانی چشمگیر ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، با عملیات پیچیده حماس (طوفان الاقصی) در باریکه غزه آشکار شد. اسرائیل در طوفان الاقصی، بزرگ‌ترین و غیرقابل ترمیم‌ترین شکست تاریخ خود را متحمل شد. بنابراین صهیونیست‌ها تقلا می‌کنند با انجام ترور یا افشای ترور‌های قبلی، تصویر در هم شکسته بازدارندگی خود را احیا کنند؛ چرا که جبهه داخلی اسرائیل، با عمیق‌ترین حس شکست روحی- روانی دست به‌گریبان است. ۸۴روز پس از عملیات طوفان الاقصی، اسرائیل با وجود دو ماه جنایت کور نتوانسته، به هیچ هدف اعلامی در ضد حمله دست یابد. بنابراین مجبور است فرافکنی کند و با برجسته‌سازی نقش ایران، از بار سنگین شکست در مقابل حماس بکاهد.
 
مقام سابق صهیونیست: حماس هر روز بر شدت درگیری با اسرائیل می‌افزاید
رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع ارشد در رژیم صهیونیستی گزارش دادند که بر خلاف ادعای دولت اسرائیل، مقاومت در غزه همچنان ادامه دارد و هیچ نشانه‌هایی از شکست حماس دیده نمی‌شود.
روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشت: بر اساس داده‌های میدانی و امنیتی، حماس همچنان در غزه به مقاومت ادامه می‌دهد و هیچ علائم و شواهدی دال بر فروپاشی نظامی و سیاسی این گروه وجود ندارد.
این روزنامه به نقل از گیورا آیلاند رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل، از رفتار حرفه‌ای نیرو‌های حماس خبر داد و نوشت: هیچ نشانه‌ای دال بر فروپاشی توان نظامی این جنبش و قدرت سیاسی آن در بر غزه وجود ندارد.
نیویورک تایمزهمچنین به نقل از یک مسئول اطلاعاتی سابق اسرائیل نوشت: این که تصور می‌شود حماس دچار فروپاشی می‌شود تصوری غیرواقعی است، زیرا ارتش اسرائیل هر روز با درگیری‌های شدیدی رو‌به‌رو می‌شود.
مئیر بن شبات، مشاور سابق امنیت داخلی اسرائیل هم اعلام کرد حضور میدانی حماس در این درگیری‌ها افزایش یافته و کار ارتش اسرائیل را سخت‌تر کرده است.
او به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت: حماس به اندازه کافی اعتماد به نفس دارد که هرگونه توافقنامه‌ای که پیروزی کامل آن را به دنبال نداشته باشد، رد کند.
روزنامه واشنگتن پست هم گزارشی منتشر کرد که در آن خاطر نشان شده، جهان خواستار آتش‌بس در غزه است و تعهد واشنگتن به ادامه جنگ نشان‌دهنده گفتمان متناقض دولت بایدن است که ادعا می‌کند به حمایت از غیرنظامیان پایبند است، حال آن که همچنان بر حمایت تسلیحاتی و دیپلماتیک از اسرائیل ادامه می‌دهد.
 
رسانه‌های غربی با خودشان چند چند هستند؟!
ضد و نقیض‌گویی رسانه‌های غربی درباره نقش ایران در عملیات طوفان‌الاقصی همچنان ادامه دارد.
خبرگزاری رویترز 24 آبان ضمن یک گزارش آمیخته با فضاسازی مدعی شد، ایران چون هیچ اطلاعی از عملیات طوفان الاقصی نداشته، هیچ حمایتی از حماس در جنگ فعلی نخواهد کرد.
اما حالا روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در فضاسازی دیگر ادعا می‌کند، حمایت ایران از عملیات طوفان الاقصی، موجب شده توافق با آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای و لغو تحریم‌ها متوقف شود.
برخی روزنامه‌های شبه‌اصلاح‌طلب با استقبال از فضاسازی مذکور، به نقل از وال‌استریت‌ژورنال نوشتند: «با وجود آنکه برگزاری مذاکرات بیشتر میان ایران و آمریکا در نیمه اکتبر در عمان برنامه‌ریزی شده بود، اما واشنگتن پس از حمله 7 اکتبر
حماس علیه اسرائیل و حمایت ایران از این عملیات، مذاکرات را لغو کرد. نیروهای نیابتی تهران از زمان شروع درگیری خونین بین اسرائیل و حماس در 7 اکتبر، بارها به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه حمله کرده‌اند. نیروی دریایی ایالات متحده و اروپا نیز پهپادهای پرتاب‌شده توسط حوثی‌ها را بارها سرنگون کرده‌اند و بعضاً خسارت‌هایی به کشتی‌های دریایی وارد شده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که کمتر از دو هفته طول می‌کشد تا ایران، اورانیوم 60درصدی را به شکلی تبدیل کند که در یک سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.»
یادآور می‌شود برخلاف ادعای اخیر وال‌استریت‌ژورنال، خبرگزاری انگلیسی رویترز 24 آبان مدعی شد: «آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اسماعیل هنیه، با گلایه گفت: «شما به ما خبر ندادید که می‌خواهید حمله کنید. ما برای شما وارد جنگ نمی‌شویم و به افراد خودتان بگویید مرتبا از ایران و حزب‌الله نخواهند که وارد جنگ شویم. مقام‌های ارشد ایرانی و حماس که نخواستند نام‌شان فاش شود، همچنین گفتند که خامنه‌ای تاکید کرده، جمهوری اسلامی به حمایت سیاسی و اخلاقی ادامه می‌دهد اما مستقیما در این درگیری مداخله نخواهد کرد. او از هنیه خواسته صداهایی را که خواستار دخالت ایران و یا حزب‌الله در جنگ می‌شوند، ساکت کند».
درباره این فضاسازی گفتنی است که اولاً؛ ایران برخلاف عملیات روانی رسانه‌های غربی، هرگز پشت حکمران خود در جبهه مقاومت را خالی نکرده و نمی‌کند. ثانیاً؛ عملیات طوفان الاقصی، عملیاتی صددرصد فلسطینی بدون هماهنگی با ایران بود. ثالثاً؛ به هم خوردن مذاکرات کذایی برای توافق در موضوع هسته‌ای مسئله‌ای مربوط به یکی دو ماه اخیر نیست تا بتوان مسئولیت به هم خوردن آن را به جنگ غزه و حمایت ایران نسبت داد؛ بلکه آمریکا و اروپا بلافاصله پس از اجرای کامل تعهدات از سوی ایران ظرف دو ماه (مهر تا دی‌ماه 1394) دبه درباره تعهدات خود را آغاز می‌کنند، سپس با تحریم‌های آیسا، سیسادا و ویزا، این عهدشکنی را توسعه دادند و بعد از خروج یک‌طرفه آمریکا در فروردین سال 1397 از توافق، به وقت‌کشی از سوی طرف اروپایی ادامه دادند، در حالی که دولت وقت ایران به مدت بیش از دو سال، به شکل یک‌طرفه به اجرای تعهدات پرداخته بود. بعد از آن هم دولت بایدن، عهدشکنی دولت ترامپ را اهرم فشار خود تلقی کرد و امتیازات پسابرجامی مطالبه کرد، بی‌آنکه متعهد شود تحریم‌ها را به شکل موثر لغو کند یا تضمین معتبری ارائه دهد.
 
روایت خبرآنلاین از اختلاف میان حزب کارگزاران و اتحاد ملت
خبرگزاری وابسته به برخی مدیران دولت سابق، ضمن جدی دانستن ارائه لیست انتخاباتی از سوی برخی احزاب اصلاح‌طلب نظیر حزب کارگزاران نوشت: اصولگرایان روی اختلافات در اردوگاه اصلاح‌طلبان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
خبرآنلاین می‌نویسد: اختلاف در اردوگاه اصلاح‌طلب بر سر آمدن یا نیامدن به عرصه انتخابات محسوس است اما نکته قابل‌توجه سرمایه‌گذاری برخی طیف‌های اصولگرا بر روی این اختلاف است.
جبهه اصلاحات که از احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب تشکیل شده، هنوز راهبرد و راهکار روشنی برای رای‌گیری ۱۱ اسفندماه ارائه نکرده است. در واقع احتمالا تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این چتر فراگیر اصلاح‌طلبان ترجیح داده‌اند تا زمان روشن شدن تکلیف احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، صبر کنند. اما به غیر از موانع بیرونی که رو‌به‌روی اصلاح‌طلبان برای حضور فعالانه در انتخابات قرار دارد، موانعی هم در درون اردوگاه اصلاح‌طلبان وجود دارد. شاید مهم‌ترین این موانع، تشتت دیدگاه‌ها پیرامون چگونگی کنش اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات باشد که از به تصمیم رسیدن جلوگیری کرده است.
در این میان برخی بر مشارکت فعالانه در انتخابات اسفندماه اصرار دارند و در مقابل طیفی هم در این میان، سکوت را ترجیح داده‌اند و موضع‌گیری و سخنی در رد یا تایید مشارکت ندارند؛ اما تحریم انتخابات به معنای یک کنش ایجابی است و علاوه‌بر عدم استفاده از حق مشارکت، راهبرد خود را هم در جهت ترغیب دیگران به عدم مشارکت تعریف می‌کنند. در چنین شرایطی، این دو طیف در اردوگاه اصلاح‌طلبان همچنان در حال زورآزمایی با یکدیگر هستند.
خبرآنلاین می‌افزاید: با مرور اظهارات و موضع‌گیری‌های احزاب و چهره‌های حاضر در جبهه اصلاحات تقریبا مشخص می‌شود که‌ کدام طیف طرفدار مشارکت فعالانه است و کدام چهره‌ها و احزاب سکوت کرده‌اند. حزب کارگزاران شاخص‌ترین تشکلی است که خواهان مشارکت فعالانه در انتخابات ولو با شرایط حداقلی است. این حزب به دبیرکلی حسین مرعشی، تلاشش بر وارد شدن به قدرت است. مرعشی در چندین مصاحبه‌، بر عدم پیگیری سیاست تحریم انتخابات از سوی این حزب تاکید کرده و سایر احزاب اصلاح‌طلب را باعث و بانی آنچه اصولگرایان سیاست تحریم انتخابات می‌نامند، معرفی می‌کند.
در مقابل برخی از طیف‌های اصلاح‌طلب هستند که کارگزاران را در میان اصلاحات تعریف نمی‌کنند و حتی بعضا کار به کنایه‌گویی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌رسد. احتمالا باید دو رأس این طیف‌ها را کارگزاران و اتحاد ملت دانست. مرعشی در واکنش به این بحث‌ها گفته «این که دو نفر اصلاح‌طلب، کارگزاران را جزو اصلاحات نمی‌دانند یک حرفی است که زده‌اند و لطف می‌کنند. کارگزاران یکی از احزاب عضو جبهه اصلاحات است و مرجع رسمی بالاتری وجود ندارد.»
دبیرکل کارگزاران «کودتا در جبهه اصلاحات برای کنار رفتن بهزاد نبودی و روی کارآمدن آذر منصوری» را «طبیعی» خوانده و گفته «اکثریت جبهه اصلاحات به تفکر خانم آذر منصوری نزدیک‌تر است.»
حتی بعد از ریاست منصوری، غلامحسین کرباسچی در مصاحبه‌ای، واکنشی منفی نسبت به این اتفاق نشان داد که عجیب به نظر می‌رسید: «جبهه اصلاحات شخصیتی مانند آقای نبوی را رها کرده و کسی که تازه اسمش مطرح شده را انتخاب کند، یک کار سطحی است؛ زیرا این دو شخصیت برای نمایندگی از یک مجموعه سیاسی و ارتباطات موردنیاز آن قابل مقایسه نیستند.»
 
با اشاره به اقتدار حزب‌الله لبنان
هاآرتص: سرنوشت اسرائیل در دستان سید حسن نصرالله است
در واکنش به بیش از هفت دهه اشغالگری و نسل‌کُشی تدریجی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای را با نام «طوفان الاقصی» علیه رژیم اشغالگر قدس انجام دادند و ضربه‌ای قابل توجه به این رژیم زدند. این رژیم که ناتوان از جلوگیری از این عملیات بود برای تلافی شکست خود تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و شروع به بمباران این منطقه کرد تا انتقامش را از کودکان و زنان غزه بگیرد. حمایت غرب از رژیم صهیونیستی به بهانه دفاع از خود، عملاً چراغ سبز و مجوزی برای تل‌آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است. اما حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی عراق از همان فردای عملیات در حمایت از مردم غزه وارد میدان شدند و رژیم آپارتاید اسرائیل و حامی اصلی آن، یعنی آمریکا، را زیر فشار بردند. بعد هم مقاومت اسلامی یمن به جریان عملیات‌های علیه رژیم آپارتاید اسرائیل پیوست تا فشارها مضاعف شود که از قضا ورودی طوفانی و تأثیرگذار داشت.
حالا به نظر می‌رسد که فشارهای حزب‌الله لبنان به جایی رسیده است که روزنامه عبری‌زبان‌ هاآرتص نوشته است، نهاد سیاسی رژیم صهیونیستی با نگرانی به سمت جبهه شمالی می‌نگرند به طوری که وضعیت به صورت روزافزون به یک جنگ فراگیر اشاره دارد. این روزنانه عبری‌زبان همچنین نوشت: «در حال حاضر این حزب‌الله است که تصمیم می‌گیرد اسرائیل به کجا برود.» ‌هاآرتص فاش کرد، در شرایط فعلی به تصمیمات و اقدامات حزب‌الله به عنوان ابزاری اساسی و اصلی در ایجاد مسیر آینده اسرائیل نگاه می‌شود. آ‌ن طور که ایسنا گزارش کرده است، طبق نوشته این روزنامه، نتانیاهو که با چالش‌های داخلی و بین‌المللی زیادی روبه‌رو شده است، اکنون دوران سختی را پشت سر می‌گذارد که می‌تواند میراث او را مشخص کند. شبح جنگ با حزب‌الله بخش پیچیده دیگری را به رهبری او اضافه می‌کند که مستلزم انجام مانورهای دیپلماتیک ناگهانی و واکنش نظامی قاطعانه است. گفتنی است، طی هفته‌های اخیر مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. طی هفت روز آتش‌بس میان رژیم اشغالگر و مقاومت فلسطین آرامش نسبی در این منطقه حکم‌فرما شد، اما در پی از سرگیری تجاوزات تل‌آویو به نوار غزه، حملات متقابل میان حزب‌الله و رژیم اشغالگر نیز بار دیگر شدت گرفت.
ادامه حملات نفس‌گیر حزب‌الله
مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد در روز پنج‌شنبه ۶ عملیات ضدصهیونیستی انجام داده است. طبق اعلام مقاومت اسلامی لبنان، در بخش شرقی مرزها، چهار عملیات علیه پایگاه‌ها و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفت. در بخش غربی نیز ۲ عملیات علیه مواضع نظامی و همچنین محل تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی انجام شد. حزب‌الله لبنان روز جمعه نیز موشک ضدتانکی به سمت پادگان دویو در شمال اراضی اشغالی شلیک کرد. خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد که حزب‌الله حمله موشکی به سمت پادگان دویو و پایگاه حدب یارون متعلق به نیروهای اشغالگر صهیونیستی از اراضی لبنان انجام داد. همچنین منابع صهیونیست از به صدا درآمدن آژیر خطر در الجلیل در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.
در آخرین ساعات دیروز نیز خبر رسید، در ادامه تنش‌ها در مرز جنوب لبنان با رژیم صهیونیستی، حزب‌الله دو پایگاه نظامی دیگر این رژیم را در شمال سرزمین‌های اشغالی با دقت هدف قرار داد. جنبش محبوب حزب‌الله در این رابطه و طی در دوبیانیه کوتاه اعلام کرد که رزمندگانش پایگاه «حدب یارون» را با سلاح‌های مناسب مستقیما مورد هدف قرار دادند و همچنین جرثقیل حامل تجهیزات جاسوسی در مزارع دوفیف را با سلاح‌های مناسب بمباران کردند. 
دست بالای حزب‌الله
در این میان روزنامه اسرائیلی معاریو نیز نوشت که «طی هفته جاری حزب‌الله حجم آتش را چند برابر کرده است.» پایگاه خبری-تحلیلی والا رژیم آپارتاید اسرائیل نیز نوشت: «همه تهدیدها و حملاتی که به مواضع حزب‌الله صورت گرفت، هیچ بازدارندگی برای کاهش حملات به مواضع ارتش اسرائیل نداشته است.»
سودای اشغال جنوب!
در این شرایط که سرنوشت اسرائیل به حزب‌الله و عملیات‌های آن که به رهبری «سید حسن نصرالله» صورت می‌گیرد، گره خورده است، یاوه‌سرایی سیاستمداران صهیونیست همچنان ادامه دارد. «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، از تل‌آویو خواست جنوب لبنان را اشغال کند، کنترل امنیتی شمال غزه را به دست گیرد و محور فیلادلفیا در مجاورت مصر را به عنوان یک نتیجه ضروری پس از جنگ نابود کند.
نگرانی انگلیس از جبهه لبنان
به گزارش ایسنا، وزیر خارجه انگلیس که همگام با همتایان غربی خود از بازشدن جبهه جدید علیه رژیم صهیونیستی نگران است، خود را به بیروت رساند و با نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. «دیوید کامرون» وزیر امورخارجه انگلیس با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در بیروت دیدار و درباره افزایش تنش‌ها در غزه گفت‌وگو کرد. دیلی میل گزارش داد در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی همچنان به بمباران شهرها و اردوگاه‌های آوارگان در سراسر غزه ادامه می‌دهند، کامرون در دیدار با میقاتی از گسترش درگیری‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرد.
پایگاه‌های آمریکایی همچنان زیر آتش
پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان گازی «کونیکو» سوریه مجددا هدف حمله راکتی شدید مقاومت عراق قرار گرفت. رزمندگان مقاومت اسلامی عراق شامگاه پنجشنبه بار دیگر پایگاه آمریکا در میدان گازی «کونیکو» سوریه را هدف حمله راکتی قرار دادند. مقاومت اسلامی عراق صبح روز پنج‌شنبه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه آمریکا در میدان گازی «کونیکو» در شرق سوریه را هدف حمله راکتی خود قرار داده است. در این میان نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که دولت بغداد در مسیر پایان دادن به حضور ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در این کشور است که تحت رهبری آمریکاست.
حمله مقاومت عراق به مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی
گروه مقاومت اسلامی عراق بامداد روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از هدف قرار دادن یک مرکز جاسوسی متعلق به رژیم صهیونیستی در اربیل عراق خبر داد.  مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که یک مرکز جاسوسی فنی متعلق به رژیم اشغالگر را در نزدیکی فرودگاه اربیل کردستان عراق هدف قرار داده و این اقدام در واکنش به کشتار غیرنظامیان در غزه توسط اشغالگران انجام شده است. در بیانیه مذکور همچنین آمده است، هدف قرار دادن مراکز رژیم صهیونیستی ادامه دارد.
پادگان نظامی با ۳۰۰۰ سرباز 
خبر دیگر آن‌که عضو کمیسیون امنیت پارلمان عراق عملکرد سفارت آمریکا در بغداد را خلاف قانون اساسی کشور دانست و گفت سفارت آمریکا یک پادگان نظامی شامل ۳۰۰۰ سرباز در مرکز بغداد است و این نقض آشکار معاهده بین‌المللی است. «علی نعمه»، عضو کمیسیون امنیت پارلمان عراق، درباره عواقب ادامه اشغالگری آمریکا به بهانه حضور دیپلماتیک در سفارت آمریکا هشدار داد.
جیبوتی نیز ائتلاف آمریکا را رد کرد!
خبر دیگر از مقاومت یمن است. به گزارش مهر از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، دولت «جیبوتی» اعلام کرد که حملات نیروهای یمنی در حمایت از فلسطینیان است و ما آن را محکوم نمی‌کنیم. در همین ارتباط نیز، وزیر امور خارجه جیبوتی تاکید کرد: «ما حملات نیروهای یمنی را محکوم نمی‌کنیم زیرا آن را حمایت از حق فلسطینیان می‌دانیم.» این مقام ارشد جیبوتی همچنین تاکید کرد که کشورش از مشارکت در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ خودداری می‌کند. در این میان خبرگزاری رویترز نوشت واشنگتن قصد داشت ائتلاف دریایی قدرتمندی را در پاسخ به حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ ایجاد کند اما متحدان آن، میلی به آن نشان ندادند. همچنین سخنگوی وزارت دفاع چین روز پنج‌شنبه گفت، پکن از حل مشکلات فوری منطقه‌ای، از جمله تنش‌های کنونی در دریای سرخ، از طریق گفت‌و‌گو و رایزنی‌های سیاسی حمایت می‌کند.
هشدار صنعا به واشنگتن
نیروهای مسلح و سرویس‌های امنیتی دولت صنعا ضمن برگزاری نشستی فوق‌العاده به آمریکا و شرکای آن نسبت به عواقب نظامی‌سازی دریای سرخ، دریای عرب و خلیج عدن هشدار دادند. «محمد العاطفی»، وزیر دفاع یمن، در نشست فوق‌العاده نیروهای مسلح و سرویس‌های امنیتی دولت صنعا اعلام کرد که یمن گزینه‌های راهبردی زیادی دارد که هر زمان که مجبور شود از اتخاذ آنها دریغ نخواهد کرد. العاطفی گفت: «اگر دشمنان به جنایات و محاصره خود علیه ملت فلسطین ادامه دهند و یا اینکه به فکر آسیب رساندن به امنیت و حاکمیت یمن باشند، نیروهای مسلح این کشور آماده وارد کردن سخت‌ترین، دردناک‌ترین و قوی‌ترین ضربات به آنها هستند.»
«محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله یمن، در گفت‌وگو با شبکه «یورونیوز»، تصریح کرد که خطوط بین‌المللی در دریای سرخ و عرب امن و پایدار است و روزانه صدها کشتی در دریای سرخ تردد می‌کنند. ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ، صرفا برای حمایت از «اسرائیل» حضور دارد. وی با اشاره به این‌که صنعاء ​به صراحت اعلام کرده تنها کشتی‌های اسرائیلی یا مرتبط به آن یا کشتی‌های به مقصد فلسطین اشغالی را هدف قرار می‌‌دهد، تاکید کرد: «این ائتلاف نتوانست این تصور را به جهانیان القا کند که در دریای سرخ و دریای عرب (مکران) خطراتی وجود دارد.»
راهپیمایی میلیونی یمنی‌ها در صعده
خبر دیگر آن‌که راهپیمایی گسترده‌ای با عنوان «تا پیروزی همراه شما هستیم و آمریکا نمی‌تواند ما را متوقف کند»، در استان صعده در شمال یمن برگزار شد. راهپیمایی کنندگان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح یمن در حمایت از غزه، مقاومت فلسطین و محور مقاومت تمجید به عمل آوردند. 
در این بیانیه همچنین راهپیمایی‌کنندگان ضمن استقبال از مواضع کشورهایی که با ورود به ائتلاف آمریکایی برای حمایت از کشتی‌های اسرائیلی مخالفت کرده‌اند، به شدت برقراری پل کمک‌رسانی به دشمن صهیونیست را مورد نکوهش قرار دادند. راهپیمایی کنندگان به شدت سکوت رژیم‌های عربی در قبال ملت فلسطین را محکوم کردند و موضع آمریکا در دادن فرصت بیشتر به رژیم صهیونیستی برای ارتکاب کشتار بیشتر در غزه را نکوهش کردند.
واشنگتن‌پست: حملات در دریای سرخ قیمت را در آمریکا افزایش می‌دهد!
روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد که در پی حملات ارتش یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ که به دلیل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه صورت می‌گیرد، بهای کالاهای مصرفی در ایالات متحده افزایش خواهند یافت. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش داد که حملات ارتش یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ باعث شده تا این کشتی‌هایی که کالاهای مصرفی را از آسیا به سوی آمریکا می‌برند، ناچار به انتخاب مسیرهایی طولانی شوند.
همچنین خبر می‌رسد که آمریکا یک فرد و نهاد را به‌ بهانه آنچه «تسهیل‌کننده انتقال کمک‌های ایران به یمن» خواند، تحریم کرد. طبق بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، «نبیل علی احمد الحظا» مستقر در یمن و سه صرافی در ترکیه و یمن تحت تحریم قرار گرفته‌اند.
 
 
تلویزیون اسرائیل: فکر می‌کردیم حماس پرچم سفید را بالا می‌گیرد
راز شکست‌ناپذیری حماس به روایت شبکه 12 رژیم صهیونیستی
رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند، این رژیم تصور می‌کرد بعد از چند روز بمباران و کشتار و تخریب وسیع، فلسطینی‌ها پرچم سفید را بالا خواهند گرفت اما حماس با استفاده از تکنیک‌های جنگی پیچیده و بعضا حتی پیش پا افتاده 83 روز است که «در حال کشتن اسرائیلی‌هاست.»
امروز هشتاوچهارمین روز جنگ غزه است و حملات موشکی مقاومت فلسطین از شمال، جنوب و مرکز غزه علیه شهرهای اشغالی همچنان ادامه دارد و این یعنی، صهیونیست‌ها به رغم کشتار، تخریب و جنایات وسیع‌شان و به رغم داشتن حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا، انگلیس، آلمان و چند کشور مرتجع عربی، شکست خورده‌اند. یک معنای دیگر این شرایط این است که، درست همان دلیلی که باعث شد صهیونیست‌ها ضربه تاریخی 7 اکتبر را بخورند، باعث شده در این جنگ خسارات و تلفات بی‌سابقه‌ای را متحمل شوند و آن چیزی نیست جز دست کم گرفتن جوانان فلسطینی. این مفهوم و تحلیل را شبکه 12 رژیم صهیونیستی نیز با ادبیاتی متفاوت بیان کرده است.
 به گزارش کانال تلگرامی «نجباء»، کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده: «جنگ، چهره خود را تغییر داده و حماس دیگر آن‌طور که قبلا می‌دانستیم عمل نمی‌کند. ما انتظار داشتیم که حماس رسما پرچم سفید را به اهتزاز درآورد، اما اکنون [می بینیم]
 آنها تلاش می‌کنند از مزیت نسبی خود برای خسته کردن ارتش اسرائیل استفاده کنند... با روش‌های کشنده عمل می‌کنند و از مزیت‌های نسبی خود بهره می‌برند، نیروهای آنها اغلب در گروه‌های کوچک و بدون علائم متمایز مانند لباس مخصوص عمل می‌کنند و در عین حال از دانش عالی نظامی بهره می‌برند...️ این گروه‌های مسلح از مواد منفجره، کمین و تله‌ها علیه نیروهای ارتش اسرائیل استفاده می‌کنند و از تونل‌هایی بیرون می‌آیند که به خوبی می‌شناسند و در همین لحظه برای استفاده آماده شده‌اند... ارتش اسرائیل هنوز از دستیابی به یک دستاورد روشن از جمله حذف رهبری ارشد سیاسی و نظامی، خنثی‌سازی تونل‌ها و تخریب تقریبا کامل زیرساخت‌های غیرنظامی و عملیاتی آن فاصله دارد.» 
همین کانال تلگرامی در گزارشی دیگر به نقل از روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» و یک نظامی تیپ گولانی نوشته: «نیروهای قسام کمین‌های مرگ‌بار بسیاری در شجاعیه برپا کردند و بدون نیاز به تونل از جایی که ما توان دیدنشان را نداریم، تیراندازی می‌کنند....» برخی از رسانه‌های مخالف نتانیاهو نیز ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف ارتش این رژیم در غزه اعلام کرده‌اند «حماس 3 ماه است ما را می‌کشد و فیلم کشتن ما را پخش می‌کند آنوقت نتانیاهو غزل پیروزی می‌خواند. نتانیاهو باید فورا استعفا دهد و الا اسرائیلی باقی نخواهد گذاشت و همه را به کشتن خواهد داد.»
هلاکت افسری که زیاد حرف می‌زد!
دیروز ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن سروان «هرئیل شرفیت» از لشکر ۱۴ در نبرد با مقاومت فلسطین در غزه خبر داد. نکته اینجاست که «شرفیت» همان افسری است که چند روز پیش در یک فایل ویدئویی مقاومت را تهدید می‌کرد و می‌گفت تا ابد این‌جا خواهد ماند و همه اسرای اسرائیلی در غزه را هم آزاد خواهد کرد(!)
فرمانده سابق نیروی زمینی اسرائیل: هزینه گزافی داده‌ایم
ژنرال «غای تسور»، فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی نیز طی گفت‌و‌گویی با تلویزیون این رژیم و در پاسخ به سؤالی راجع به «وضع میدانی در غزه» می‌گوید: «من اخیرا شنیدم برخی می‌گویند، نمی‌توانیم به اهداف خود در غزه برسیم. باید بگویم ما حتما باید به اهدافمان در غزه برسیم در غیر این صورت حماس قدرت خود را به سرعت باز خواهد یافت. ما باید به اهدافمان در غزه برسیم به این سه دلیلی که می‌گویم: نخست این که اگر چنین نکنیم به دشمنانمام این پیام را می‌دهیم که قدرت پیروزی بر ما را دارند و این، هم ضعف چهره اسرائیل را بیشتر می‌کند و هم در نهایت به زیان ما تمام خواهد شد. دلیل دوم خدشه‌دار نشدن چهره ارتش اسرائیل در میان مردمانمان است و علت سوم، هزینه گزافی است که تاکنون در این جنگ داده‌ایم. این بزرگ‌ترین و بیشترین هزینه‌ای است که در تاریخ اسرائیل و از زمان تاسیس پرداخت‌ایم...» وال استریت ژورنال هم در همین رابطه به نقل از مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل نوشته «حماس اکنون این اطمینان را دارد که هر توافقی را که به آن پیروزی نمی‌دهد، رد کند... شرایط کار نیروهای ما سخت‌تر شده و شرایط حماس بهبود یافته است.»
حماس موشک جدید رو کرد
در این بین، گزارش‌هایی که از سرزمین‌های اشغالی به بیرون درز می‌کند نیز نشان می‌دهد، حماس برای هدف قرار دادن اهداف صهیونیستی، از موشک جدیدی استفاده کرده است. آن طور که کانال تلگرامی روزنامه فرهیختگان نوشته، نیروهای مقاومت از موشک جدیدی استفاده کرده و نیروهای ویژه صهیونیستی را که در خانه‌ای در جبالیا محاصره شده بودند، با موشک RPO-A روسی به نام «شمیل» هدف قرار داده‌اند که منجر به کشته و زخمی شدن همه آنها شده است.
مرکز مطالعات فلسطین پنج‌شنبه نیز کارنامه جنگی روز هشتاد و سوم جوانان فلسطینی در غزه را منتشر کرد طبق این گزارش فلسطینی‌ها توانسته‌اند در این یک روز 22 خودروی زرهی صهیونیست‌ها را منهدم کرده و 7 نظامی صهیونیست را نیز به هلاکت رسانده یا زخمی‌کنند. در این روز 3 اتاق فرماندهی و نیروها و ادوات جنگی صهیونیست‌ها نیز با دقت بالا هدف قرار گرفته و یک پهپاد اشغالگران از نوع Skylark-2 سرنگون شده است. علاوه بر این، مجاهدان گردان‌های قسام یک بمب «رعدیه» را در مسیر گروهی از نیروهای پیاده صهیونیستی در منطقه خزاعه در شرق خان یونس منفجر کردند که طی آن این نیروها کشته یا زخمی شدند.
پرچم اسرائیل را در پارلمان اردن آتش زدند
آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی در پارلمان عربی و انتشار تصاویر آن نیز از جمله تحولاتی بود که خشم صهیونیست‌ها را برانگیخته است. آن‌طور که در کانال تلگرامی مرکز مطالعات فلسطین آمده «خلیل عطیه» نماینده اردن در پارلمان عربی ـ هیئت قانونگذاری اتحادیه عرب ـ پرچم رژیم صهیونیستی را مقابل حاضران در مقر این پارلمان در سالن اصلی پارلمان به آتش کشید.روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت اشاره کرد که در پی این حادثه، رژیم صهیونیستی پیامی اعتراضی را از طریق کانال‌های دیپلماتیک برای اردن ارسال کرده است. گفتنی است جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار چیزی بالغ بر 10 هزار کودک در این باریکه طی 70 روز! صهیونیست‌ها را در جهان بی‌آبرو و منفور کرده است. 
کاربران فضای مجازی با مقایسه تعداد کودکانی که در جنگ‌های عراق، سوریه، یمن و اوکراین کشته شده‌اند با شمار تلفات کودکان فلسطینی، منفور بودن رژیم صهیونیستی را فریاد زده‌اند. طبق گزارشی که مهر در این باره منتشر کرده است در عراق طی 4 سال جنگ 3100 کودک، در سوریه طی 11 سال جنگ 12000 کودک، در اوکراین طی 2 سال 520 کودک و در یمن طی 7 سال، 3700 کودک جان خود را از دست داده‌اند اما در فلسطین 10هزار کودک فقط طی 70 روز جان باخته‌اند! دیروز وزیر بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای غزه به ۲۱۵۰۷ نفر رسیده است. فقط دیروز صهیونیست‌ها 85 غیرنظامی فلسطینی را در مرکز و جنوب نوار غزه با سلاح‌های آمریکایی به شهادت رساندند تا انتقام تلفات خود در میادین جنگ را از غیر نظامیان، زنان و کودکان بگیرند! این آمار را منابع محلی اعلام کرده و گفته‌اند در حملات هوائی صهیونیست‌ها به مناطق مرکزی و جنوبی نوار غزه این تعداد شهید و همه اجساد به بیمارستان‌های باقی مانده منتقل شده است تا در گورهای جمعی دفن شوند!
رئیس‌جمهور تونس نیز در واکنش به همین جنایات است که گفته «پیروزی در راه است و سرزمین فلسطین آزاد خواهد شد. راهپیمایی در حمایت از ملت فلسطین در سراسر جهان بیانگر این است که جهان وارد مرحله جدیدی شده است.»
پیام آتشین سخنگوی حماس 
 ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام نیز پنج‌شنبه شب طی پیامی اعلام کرد: «نبرد طوفان الاقصی دشمن صهیونیستی را در مسیر زوال و نابودی قرار داده است و دهه‌ها است که برای دفاع از ملت فلسطین می‌جنگیم تا اینکه در نهایت به نبرد طوفان الاقصی رسیدیم.» بنابر اعلام مراکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ابوعبیده این را هم گفته که «به مبارزه و آماده‌سازی نیروهایمان ادامه دادیم زیرا می‌دانستیم حق را باید گرفت...ضربه قرن را به دشمن وارد کردیم و به همه دنیا گفتیم که ما ملتی هستیم که به دنبال حق و آزادی در زندگی هستیم... پس از 83 روز نبرد مجاهدان ما در میدان همچنان در حال رویارویی با دشمن هستند... ما 825 خودروی زرهی دشمن را منهدم کرده‌ام... مجاهدان ما عملیات‌هایی ویژه را از طریق بازاستفاده موشک‌های منفجر نشده دشمن اجرا کردند... تصاویری زیادی که هدف قرار دادن نیروها و ادوات جنگی دشمن توسط مبارزان قسام را ثابت می‌کند، پخش کردیم و این تازه بخشی ناچیز است... اولویت ما توقف جنگ و جنایات دشمن است... هیچ چیز دیگری بر توقف جنگ در غزه اولویت ندارد... تا توقف کامل جنگ در غزه هیچ توافقی را برای مبادله اسرا نخواهیم پذیرفت... ملت ما سربلند از این نبرد بیرون خواهد آمد.»
تصاویر محمد ضیف!
«محمد ضیف» را مغز متفکر عملیات طوفان الاقصی و نبرد جاری در غزه می‌نامند. گفته می‌شود او فردی بسیار باهوش، زیرک و در حوزه نظامی و اطلاعاتی استثنائی است که صهیونیست‌ها برای پیدا کردنش، حاضرند هر هزینه‌ای بدهند منتهی، هیچ تصویری از او جز یک عکس بی‌کیفیت متعلق به جوانی‌اش منتشر نشده است. ضمن این که درباره صحت این عکس نیز تردیدهایی وجود دارد. حالا یک شبکه تلوزیونی رژیم صهیونیستی مدعی شده اولین تصویر او را به دست آورده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی تعلق داشتن این تصویر به محمد الضیف، فرمانده‌ گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس شده است.
سازمان ملل: آنچه اسرائیل در غزه انجام می‌دهد وحشی‌گری قرن است
«فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در اراضی فلسطینی تاکید کرد: آنچه اسرائیل در حق فلسطینیان به ویژه در نوار غزه انجام می‌دهد، وحشی‌گری قرن حاضر ماست... اسرائیل به بهانه نابودی حماس بیش از 20 هزار فلسطینی را به قتل رسانده، چرا زندگی فلسطینیان اهمیتی ندارد؟!» وی این را هم گفت که «سکوت غرب در قبال آنچه بر سر فلسطینیان می‌آید، همدستی در این جنایات به شمار می‌رود.»
سایر رویدادها
* ایهود باراک نخست پیشین رژیم اشغالگر: ارتش ما در جنگ غزه دستاوردهایی داشته اما از رسیدن به اهداف جنگ دور است.
* «دانی یاتوم» رئیس سابق موساد: وارد جنگ سخت و دشواری شدیم، حجم و تعداد تونل‌ها در غزه بسیار بیشتر از آن چیزی است که برآورد کرده بودیم!
* دیروز در چهارراه شهرک صهیونیست‌نشین «عمانونیل» (نزدیک الخلیل) فلسطینی‌ها با عملیات زیرگیری چهار نظامی صهیونیست را به بیمارستان فرستادند. حال هر چهار نظامی «وخیم» گزارش شده است.
*  برخی منابع دیروز اعلام کردند بایدن و نتانیاهو در یک تماس تلفنی پرحاشیه به گفت‌وگو پرداخته و علیه هم مواضع تندی گرفته‌اند. در این مکالمه نه چندان دوستانه در نهایت بایدن با جمله «این گفت وگو به پایان رسیده است» ارتباط را قطع می‌کند.
* «عبدالله حماد»، خبرنگار فلسطینی در بمباران خانه‌اش در نوار غزه همراه با همسر و فرزندانش به شهادت رسید. با شهادت این خبرنگار، شمار شهدای رسانه در غزه از آغاز جنگ به 104 نفر افزایش یافت.