به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 808
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 8,476
بازدید ماه: 29,446
بازدید کل: 23,691,268
افراد آنلاین: 14
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
908 - خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و ....
  ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
 

برگمن: ارتش اسرائیل احتمالا بدون موفقیت مجبور به ترک غزه شود
تحلیلگر ارشد صهیونیست تاکید کرد واقعیت جنگ در غزه -هرچند هیچ مقام اسرائیلی علنا نگوید- این است که آزاد کردن گروگان‌ها (اسیران) اسرائیل و نابودی حماس ممکن نیست.
رونن برگمن تحلیلگر امنیتی در روزنامه یدیعوت آحارونوت می‌نویسد: هنوز هیچ‌کس اعتراف نمی‌کند آزادسازی اسرا و از بین بردن حماس غیرممکن است، هیچ مقام رسمی این را علناً نمی‌گوید، اما واقعیت این است. درواقع، حتی اگر توافقی در کار نباشد، این احتمال وجود دارد که ارتش قبل از تکمیل اهداف نظامی خود مجبور به ترک غزه شود. یکی از مقامات ارشد می‌گوید: «وقتی پیام‌های دولت را منعکس می‌کنم، حالت تهوع به من دست می‌دهد. در دو هفته اخیر، هر بار که نیاز بود با فلان یا بهمان صحبت کنم، حالت تهوع به من دست می‌داد و احساس نفرت داشتم. مشکل این افراد نیستند. علت خودم بودم که پیام‌های دولت و دستگاه‌های امنیتی را منعکس می‌کنم، در حالی که می‌دانم که آنچه من می‌گویم خیلی خیلی غیردقیق است و این بزرگ‌ترین کتمان حقیقت قرن است».
گوینده این جملات کسی است که یک سمت ارشد دولتی دارد و به خاطر سمتش باید علناً اظهارنظر کند و همچنین با مقامات خارجی‌ ملاقات کند. او بخوبی وقایع میدان نبرد را می‌شناسد و در امور اطلاعاتی ماهر است. این حالت تهوع، ناشی از دستوراتی است که داده شده: تشریح خط تبلیغاتی دولت و ارتش، که طبق آن، این عملیات دو هدف دارد: نابودی زیرساخت و توان و سلطه حماس و آزادسازی گروگان‌ها. وزرا، سخنگوها، نخست‌وزیر و کل نهادهای امنیتی از دو هفته پس از حمله حماس دائما می‌گویند: «تهاجم زمینی، ابزار اصلی فشار بر یحیی سنوار برای دستیابی به تبادل است، بنابراین حمله باید ادامه یابد» اما این جملات در بی‌دقتی مثل ارزیابی‌های نادرست مشابه در جنگ 33 روزه است
تنها چند روز قبل از ورود به نوار غزه، هشدار دادیم که می‌خواهند افکار عمومی اسرائیل را گمراه کنند که انگار می‌شود دو هدف را برای این جنگ تعیین کرد و نوشتیم «گول نخورید. اسرائیل فقط با دو انتخاب روبه‌روست. یا تلاش کند به یک توافق هر چه بزرگ‌تر برای آزادی اسرا برسد یا دست به تهاجم زمینی بزند. در این دوراهی می‌شود یا به راست رفت، مسیری که می‌گوید روز انتقام و تلافی فرا رسیده است؛ یا می‌توان به چپ پیچید که آزادی اسیران است».
هر کس که اندک بهره‌ای از عقل داشته باشد می‌داند این دو مسیر، در دو جهت متفاوت هستند. شکی وجود نداشت که دنیا اجازه نخواهد داد اسرائیل یک سال در غزه بماند. فشار بین‌المللی، همراه با هزینه بالای نظامیان کشته‌شده از سوی ارتشی که در گل گیر کرده و زمین‌گیر شده و در تیررس نیروهای حماس قرار دارد، ارتش اسرائیل را مجبور به عقب‌نشینی بسیار زودتر خواهد کرد.
تقریباً هیچ کس برای افکار عمومی اسرائیل این احتمال را مطرح نکرده که مقامات در حال ایجاد توهم کاذب هستند و این احتمال وجود دارد که در واقع این دور از جنگ را بدون دستیابی به اولین هدف، یعنی نابودی کامل توان راکتی، نابودی قابل‌توجه تونل‌ها و آسیب جدی به حماس، به پایان برسانیم. مشخص بود آزاد کردن گروگان‌ها با زور اسلحه بسیار دشوار خواهد. تجربه هفته‌ها نبرد ثابت می‌کند اظهاراتی که می‌گفت تهاجم زمینی آزادی اسرا را تسریع می‌کند، چقدرغیر دقیق است.
یکی از تحلیلگران نوشته بود در خان یونس «شمشیر بر گردن سنوار است» و براساس این نظریه که تحقق هر کدام از دو هدف تحقق دیگری را ممکن می‌سازد، قرار بود سنوار تحت فشار تسلیم شود. در عمل دقیقاً برعکس این اتفاق افتاد. اسرائیل از رسیدن به او بسیار دور است. این اسرائیل است که تسلیم شده و طرح اولیه خود را رها کرد و برای یک معامله کاملاً متفاوت، شبیه آنچه قبلا رد کرده بود، آماده است. ناگهان خط تحلیلی تغییر کرد و اعلام کردند که «حماس درها را نبسته است». کدام در؟ چه کسی در را بسته؟ البته حماس هم درِ ورود به تونل سنوار و هم درِ آن معامله را بسته است. حماس از شکست، «بسیار دور»، و دست یحیی سنوار پُر است.
حالا نوبت بازی سنوار است. با توجه به اینکه انبارهای تونلش کاملاً پر است و اسرا او را احاطه کرده‌اند، احساس می‌کند او سواره و اسرائیل پیاده است. او شرایط را سخت‌تر کرده و به نقطه اصلی رسید: وعده اسرائیل همراه با تضمین کشورهای دیگر برای توقف کامل درگیری‌ها از سوی اسرائیل، بدون محدودیت زمانی، همراه با آزادی زندانیان بسیار با ارزش، در ازای یک توافق. اسرائیل به حماس آسیب زده، اما از شکست دادن آن دور است.

نیویورک تایمز: احتمالا اسرائیل پشت اقدام تروریستی کرمان است
یک روزنامه آمریکایی، اسرائیل و نیروهای نیابتی آن را متهم حمله تروریستی کرمان معرفی کرد.
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: امکان دارد اقدام تروریستی در کرمان، توسط داعش یا یکی از گروه‌های نیابتی اسرائیل در منطقه انجام شده باشد.
سه مقام ارشد آمریکایی و یک مقام ارشد اروپایی گفتند داعش یا گروه تروریستی دیگری عامل احتمالی این حمله است. در حالی که اطلاعاتی وجود دارد که به دست داشتن داعش در این حمله اشاره می‌کند، مقامات هشدار دادند این یک ارزیابی اولیه است و هیچ نتیجه نهائی گرفته نشده است.
ری تکیه، یکی از اعضای ارشد شورای روابط خارجی آمریکا که اغلب درباره ایران می‌نویسد، گفت: این امکان وجود دارد که یکی از گروه‌های نیابتی اسرائیل، این حمله را انجام داده باشد.
کشته شدن یکی از رهبران ارشد حماس در لبنان و 2 انفجار مرموز در ایران، ترس از یک جنگ منطقه‌ای که می‌تواند آمریکا را نیز درگیر کند، تشدید کرده است. مقامات آمریکایی، اسرائیلی و لبنانی اصرار دارند که افراد اندکی در طرف‌های درگیر می‌خواهند که جنگ اسرائیل در غزه به یک درگیری گسترده‌تر تبدیل شود و خاورمیانه را فرا گیرد؛ اما ترور یکی از رهبران ارشد حماس در لبنان و کشته شدن ده‌ها نفر در 2 انفجار مرموز در ایران در روز چهارشنبه، خاورمیانه- و آمریکا- را به آستانه یک جنگ منطقه‌ای نزدیک‌تر می‌کند که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان جنگ غزه سعی در جلوگیری از آن داشته است.

بی اعتمادی کشورها به آمریکا موجب عدم استقبال از ائتلاف دریایی شد
یک دیپلمات سابق ایتالیایی تاکید کرد: عدم استقبال کشورهای غربی و عربی از ائتلاف نظامی آمریکا در تنگه باب‌المندب نا امید‌کننده، و گویای میزان اعتبار و قابلیت اطمینان به آمریکا حتی نزد متحدان اصلی این کشور است. او می‌گوید سال میلادی سپری شده به گورستان آرزوهای آمریکا و غرب تبدیل شد.
مارکو کارنلوس، سفیر سابق ایتالیا در عراق و نماینده ویژه دولت ایتالیا در روند صلح خاورمیانه، در تحلیلی که از سوی «میدل ایست‌آی» منتشر شده، خاطر نشان کرد: رویداد‌های جهان همچنان به چرخش‌های غیرمنتظره ادامه می‌دهند و انتظارات قبلی را مختل می‌کنند و ناامیدی‌های بزرگ و آسیب‌های جدی ایجاد می‌کنند. در آینده‌ای نه چندان دور، سال ۲۰۲۳ را می‌توان به عنوان سال روایت‌های فروپاشیده و انتظارات برآورده نشده به یاد آورد، انتظاراتی مانند پیروزی اوکراین و شکست روسیه، زوال چین، اجرای توافق ابراهیم میان و اسرائیل و عربستان، برقراری نظم جهانی مبتنی بر رهبری ایالات متحده.
اما واقعیت حکایت از تحولات دیگری دارد. اوکراین به شدت در تلاش است تا توجه و حمایت غرب را حفظ کند در حالی که توانایی‌هایش برای ادامه جنگ به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد. اسرائیل تلاش می‌کند تا پاکسازی قومی غزه را اجرائی کند. ایالات متحده و اروپا هم در اوکراین و هم در مناقشه اسرائیل و فلسطین به دنبال استراتژی خروج هستند. مشخص نیست که سال ۲۰۲۴ چنین خواسته‌ای را تحقق بخشد. نتیجه درگیری‌ها در اوکراین و غزه به شکل‌گیری توازن قوا در سراسر اوراسیا کمک می‌کند در حالی که روابط بین ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش از یک‌سو و روسیه، چین و ایران از سوی دیگر هم چنان پرتنش است.
سال سپری شده، گورستان رویاهای در هم شکسته بود. سپتامبر گذشته در جریان برگزاری اجلاس سران گروه- ۲۰ در هند، ایالات متحده از آخرین ترفند خود برای ارزیابی میزان قدرت رو به رشد چین رونمایی کرد. جو بایدن در کنار نخست‌وزیر هند، و سران عربستان، امارات و آلمان، فرانسه و ایتالیا پیشنهاد ایجاد یک کریدور اقتصادی جدید برای اتصال هند به اروپا را مطرح کرد. هدف، کاهش مدت زمانی بود که کالا‌ها از هند به اروپا می‌رسیدند. این شامل حداقل شش فرآیند بارگیری و تخلیه در پنج یا شش کشور مختلف است. هدف غیررسمی کریدور مذکور، اما ارائه جایگزینی برای طرح کمربند و جاده است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد تا یک شبکه ارتباط چند وجهی بزرگ در سراسر اوراسیا ایجاد نماید.
این‌گونه وانمود شد که کریدور هند – خاورمیانه – اروپا، در حال رقابت با طرح کمربند و جاده است. با این وجود، کریدور هند نیز مانند پروژه‌های پیشین غربی از جمله ابتکار عمل «ساختن جهانی بهتر به رهبری آمریکا»، می‌تواند به راحتی از نظر «خیلی کم و خیلی دیر بودن» به گورستان رؤیا‌های شکسته منتهی شود.
یک ترس عمده در مورد درگیری‌های جاری در غزه، گسترش احتمالی دامنه آن در منطقه است. در حالی که بخش عمده نگاه‌ها معطوف به جبهه شمالی اسرائیل و خطر درگیری دوم با حزب‌الله لبنان بوده، جنبشی که تعداد اسلحه کمتری داشت و در میان دیگر گروه‌های جنبش مقاومت ضعیف‌ترین قلمداد می‌شد شگفتی‌ساز بزرگ پایان سال ۲۰۲۳ میلادی بود: انصارالله یمن.
انصارالله، هدف قرار دادن کشتی‌های عازم اسرائیل و وابسته به آن را در دستور کار خود قرار داده است. نتیجه این بود که ترافیک دریایی بندر ایلات اسرائیل ۸۵ درصد کاهش یافته است. انصارالله راه را برای عبور تمام کشتی‌های دیگر از کشتی‌های روسی، چینی، ایرانی گرفته تا کشتی‌های ثبت شده در سایر نقاط جهان بدون ایجاد مزاحمت باز می‌گذارد.
ناو‌های بزرگ به طور موقت ناوبری در دریای سرخ را متوقف کردند. آمریکا به حملات انصارالله به کشتی‌ها با یک عملیات نظامی به نام «نگهبان رفاه» واکنش نشان داد. اما نتایج آن تا حدی ناامید‌کننده بوده است.
درست است که برخی از ناو‌های حمل و نقل مانند مرسک پس از تعلیق حرکت عملیات خود را از سر گرفتند، اما حمله انصارالله به کشتی مرسک در ۳۱ دسامبر باعث تعلیق مجدد حرکت کشتی‌ها شد. در آن حادثه حملات آمریکا به قایق‌های انصارالله صورت گرفت که منجر به کشته شدن ده جنگجوی یمنی شد.
جنبه ناامید‌کننده دیگر آن است که کشور‌های نسبتا معدود غربی، ائتلاف نگهبان رفاه را تایید کردند. چندین کشور غربی از جمله استرالیا، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، درخواست پنتاگون را رد کردند. تنها کشور عربی‌ که در آن عملیات شرکت کرد کشور کوچک بحرین بود و کشور شرکت‌کننده دیگر، سیشل یکی از کشور‌های آفریقایی با کمترین جمعیت بود. دو کشور از کشور‌هایی که به شدت تحت تاثیر اختلالات تجارت در دریای سرخ قرار گرفته‌اند و شرکای آمریکا محسوب می‌شوند یعنی مصر و عربستان، تاکنون تصمیم گرفته‌اند به عملیات نگهبان رفاه نپیوندند. این تصمیم، گویای میزان اعتبار و قابلیت اطمینان به آمریکا حتی در میان متحدان اصلی است.

 

جزئیاتی درباره جاسوس‌های به دام افتاده اسرائیل در ترکیه به ازای هر عکس از فلسطینی‌ها 100هزار دلار می‌گرفتند

روزنامه صباح ترکیه – نزدیک به دولت این کشور – جزئیات جدیدی از جاسوسان موساد را که طی روزهای گذشته در این کشور دستگیر شدند منتشر کرد: «آن‌ها به ازای هر عکسی که از خانواده‌های فلسطینی مخالف ترکیه و رژیم صهیونیستی می‌گرفتند ۱۰۰ هزار دلار دریافت می‌کرده‌اند.» به گزارش روز جمعه ایرنا از این روزنامه، موساد با استفاده از پناهجویان دیگر کشورها برای مخفی کردن این عملیات تلاش کرده است. دولت ترکیه در ماه گذشته به رژیم صهیونیستی درخصوص پیامدهای وخیم چنین عملیاتی در خاک خود هشدار داده بود. سازمان امنیت ترکیه عملیاتی را علیه فعالیت‌های موساد در این کشور طی ۳ سال گذشته انجام داده که آخرین آن با همکاری پلیس استانبول در ۸ استان انجام شده است.

 

اعضای کابینه نتانیاهو وسط جنگ به جان هم افتادند

رئیس پیشین موساد: شرم‌آور است

طبق گزارش‌هایی که از جلسه محرمانه اخیر کابینه نتانیاهو «درز» کرده و رئیس‌پیشین موساد آن را «شرم‌آور» خوانده، اعضای کابینه چنان به جان هم افتاده‌اند که نتانیاهو برای جلوگیری از بروز زد و خورد فیزیکی، فورا دستور تعطیلی جلسه را صادر کرده است!
«کابوس عملیات 7 اکتبر»، با وجود گذشت بیش از 3 ماه، هنوز صهیونیست‌ها را رها نکرده و نَشت گاه و بی‌گاهِ خبرهای پشت پرده کمی از «شرایط جهنمی» را که اسرائیل امروز در آن گرفتار شده است را نشان می‌دهد. این که چند جوان فلسطینی چگونه توانستند در تاریخ 7 اکتبر به 40 کیلومتری عمق اسرائیل نفوذ کرده و چند هزار صهیونیست را به هلاکت رسانده یا زخمی ‌کنند، و در این میان چندین فرمانده ارشد نظامی- از سرگُرد و سرهنگ گرفته تا سرتیپ -را در حالی که فقط شورت به پا داشته‌اند، از رختخواب بیرون بکشند و با خود ببرند، برای صهیونیست‌های پُرمدعا آن‌قدر تحقیرآمیر و دردناک است که، نمی‌دانند چگونه باید از این شرایط خود را خارج کنند. چه بسا، کشتار جنون‌آمیز زنان و کودکان غزه، واکنشی هیستریک به همین «تحقیر شدگی» باشد.
اما ورود آنها به غزه آن هم با کمک نامحدود آمریکا، آلمان، انگلیس و یکی دو جین از این کشورهای مرتجع عربی و آسیایی و بمباران وحشیانه این باریکه نیز تاکنون، نه تنها نتوانسته آنها را لااقل «تسکین» دهد بلکه، هزاران کشته و زخمی و معلول روی دستشان گذاشته است. ورود بی‌سابقه تمام جبهه‌های مقاومت و محاصره این رژیم نیز اوضاع را برای صهیونیست‌ها پیچیده‌تر و سخت‌تر کرده است. حالا تصور کنید، رهبران رژیمی که در چنین شرایطی گرفتار شده‌اند، می‌خواهند افکار عمومی خود و جهان را «مُجاب» و از فروپاشی خود نیز جلوگیری کنند. اختلافات در همین جاهاست که به اوج می‌رسد تا جایی که رسانه‌های این رژیم متوجه می‌شوند، در جلسات کابینه نتانیاهو، این اختلافات تا مرز زد و خورد فیزیکی و فحاشی هم جلو رفته است. در چنین فضائی یکی به دنبال آتش‌بس است، یکی به دنبال جلوگیری از گسترش جنگ و آن دیگری اتفاقا، طرفدار باز شدن چند جبهه دیگر جنگ برای کشاندن آمریکا به معرکه است. اما در جلسه اخیر نتانیاهو با اعضای خشمگین و خسته کابینه چه گذشته است؟
شبکه 12 اسرائیل: دعوای سختی در گرفته است
شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرده که در پی ممانعت یواو گالانت وزیر جنگ این رژیم از دیدار با رؤسای موساد و شاباک در رابطه با توافق احتمالی در مورد جنگ در غزه، «گفت وگوی سختی بین دو طرف انجام شده است.» این شبکه می‌گوید گالانت در جریان این گفت وگو تاکید کرده که نتانیاهو به امنیت «اسرائیل» ضربه خواهد زد. در گزارشی دیگر از این جلسه به نقل از رسانه‌های عبری زبان آمده است: «جلسه کابینه نتانیاهو به محل فریاد بین وزرا و فرماندهان ارتش تبدیل شد... جلسه پنجشنبه شب کابینه اسرائیل پس از حمله چند وزیر به نمایندگان ارتش این کشور از جمله هرزی‌هالوی، رئیس‌ستاد کل ارتش که در جلسه حضور داشتند، پر تنش شد...»
برخی رسانه‌های عبری زبان نیز با جزئیات، گفت‌و‌گوهای رد و بدل شده بین اعضای کابینه را منتشر کرده‌اند. طبق این گزارش‌ها، اختلافات بیشتر حول محور چگونگی اداره جنگ، مذاکره برای آتش‌بس و بررسی دلایل شکست از عملیات 7 اکتبر می‌چرخید و برخی اعضای فوق افراطی همه این امور را رد کرده و می‌گفتند «اکنون زمان جنگ است و نباید این امور به میان کشیده شود.» تندترین حملات کلامی نیز گویا علیه رئیس‌ستاد ارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. چند روز پیش نیز اعلام شده بود، در پی ادامه اختلافات، یواو گالانت و بنی گانتز دو عضو کابینه وزارت جنگ‌ این رژیم حاضر به شرکت در کنفرانس خبری مشترک با نتانیاهو نشدند.
واکنش‌ها
آن طور که کانال تلگرامی مرکز مطالعات فلسطین اعلام کرده، «یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی پس از درز این «افتضاح» به بیرون و رسانه‌ها، گفت «نشت جزئیات از جلسه دیشب کابینه مایه ننگ و گواه خطر دولت نتانیاهو است که باید رهبر آن عوض شود، چرا که نمی‌تواند تصمیم راهبردی به نفع اسرائیل بگیرد.» رئیس‌سابق موساد یعنی «یوسی کوهن» هم درباره حمله به رئیس‌ستاد در کابینه این طور موضع گرفت: «در تمام سال‌هایم- چنین حادثه‌ای را به خاطر ندارم. من انتظار دارم که همه رفتار متفاوتی داشته باشند.»
گانتز مجبور به توضیح شد
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از درز خبر دعوای اعضای کابینه، مجبور شد برای آرام کردن فضای اجتماعی صهیونیست‌ها، توضیحاتی ارائه دهد: «ما در سخت‌ترین جنگ تاریخ خود هستیم که در چندین جبهه در حال انجام است و در مقابل آنها باید مثل متحد عمل کنیم... آنچه دیروز اتفاق افتاد یک حمله با انگیزه سیاسی در میانه جنگ بود. من در بسیاری از جلسات کابینه شرکت کرده‌ام- چنین رفتاری هرگز رخ نداده است و نباید رخ دهد. کابینه باید دیروز درباره فرآیندهای راهبردی که بر ادامه مبارزات
و امنیت ما در آینده تأثیر می‌گذارد، بحث می‌کرد. این اتفاق نیفتاد و نخست‌وزیر مسئول آن است. او مسئولیت اصلاح دارد و باید بین وحدت و امنیت و بین سیاست یکی را انتخاب کند...»
تشکیل ستاد «چرا شکست خوردیم»!
همزمان خبر رسیده که ارتش رژیم صهیونیستی با گذشت بیش از 3 ماه فرصت یافته است با تشکیل یک ستاد ویژه، دلایل شکست این رژیم در 7 اکتبر را پیدا کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده «هرزی‌هالوی»، رئیس‌ستاد ارتش رژیم صهیونیستی تیمی از مقامات نظامی سابق اين رژيم را برای بررسی ناکامی‌های ارتش در حمله حماس در ١٥ مهر تشکیل داده است. «شائول موفاز»، رئیس‌سابق ستاد ارتش رژیم، آهارون زیوی فرکش، رئیس‌سابق اداره اطلاعات نظامی، سامی تورگمن، رئیس‌سابق فرماندهی جنوب و یوآو‌هار اوون، رئیس‌سابق اداره عملیات، از جمله اعضای تیم تحقیقاتی خواهند بود. ارتش رژيم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرده که ستاد کل در حال انتخاب رؤسای تیم‌های مختلف برای بررسی حوادث مربوط به طوفان‌الاقصى است.
ترورِ بی‌فایده
پس از ترور ناجوانمردانه، صالح العاروری در خاک لبنان، بسیاری از صهیونیست‌ها اعلام کردند، این ترورها بی‌فایده است و کمکی به نتانیاهو نخواهدکرد. از جمله رئیس‌سابق شهرک کریات شمونا، پروسپر ازران که روز چهارشنبه گذشته ترور یکی از رهبران جنبش حماس را بی‌فایده خواند و تاکید کرد: «این عملیات، خطرات را از ما دور نکرد؛ از هر جا که بخواهند می‌توانند ما را هدف بگیرند.» ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز در این باره این طور موضع گرفت: «اگر فکر می‌کنید العاروری جانشینی ندارد یا جانشینش مهارت کمتری از او دارد، اشتباه می‌کنید! نتانیاهو بهتر است به جای این کارها، روی آزادی گروگان‌ها (بخوانید اُسرا) اسرا کار کند.»
12هزار معلول دائم!
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» اما درباره تحولات میدان جنگ در غزه و شمار نظامیان صهیونیستی معلول شده در جنگ آمار تازه‌ای را منتشر کرده است که با وجود این که قطعا با عدد واقعی فاصله زیادی دارد، قابل تامل است. طبق گزارش این روزنامه عبری زبان، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی احتمال می‌دهد بیش از ۱۲ هزار نظامی این رژیم در جنگ غزه دچار معلولیت دائم شده‌اند. المیادین هم به نقل از رسانه‌های صهیونیستی این گزارش را تکمیل کرده و نوشته است، سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز تعداد نقص‌عضوهای ارتش طی نبرد غزه را بیش از 12 هزار سرباز پیش‌بینی کرده و به‌نظر می‌رسد این رقم 20 درصد دیگر افزایش خواهد یافت. همزمان تصاویری از انتقال تعداد زیادی مجروح و جسد نظامیان صهیونیست با بالگرد منتشر شده که نشان از میزان بالای تلفات و خسارات صهیونیست‌هاست. همین دیروز به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی اعلام شد طی 24 ساعت گذشته 14 نظامی این رژیم در نبرد با مقاومت در مناطق مختلف نوار غزه زخمی شده‌اند. گردان‌های شهید عزالدین قسام و گردان‌های قدس نیز دیروز اعلام کردند در عملیاتی مشترک توانسته‌اند ۳ دستگاه‌ تانک مرکاوای رژیم صهیونیستی را با گلوله‌های«یاسین۱۰۵»و «تاندوم» در منطقه معن در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه هدف قرار دهند. گردان‌های قسام این را هم گفتند که یک میدان مین شامل سه بمب ضدنفر را پس از حضور گروهی ۷ نفره از نیروهای پیاده ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه خزاعه در شرق خان یونس در جنوب نوار غزه منفجر کرده‌اند که در پی آن این نیروها کشته یا زخمی شدند. روزنامه عبری زبان «معاریو» با اشاره به برخی از تحولات و اخباری که به گوشه‌ای از آنها اشاره کردیم نتیجه گرفته که اهداف تعیین شده توسط نتانیاهو برای جنگ در غزه، نسخه شکست است و قابل تحقق نیست.
استعفای 2 مقام آمریکایی
اما در اعتراض به حمایت‌های عجیب و غریب کاخ سفید از جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه که تاکنون به شهادت بیش از 22 هزار غیر نظامی فلسطینی و خشم و نفرت جهانی از صهیونیست‌ها منجر شده است، 2 مقام ارشد آمریکایی استعفا کرده‌اند. طبق گزارش‌های منتشر شده این دو، طی یک ماه گذشته و با فاصله استعفای خود را تقدیم بایدن کرده‌اند. به اعتقاد این دو مقام، نباید از صهیونیست‌ها به هر قیمتی حمایت کرد و این حمایت‌ها می‌تواند شکست دموکرات‌ها در انتخابات سال جاری را قطعی کند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه دیروز اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی طی فقط ۲۴ ساعت 15 جنایت و کشتار جدید را در این باریکه مرتکب شده که طی آن 162 نفر شهید و 296 نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. همچنین وزارت بهداشت غزه بیان کرده که شمار کلی شهدای غزه از آغاز جنگ در هفتم اکتبر تا این لحظه به ۲۲ هزار و 600 نفر و شمار مجروحان نیز به ۵۷ هزار و 910 نفر رسیده است. در اعتراض به این حجم از جنایت تظاهرات بسیار گسترده‌ای در شهر امان در کشور اردن برگزار شد.
حمله به «بلینکن» با خون!
حامیان مردم فلسطین و مخالفان جنایت‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا هم با حضور در نزدیکی منزل «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت‌های تمام قد دولت بایدن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه در حالی‌که شعار می‌دادند «شرم بر تو باد» به ماشین او رنگ سرخ پرتاب کردند. طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا آنتونی بلینکن بامداد جمعه(دیروز) برای بار چهارم پس از عملیات «طوفان‌الاقصی»، برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی، واشنگتن را به مقصد تل‌آویو ترک کرده است. آن گونه که «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بلینکن پس از تل‌آویو به کرانه باختری، ترکیه، یونان، اردن، قطر، امارات، مصر، و عربستان سعودی سفر خواهد کرد.
موشکباران شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه
دیروز سرایا القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین اما از حملات جدید موشکی به «ناحل عوز» و «عالومیم» در اطراف غزه خبر داد. گزارش‌های بعدی نیز نشان می‌داد حملات علیه شهر «عسقلان» نیز با حجمی گسترده‌تر تکرار شده است تا عیار این ادعاها که می‌گویند، «حماس ضعیف شده» سنجیده شود! منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیر خطر در عسقلان به دنبال حمله موشکی سنگین مقاومت فلسطین خبر دادند.

 



 

 

اسرائیل و آمریکا متهم اصلی جنایت تروریستی در کرمان
در حالی که برخی مدعیان اصلاح‌طلبی ماموریت دارند رژیم صهیونیستی و آمریکا را از جنایت تروریستی اخیر در کرمان تبرئه کنند، سه روزنامه وابسته به اصلاح‌طلبان تاکید کردند آمریکا و اسرائیل یک ضلع اصلی این جنایت هستند و در طراحی آن نقش داشته‌اند.
در پی جنایت تروریستی اخیر که به شهادت 85 هموطن انجامید، روزنامه‌های شرق و اعتماد و آرمان ملی، مقاله و اظهار نظری از حشمت‌الله فلاحت‌پیشه منتشر کردند که در آن آمده است: باید در نظر گرفت که انجام این حمله تروریستی به سود چه کسانی یا چه کشورهایی یا چه بازیگرانی است؟ بر اساس تجربه تاریخی یک مثلث در جنایات تروریستی به این بزرگی صاحب نقش است و فارغ از اینکه هر جریانی این جنایت را برعهده بگیرد نقش این مثلث غیر قابل انکار است. یقینا باید این جنایت هولناک در کرمان را در درون یک مثلث دید که یک ضلع آن دستگاه‌های اطلاعاتی، عملیاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا است.
رأس مثلث ترور، دستگاه‌های اطلاعات موساد و سازمان سیا است که همواره از اقدامات تروریستی علیه شهروندان ایرانی حمایت کرده‌اند. به ویژه اینکه الان رژیم صهیونیستی عملا عملیات ترور خود را آغاز کرده که بخشی از آن را در لبنان دیدیم و آمریکا هم به گونه‌ای سعی می‌کند که موقعیت عمق استراتژیک ایران را تضعیف کند. هر زمان ایران در عمق استراتژیک خود به توفیقی می‌رسد، بلافاصله این دو رژیم در ایران یا علیه ایرانی‌ها، اقدامات تروریستی صورت می‌دهند.
ضلع دیگر آن بازمانده‌های داعش است و از طرف دیگر باید اذعان داشت که ضلع دیگر این مثلث می‌تواند گروه‌های تروریستی اجاره‌ای یا رهنی باشد که برای آنها ایدئولوژی یا دلیل انجام عملیات تروریستی تفاوت نمی‌کند و با رهن و اجاره هر کشور و بازیگری حاضر به انجام عملیات تروریستی هستند. با توجه به آنچه گفته شد، حتی اگر یک ضلع این مثلث تروریسم، مسئولیت فاجعه تلخ کرمان را هم بر‌عهده بگیرد، نمی‌توان آن دو ضلع دیگر را مبرا دانست و قطعا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در طراحی یا اجرای این عملیات تروریستی که به‌شدت محکوم است، نقش داشته‌اند... اگرچه گمانه‌زنی‌ها و مواضعی را از سوی مقامات داخلی و منطقه‌ای شاهد بودیم، رژیم صهیونیستی متهم ردیف نخست است.
این روزنامه‌ها در عین حال برخلاف شعار «نه غزه نه لبنان» و تخطئه رزمندگان مدافع حرم در عراق و سوریه که رویه پر تکراری در گذشته در میان برخی مدعیان اصلاح‌طلبی بود، خاطر نشان کردند: کاش برخی مسئولان، اعم از پدافند عامل و غیرعامل موضوع امنیت ملی را آن‌گونه می‌دیدند که سردار سلیمانی می‌دید و آن‌گونه پیگیری می‌کردند که شهید سلیمانی پیگیری می‌کرد. آن چیزی که حاج قاسم را متمایز و برجسته می‌کرد، این بود که شهید سلیمانی برای اجرای راهبرد امنیتی کشور از‌خود‌گذشتگی تام و تمامی نشان داد.
اگر ناامنی و تروریسم در هر نقطه و در هر مرزی به ۴۰‌ کیلومتری خاک ایران نزدیک می‌شد، سردار سلیمانی مستقیما ورود پیدا می‌کرد؛ کما‌اینکه زمانی که تروریسم داعش به ۴۰‌ کیلومتری مرز ایران در خاک عراق رسید، حاج قاسم رأسا و شخصا به این موضوع ورود پیدا کرد و جبهه مبارزه با تروریسم را در لبنان و عراق مدیریت کرد و در نهایت تروریسم داعش با مبارزه سردار سلیمانی نابود شد. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا با حمایت ۴۰ کشور تحت عنوان ائتلاف نیروهای مبارزه با تروریسم داعش نتوانستند به این موفقیت دست پیدا کنند.