به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 3,775
بازدید هفته: 10,204
بازدید ماه: 103,493
بازدید کل: 24,412,375
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۲۶ شهریور ۱٤۰۳
Tuesday , 17 September 2024
الثلاثاء ، ۱٤ ربيع الأول ۱٤٤۶
شهریور 1403
جپچسدیش
21
9876543
16151413121110
23222120191817
30292827262524
31
آخرین اخبار
ایروانی: ایران قویاً استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم می‌کند ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
ایروانی:
ایران قویاً استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم می‌کند
۱۴۰۳/۰۶/۱۶
‫ایران قویا استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم می‌کند - خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency‬‎
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران گفت: به‌عنوان قربانی بزرگ سلاح‌های شیمیایی، جمهوری اسلامی ایران قویاً استفاده از سلاح‌های شیمیایی را توسط هر کس، در هر کجا و تحت هر شرایطی محکوم می‌کند.
امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران با موضوع «وضعیت خاورمیانه؛ (سوریه – سلاح‌های شیمیایی)» ضمن تاکید بر محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی سخنان خود را بیان نمود.
متن سخنان ایروانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در آغاز، مایلم به اسلوونی بابت تصدی ریاست شورای امنیت در این ماه تبریک عرض کنم. همچنین، از سیرالئون به‌خاطر پایان موفقیت‌آمیز ریاست خود در ماه اوت قدردانی می‌کنیم. حضور آقای اده‌دجی اِبو، مدیر و معاون نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح، در جلسه امروز را نیز خیرمقدم می‌گوییم.
آقای رئیس،
جمهوری عربی سوریه، به‌ عنوان یکی از اعضای متعهد به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC)، همچنان به تعهدات خود ذیل این کنوانسیون پایبند بوده و همکاری نزدیکی با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) دارد. ما اهمیت حیاتی تلاش‌های دولت سوریه در اجرای تعهدات خود تحت این کنوانسیون را به رسمیت می‌شناسیم.
از ارائه گزارش‌های ماهانه سوریه استقبال می‌کنیم که آخرین آن، گزارش شماره ۱۲۹، فعالیت‌های مربوطه در قلمرو جمهوری عربی سوریه طی سه ماه گذشته را پوشش می‌دهد. ما با نظر مثبت به ادامه همکاری سوریه و تسهیل برگزاری دور بیست و هفتم مشاوره‌ها بین تیم ارزیابی اعلامیه (DAT) و مرجع ملی سوریه در دوره زمانی ۲۱ تا ۳۰ می‌۲۰۲۴ نگاه می‌کنیم.
مرجع ملی سوریه از برگزاری دور بیست و هشتم مشاوره‌ها میان کارشناسان مرجع ملی سوریه و تیم ارزیابی اعلامیه بعد از ۱۰ سپتامبر، مطابق با تاریخ‌هایی که برای هر دو طرف مناسب باشد، استقبال کرده است.
بدین‌ترتیب، مرجع ملی سوریه با تمدید توافق سه‌جانبه بین جمهوری عربی سوریه، دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW)، و دفتر خدمات پروژه‌های سازمان ملل متحد برای شش ماه دیگر به‌ منظور تسهیل وظایف و فعالیت‌های OPCW در سوریه موافقت کرده است.
ما نیز بر این باوریم که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی(OPCW) باید بتواند وظایف خود را به‌صورت بی‌طرفانه، حرفه‌ای و عینی انجام دهد تا حقایق را مشخص کرده و نتیجه‌گیری‌های مبتنی بر شواهد ارائه دهد. این امر به نفع کنوانسیون، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، حاکمیت قانون و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت کامل خود را از کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و تقویت اقتدار آن اعلام کرده و خواستار اجرای کامل، مؤثر و بدون تبعیض کنوانسیون است.
متأسفانه، آنچه در سال‌های اخیر در این شورا و در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مشاهده شده، سوءاستفاده سیستماتیک برخی از کشورهای عضو از فرآیندهای این نهادها برای پیشبرد اهداف سیاسی خود به هر قیمتی است. با استناد به مجموعه‌ای از ادعاهای بی‌اساس، آنها از این نهادها علیه دولت سوریه استفاده می‌کنند و پیشرفت‌هایی را که این کشور در اجرای تعهدات خود به دست آورده است، نادیده می‌گیرند.
ما با نگرانی مشترک این موضوع را می‌بینیم که اظهارات مکرر در جلسات امروز بر ناکارآمدی برگزاری نشست‌های شورا در این زمینه تأکید دارد، چرا که فقدان پیشرفت اساسی یا تحولات مهم مشهود است.
این روند که اقتدار کنوانسیون را تضعیف کرده و اعتبار OPCW را به خطر انداخته، باید متوقف شود.
در این راستا، به نامه مورخ ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۴ از گروه برلین ۲۱، که شامل کارشناسان سازمان ملل و دانشگاهی است، اشاره می‌کنیم. این نامه به تمامی کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ارسال شده است و شواهد بیشتری از نارسایی‌های جدی در دبیرخانه فنی OPCW ارائه می‌دهد و به خطرات سیاسی شدن این سازمان تأکید دارد.
ما از ادامه گفت‌وگوی سازنده بین سوریه و OPCW برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده و به نتیجه رساندن این پرونده حمایت می‌کنیم.این رویکرد برای تضمین شفافیت، پاسخگویی و حل‌وفصل رضایت‌بخش تمامی مسائل معوقه حیاتی است. جمهوری اسلامی ایران، به ‌عنوان عضوی فعال در OPCW، بر اهمیت اساسی تضمین کار مستقل، بیطرفانه و حرفه‌ای این سازمان تأکید می‌کند. این امر به‌ویژه در رابطه با مسائل مربوط به اجرای تعهدات توسط کشورهای عضو، از جمله جمهوری عربی سوریه، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در پایان، به ‌عنوان قربانی بزرگ سلاح‌های شیمیایی، جمهوری اسلامی ایران قویاً استفاده از سلاح‌های شیمیایی را توسط هرکس، در هر کجا و تحت هر شرایطی محکوم می‌کند. هرگونه تلاش باید به کار گرفته شود تا از استفاده مجدد از این سلاح‌های وحشتناک جلوگیری شود. ایران نگرانی عمیقی نسبت به تهدید گروه‌های تروریستی در دستیابی به سلاح‌های شیمیایی دارد و بر لزوم همکاری بین‌المللی قوی‌تر برای مقابله با این خطر برای صلح و امنیت جهانی تأکید می‌نماید.
  آمریکا و متحدانش جنگ اوکراین را طولانی کرده‌اند
امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل به وقت محلی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت با رد اتهامات «بی اساس و گمراه‌کننده» آمریکا، انگلیس و فرانسه در خصوص نقش تهران در مناقشه اوکراین، اظهار کرد: ایالات متحده و همپیمانانش نمی‌توانند این واقعیت غیرقابل انکار را کتمان کنند که ارسال سلاح‌های غربی و پیشرفته، به‌ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا، جنگ اوکراین را طولانی کرده و به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد کرده است.
وی افزود: بنابراین، هرگونه ادعائی مبنی بر دخالت ایران در فروش، صادرات یا انتقال تسلیحات به فدراسیون روسیه و نقض تعهدات بین‌المللی خود کاملاً بی‌اساس بوده و به‌طور قاطع رد می‌شود. ایران بار دیگر بر تعهد خدشه‌ناپذیر خود به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه تأکید می‌ورزد.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: برخلاف ادعای نماینده ایالات متحده، در واقع این ایالات متحده است، نه ایران، که حامی و مروج اصلی تروریسم در منطقه و جهان می‌باشد. ایالات متحده در صدر حامیان رژیم اسرائیل، خطرناک‌ترین رژیم تروریستی جهان، قرار دارد.
متن کامل نامه امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت درباره اتهامات آمریکا، انگلیس و فرانسه درباره نقش تهران در مناقشه اوکراین به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مکاتبه حاضر متعاقب نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که مورخ ۳۰ اوت ۲۰۲۴ ذیل موضوع «تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی» برگزار شد و به موضوع تأمین سلاح‌های غربی به اوکراین اختصاص داشت، تهیه شده است. در این نشست، نمایندگان ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه بار دیگر به‌طور هماهنگ اقدام به طرح ادعاهای مشابه علیه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مناقشه جاری در اوکراین کردند.
نمایندگان فرانسه و بریتانیا ادعاهای نادرست خود را به اشتباه ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۱۵) مطرح کردند، در حالی که نماینده ایالات متحده نیز علاوه‌ بر طرح همان ادعاهای نادرست، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم نمود. این اتهامات گمراه‌کننده، کاملاً بی‌اساس بوده و قویاً مردود اعلام می‌گردد.
جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را صرفاً بازتاب برنامه‌های سیاسی محدود و کوته‌بینانه این سه عضو دائم شورا، که هدف آن تأمین منافع سیاسی خودشان است، می‌داند؛ امری که با سابقه عملکرد آنها در شورای امنیت نیز کاملاً آشکار است.
مضحک است که درست سه کشوری که به‌طور مستقیم در مناقشه اوکراین درگیر و به‌طور چشمگیری به تشدید آن از طریق تأمین سلاح‌های پیشرفته کمک کرده‌اند، وقیحانه چنین ادعاهای بی‌اساسی را علیه کشورم مطرح کرده‌اند. ایالات متحده و همپیمانانش نمی‌توانند این واقعیت غیرقابل انکار را کتمان کنند که ارسال سلاح‌های غربی و پیشرفته، به‌ویژه از سوی ایالات متحده، جنگ اوکراین را طولانی کرده و به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد کرده است.
همان‌طور که در موارد متعدد از جمله در نامه مورخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۴ ذکر شده است، قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ ارتباطی با مناقشه اوکراین ندارد. علاوه‌ بر این، جمهوری اسلامی ایران به‌طور مستمر به تعهدات خود پایبند بوده و متعهد به انجام آنها باقی می‌ماند.
بنابراین، هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت ایران در فروش، صادرات یا انتقال تسلیحات به فدراسیون روسیه و نقض تعهدات بین‌المللی خود کاملاً بی‌اساس بوده و به‌طور قاطع رد می‌شود. ایران بار دیگر بر تعهد خدشه‌ناپذیر خود به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه تأکید می‌ورزد.
برخلاف ادعای نماینده ایالات متحده، درواقع این ایالات متحده است، نه ایران، که حامی و مروج اصلی تروریسم در منطقه و جهان می‌باشد. ایالات متحده در صدر حامیان رژیم اسرائیل، خطرناک‌ترین رژیم تروریستی جهان، قرار دارد.
ایالات متحده همچنان به دفاع از جنایت نسل‌کشی علیه مردم فلسطین با ارائه بی‌پایان سلاح‌ به رژیم اسرائیل برای ترور و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین، از جمله کودکان و زنان، و تداوم خونریزی و وحشت در نوار غزه ادامه می‌دهد.
علاوه ‌بر این، حمایت ایالات متحده از گروه‌های تروریستی شناخته‌شده سازمان ملل، نظیر جبهه النصره (هیئه تحریر‌الشام) و داعش در مناطق اشغال‌شده جمهوری عربی سوریه و منطقه، در نقض آشکار منشور سازمان ملل، حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت بوده و سندی دیگری از نقش ایالات متحده به‌عنوان حامی اصلی تروریسم به‌شمار می‌رود. افزون بر این، مسئولیت ایالات متحده به ‌عنوان متحد استراتژیک و حامی اصلی رژیم صهیونیستی در منطقه، در ترور سبعانه اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و نخست‌وزیر سابق فلسطین در تهران، که توسط این رژیم در تاریخ ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ انجام شد، نباید نادیده گرفته شود. این جنایت شنیع بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی ایالات متحده امکان‌پذیر نبوده است. افزون بر این، ایالات متحده به‌طور مستقیم در ترور بزدلانه شهید سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از شاخه‌های رسمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، و همراهان وی که توسط نیروهای ایالات متحده در فرودگاه بین‌المللی بغداد انجام شد، نقش داشت. این اقدام تروریستی و جنایت وحشیانه بنا به دستور مستقیم رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۰ در حالی انجام شد که این فرمانده به‌طور رسمی و به دعوت دولت عراق به این کشور سفر کرده بود. با توجه به سوابق تاریک خود، ایالات متحده هیچ جایگاهی برای طرح اتهامات بی‌اساس علیه اعضای دیگر سازمان ملل، علی‌الخصوص ایران، ندارد.
به گزارش مهر، مستدعی است مکاتبه حاضر را به ‌عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع فرمایند. فرصت را مغتنم شمرده، احترامات فائقه را تجدید می‌نماید.

 

 


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۶/۱۷، ۰۷:٤۰:۲۸       بازدیدها: 67