به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,183
بازدید دیروز: 4,133
بازدید هفته: 5,316
بازدید ماه: 68,735
بازدید کل: 24,377,620
افراد آنلاین: 23
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۸ شهریور ۱٤۰۳
Sunday , 8 September 2024
الأحد ، ۵ ربيع الأول ۱٤٤۶
شهریور 1403
جپچسدیش
21
9876543
16151413121110
23222120191817
30292827262524
31
آخرین اخبار
اوکراین به مذاکره با روسیه تن داد ۱۴۰۳/۰۵/۰
 پس از تحمل تلفات و خسارات سنگین 
اوکراین به مذاکره با روسیه تن داد  
۱۴۰۳/۰۵/۰۳
‫کوله با آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه را اعلام کرد - تسنیم‬‎
 
سرانجام بعد از دو سال و نیم جنگ و مخالفت اوکراینی‌ها با مذاکره وزیر امورخارجه اوکراین در دیدار با همتای چینی‌ خود از آمادگی کشورش برای مذاکره با روسیه به‌منظور «دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار» خبر داد. 
بیش از 2 سال و نیم از جنگ اوکراین می‌گذرد جنگی که تاکنون کل کشور را ویران و بیش از یک تریلیون دلار خسارت به این کشور زده است.گفته می‌شود بازسازی اوکراین ممکن است سال‌ها طول بکشد. طی این مدت اوکراینی‌ها با حمایت گسترده مالی‌، سیاسی و تسلیحاتی اروپا و آمریکا همواره مذاکره با روسیه را رد کرده و خواستار پیروزی کامل در جنگ بودند. اما شکست در ضد حمله تابستان گذشته، کمبود نیروهای نظامی، پیروزی راستگرایان در انتخابات پارلمانی اروپا و همچنین احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه آمریکا باعث شد که اوکراین از موضع قبلی خود عقب نشسته و بر آمادگی خود را برای مذاکره با روسیه اعلام کند. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین در دیدار با «وانگ یی» همتای چینی خود با تاکید بر تمایل و آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه، خاطرنشان کرد: «این مذاکره باید معقول و اساسی بوده و در راستای دستیابی به یک صلح عادلانه و پایدار باشد.». «وانگ یی» هم در این دیدار 
دو جانبه، اظهار داشت چین معتقد است که حل و فصل همه مناقشات باید بر سر میز مذاکره انجام شود. وی با بیان اینکه سینگال‌های مثبت از سوی اوکراین و روسیه نشان می‌دهد که مایل به مذاکره هستند، افزود: اگرچه شرایط هنوز مهیا نشده است، اما ما از همه تلاش‌هایی که به صلح کمک می‌کند، حمایت می‌کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی چین افزود: پکن مایل به ایفای نقش سازنده برای برقراری آتش‌بس، توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات صلح است. این دیپلمات ارشد چین خاطرنشان کرد: ما نگران وضعیت انسانی در اوکراین هستیم و به ارائه کمک‌های بشردوستانه به کیف ادامه خواهیم داد. همزمان زلنسکی هم اعلام کرد با وجود ممنوعیتی که برای مذاکره با مسکو اعمال کرده است، امکان مذاکره با نمایندگان روسیه را به منظور پایان دادن به جنگ اوکراین فراهم کرده است.
واکنش روسیه
سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در واکنش به درخواست مذاکره اوکراین تصریح کرد مسکو به اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر آمادگی کیف برای از سرگیری مذاکرات صلح اعتماد ندارد و این موضع‌گیری به انتخابات آمریکا مرتبط است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» گفت اظهارات «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین درباره آمادگی او برای از سرگیری گفت‌وگو با مسکو تلاشی برای پیشبرد «فرمول صلح» است. بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، زاخارووا در یک جلسه توجیهی اظهار داشت: اول اینکه هیچ‌کس به او اعتماد ندارد. هیچ‌کس زلنسکی را باور نمی‌کند، همه به خوبی می‌دانند که او مردی است که می‌تواند به هر چیزی تظاهر کند. مردی که می‌تواند دروغ بگوید. مردی که می‌تواند همه چیز را رد کند، چرا که مردم خود را رها کرده است. او در ادامه خاطر نشان کرد به‌علاوه، چنین اظهاراتی ممکن است با وضعیت انتخابات در ایالات متحده مرتبط باشد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت: ببینید چگونه او بلافاصله پس از سوءقصد، با دونالد ترامپ [رئیس‌جمهور سابق آمریکا] تماس گرفت. نکته بعدی، شاید تلاش دیگری از این دست برای پیشبرد به اصطلاح فرمول صلح باشد، که آن‌ها به شکلی ناموفق تلاش می‌کنند آن را به دیگران تحمیل کنند تا به بهانه‌های واهی کشورهای هر چه بیشتری را در بحث آن شرکت دهند.
تمایل اوکراینی‌ها به دادن امتیازات ارضی به روسیه
همزمان  نظرسنجی اخیر مؤسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کیف نشان می‌دهد، تعداد اوکراینی‌هایی که مایل به دادن امتیازات ارضی به مسکو در ازای صلح هستند، طی سال گذشته سه برابر شده است. به گزارش ایسنا، نظرسنجی منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که ۳۲ درصد از پاسخ‌دهندگان اوکراینی که کشورشان درگیر جنگ با روسیه است، معتقدند که «به‌خاطر دستیابی به صلح در اسرع وقت و حفظ استقلال خود، اوکراین می‌تواند بخشی از قلمرو خود را واگذار کند» و این در حالی است که در ماه مه ۲۰۲۳ تنها ۱۰ درصد از اوکراینی‌ها چنین نظری داشتند. بر اساس نظرسنجی‌های قبلی که توسط مؤسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کیف (KIIS) انجام شده است، تعداد اوکراینی‌هایی که برای امتیازات ارضی آماده هستند، در طول سال اول جنگ زیر ۱۰ درصد باقی ماند، اما از ماه می‌۲۰۲۳ (اردیبهشت 1402) به طور پیوسته افزایش یافته است. در پایان سال ۲۰۲۳، پس از آن که ضدحمله تابستانی اوکراینی‌ها که مدت‌ها برای آن تبلیغ می‌شد با شکست به پایان رسید، ۱۹ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که با واگذاری برخی از اراضی در ازای صلح موافقت می‌کنند.در فوریه ۲۰۲۴ (بهمن 1402)زمانی که نیروهای روسی حمله خود را آغاز کردند و شهر استراتژیک آودیوکا دونباس را تصرف کردند، این تعداد به ۲۶ درصد افزایش یافت.
بر اساس گزارش مؤسسه مذکور، در ماه می‌۲۰۲۴ (اردیبهشت 1403) زمانی که نیروهای مسکو حمله دیگری را در منطقه خارکیف واقع در شمال شرقی اوکراین آغاز کردند، میزان رضایت برای واگذاری اراضی به روسیه به ۳۲ درصد افزایش یافت. تعداد مخالفان هرگونه امتیاز ارضی از ۷۴ درصد به ۵۵ درصد در مدت مشابه کاهش یافت. به عنوان بخشی از تازه‌ترین نظرسنجی، به پاسخ‌دهندگان اوکراینی چندین مدل از توافقنامه صلح بالقوه بین کی‌یف و مسکو هم ارائه شد.گزینه اول این بود که روسیه کنترل شبه‌جزیره کریمه و چهار قلمرو دیگر (لوهانسک، دونتسک، خرسون، زاپوریژیا) را حفظ کند و کی‌یف درخواست برای عضویت در ناتو را کنار بگذارد و فقط به اتحادیه اروپا بپیوندد.38  درصد از پاسخ‌دهندگان از این مدل حمایت کردند و ۳۰ درصد آن را گزینه‌ای «سخت» اما «قابل قبول» نامیدند. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان اوکراینی (۵۴ درصد) آن را رد کردند. گزینه دوم این بود که روسیه مناطق تازه تصاحب شده را حفظ کند، اما به اوکراین اجازه دهد هم به ناتو و هم به اتحادیه اروپا بپیوندد. تقریبا نیمی از پاسخ‌دهندگان (۴۷ درصد) از آن حمایت کردند، در حالی که ۳۸ درصد دیگر آن را نپذیرفتند.گزینه سوم این بود که مسکو کنترل مناطق خرسون و زاپوریژیا را به کیف بازگرداند، اما دو منطقه دونباس و کریمه را حفظ کند. اوکراین همچنین به اتحادیه اروپا و ناتو خواهد پیوست. در این رابطه، ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان از این مدل حمایت کردند.


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۵/۰٤، ۱۱:۳۶:۱۱       بازدیدها: 31