به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,212
بازدید دیروز: 4,133
بازدید هفته: 5,345
بازدید ماه: 68,764
بازدید کل: 24,377,649
افراد آنلاین: 12
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۸ شهریور ۱٤۰۳
Sunday , 8 September 2024
الأحد ، ۵ ربيع الأول ۱٤٤۶
شهریور 1403
جپچسدیش
21
9876543
16151413121110
23222120191817
30292827262524
31
آخرین اخبار
پهپاد یمن چگونه اسرائیل را به هم ریخت؟ ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
و ما رمیت اذ رمیت و لکنّ الله رمی‌‌‌‌‌‌
پهپاد یمن چگونه اسرائیل را به هم ریخت؟
   ۱۴۰۳/۰۵/۰۳

‫واکنش ها به حمله یمن به قلب تل آویو+ عکس و فیلم - مشرق نیوز‬‎

یمن قدرتی جدید در صفحه شطرنج جهانی
زمانی که فروردین ماه 1394 عربستان به یمن حمله کرد کمتر کارشناسی از دلیل اصلی این جنگ خبر داشت. نکته بسیار مهم در آن زمان اجماع گسترده‌ای در جبهه غربی-عربی و عبری بود که پشت این جنگ بود. رسانه‌ها در همان زمان اعلام کردند که جنگ یمن با اجماع معنی‌دار و یک ائتلاف طبیعی بین آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی و حتی گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده آغاز شده است. حمله به یمن با چراغ سبز جناح غربی شورای امنیت انجام شد و این تجاوز نظامی، ۲ روز بعد از پایان سفر «فیلیپ‌هامون»- وزیر امور خارجه وقت انگلیس- به ریاض آغاز شد. مقامات آمریکایی نیز اعلام کردند که واشنگتن در جریان این حمله بوده و با عربستان همکاری اطلاعاتی و لجستیکی داشته است. باراک اوباما- رئیس‌جمهور وقت آمریکا- در یک تماس تلفنی با پادشاه عربستان، از تجاوز هوائی این کشور به یمن حمایت کرد. «دیوید کامرون»- نخست‌وزیر اسبق انگلیس- نیز در تماس تلفنی با ملک سلمان تأکید کرد «انگلیس تمامی آنچه در توان دارد را برای حمایت از عربستان انجام خواهد داد». یک مقام آمریکایی نیز اعلام کرد که این کشور، اهدای هواپیماهای سوخت‌رسان و ردیاب به عربستان برای شرکت در حملات هوائی علیه یمن را بررسی می‌کند. دیپلمات‌های فرانسوی، آمریکایی و انگلیسی در کنار دیپلمات‌های عرب در سازمان ملل به‌شدت مشغول رایزنی‌های دیپلماتیک بودند تا در کنار حمله نظامی به یمن با وضع قطعنامه، تحریم اقتصادی و تسلیحاتی، فشارها به ملت مبارز یمن را تشدید کنند. در کنار اروپا، آمریکا، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس، گروه‌های تروریستی متحد القاعده و داعش نیز از حامیان این جنگ بودند. گروه تروریستی تکفیری موسوم به «جیش‌الاسلام» در صفحه اختصاصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر همان زمان اعلام کرد: «در حمله به یمن در کنار عربستان قرار دارد». از طرف دیگر تجاوز نظامی عربستان به یمن چند هفته پس از آن صورت گرفت که «نتانیاهو»- نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی- در سخنانی در مراسم معرفی «گادی آیزنکوت» به‌عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم از اینکه حوثی‌ها بر باب‌المندب تسلط پیدا کنند، ابراز نگرانی کرده و در واقع یکی از مأموریت‌های وی را مقابله با آن اعلام کرده بود. روزنامه عبری زبان «یلی» نیز به نقل از «امیر ایشیل» فرمانده وقت نیروی هوائی رژیم صهیونیستی فاش کرد که «یک اسکادران از جنگنده‌های اسرائیلی به کشورهای عربی برای سیطره بر یمن کمک کرده و به اهدافی در این کشور عربی حمله کرده است»
با شروع جنگ غزه و نقش‌آفرینی امروز مجاهدان جان بر کف یمنی در صفحه شطرنج جهانی به خوبی دلیل آن اجماع گسترده در حمله به یمن برای نابودی انصارالله مشخص می‌شود. از میانه جنگ غزه بازیگری قدرتمند در منطقه و جهان متولد شده است که اقتصاد جهانی را یک تنه به چالش کشیده است، بنادر اسرائیل را به تعطیلی کشانده و هزینه‌های سنگین نظامی و اقتصادی به رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی حامی این رژیم تحمیل کرده است. ائتلاف دریایی تشکیل شده برای مقابله با دولت یمن تاکنون به اذعان غربی‌ها کاملاً شکست خورده است. بامداد جمعه (29 تیرماه) با حمله موفق پهپادی انصارالله به تل‌آویو پایتخت رژیم صهیونیستی صفحه جدیدی در جنگ غزه باز شد که در گزارش پیش‌رو 
ابعاد مختلف این حمله و بازتاب‌های گسترده آن در رسانه‌های منطقه‌ای‌، جهانی و همچنین رسانه‌های خود رژیم صهیونیستی را مرور می‌کنیم. 
پرواز 2 هزار کیلومتری
حمله پهپادی بامداد جمعه (29 تیر ) مقاومت یمن به تل‌آویو پایتخت رژیم صهیونیستی را باید آغاز گر مرحله جدیدی در جنگ غزه به حساب آورد. با حمله پهپادی بامداد جمعه به تل‌آویو و تلفات انسانی این حمله، می‌توان گفت تقابل اسرائیل و یمنی‌ها نیز وارد مرحله جدیدی خواهد شد؛ زیرا تاکنون ضرباتی که یمنی‌ها سعی می‌کردند به اسرائیل وارد کنند، عمدتاً پیامد اقتصادی و غیرمستقیم داشت، اما حمله پهپادی روز جمعه یک تهدید مستقیم و نظامی معتبر علیه اسرائیل به حساب می‌آید. این حمله بلافاصه در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت. گفته شده است این پهپاد از راه دریا و از روی یک کشتی یمنی به سوی شهر ساحلی تل‌آویو شلیک شده است و پس از طی مسافتی بالغ بر 2 هزار کیلومتر به هدف اثابت کرده است. ویدیوهایی که از عبور این پهپاد گرفته شده این واقعیت را تایید می‌کند. نیروی هوائی رژیم صهیونیستی مدعی شده است پدافند هوائی اسرائیل این پهپاد را شناسایی کرده‌اما به دلیل «خطای انسانی» با تصور اینکه متعلق به کشورهای دوست و حامی رژیم صهیونیستی است، از درگیر شدن با آن خودداری کرده است. همچنین به دلیل این خطا، هیچ‌گونه آژیری نیز به صدا درنیامده است. این ادعا در حالی است که به گفته کارشناسان اصلا این پهپاد رصد نشده و موفق شده از تور رادارهای پیشرفته اسرائیل عبور کند و به تل‌آویو برسد؛ لذا اسرائیل برای پوشاندن ضعف راداری مقابل این پهپاد که هویتش هم مشخص نیست، می‌گوید، رصد شده اما خطای انسانی سبب عدم مقابله با آن نشده است.
«دانیل‌هاگاری»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در کنفرانس خبری خود به حرکت این پهپاد از مسیر دریا اذعان کرده است. ارتش اسرائیل مدعی است این پهپاد از نوع انتحاری «صماد 3» بوده است. منابع صهیونیستی همچنین با اعلام خبر کشته شدن یوگنی پردر، 50 ساله ادعا کردند 8 نفر نیز به دلیل جراحات ناشی از اصابت ترکش یا موج انفجار و یا نهایتاً دچار شدن به اضطراب حاد در بیمارستان بستری شده‌اند. رسانه‌های صهیونیستی ادعا کرده‌اند که محل برخورد این پهپاد در نزدیکی چند هتل بوده است. هتل‌های واقع در این منطقه نیز عمدتاً در اشغال صهیونیست‌هایی است که از شهرک‌های شمالی (هم‌مرز با لبنان) و جنوبی (اطراف نوار غزه) تخلیه شده‌اند. یکی از صهیونیست‌هایی که در این منطقه بود به نشریه «تایمز اسرائیل» گفته است:« فکر می‌کردم پس از گذشت 8 ماه از جنگ، تل‌آویو امن شده باشد ولی امشب خلاف آن ثابت شد».
 به گفته صهیونیست‌ها این پهپاد بمبگذاری شده بوده و «حوثی‌ها اسم آن را یافا اعلام کرده‌اند»..رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند، این پهپاد برای اینکه بتواند این مسیر طولانی را پرواز کند، سر جنگی خیلی کوچکی داشته تا در عوض بتواند سوخت بیشتری برای پرواز طولانی‌تر حمل کند. این پهپاد برای اسرائیل ناشناخته است چون قبلا یمن از پهپادی به نام «یافا» صحبت نکرده است. احتمال می‌رود این پهپاد نسخه سوم پهپاد صماد باشد که بُرد آن به حدود 2200 کیلومتر می‌رسد و سه متر طول و فاصله نوک بال‌هایش به پنج متر میرسد و توان حمل چهار موشک را دارد. اما آنچه اسرائیلی‌ها گفته‌اند، این پهپاد هر چه بوده، بهینه‌سازی شده که توانسته خود را به تل‌آویو برساند. شبکه ۱۲ اسرائیل هم در گزارش خود درباره مسیر طی شده توسط پهپاد می‌گوید:«این پهپاد مسیر جدیدی را برای رسیدن به اسرائیل طی کرد به طوری که از یمن به پرواز درآمد و سپس با عبور از اریتره، سودان و لیبی و تغییر مسیر به سمت شرق از دریای مدیترانه در شمال مصر وارد عمق اسرائیل شد. »این شبکه اسرائیلی می‌افزاید: «این پهپاد یک کلاهک بسیار کوچک حمل می‌کرد به طوری که می‌توانست سوخت زیادی برای افزایش برد پرواز حمل کند»
این حمله بازتاب‌های بسیار گسترده‌ای در سطح رسانه‌های عربی، غربی و همچنین رسانه‌های خود رژیم صهیونیستی داشت که در ادامه بخشی از آنها را مرور می‌کنیم.
ناکامی آمریکا در مهار یمن
روزنامه وال استریت در گزارشی نوشته است: حمله پهپادی روز جمعه به تل‌آویو که حوثی‌ها (انصارالله) مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، نشان می‌دهد که این گروه با افزایش هماهنگی خود با سایر گروه‌های شبه نظامی منطقه و ارتقای زرادخانه‌اش، کارزار ۶ ماهه ایالات متحده برای مهار آن را ناکام گذاشته است. به نوشته این روزنامه آمریکایی، در حالی که طرف اسرائیلی به‌طور مرتب با موشک‌ها و پهپادهای حماس و حزب‌الله هدف قرار می‌گیرد، این اولین حمله پهپادی به پایتخت آن از زمان آغاز جنگ در غزه طی بیش از ۹ ماه گذشته به شمار می‌آید. همچنین به نظر می‌آید، این کار دامنه تهدیداتی را که تل‌آویو نیاز دارد با ارتش با آن مقابل کند، افزایش می‌دهد؛ ارتشی که در حال حاضر نیز درگیر جنگ غزه، بن‌بست با حزب‌الله در مرز لبنان و ناآرامی در کرانه باختری است.
تحولی مهم در محور مقاومت
روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی درخصوص حمله پهپادی یمن به تل‌آویو به نقل از کارشناسان نوشته است: «به نظر می‌رسد پهپادی که به تل‌آویو حمله کرد نسخه متفاوتی از صماد 3 باشد.این نوع پهپاد برای اولین بار در سال 2018 برای حمله به فرودگاههای امارات متحده عربی از سوی ارتش یمن به کار گرفته شد. پهپاد برای فرار از سامانه‌های پدافندی با رنگ تیره رنگ‌آمیزی شده بود و به مخزن سوخت و موتور بزرگ‌تر مجهز بود که امکان پرواز تا تل‌آویو را به آن می‌داد». نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: « اگر ماهیت این پهپاد یمن واقعاً فاش نشود، تحول بسیار جالب و پیشرفته‌ای خواهد بود، نه تنها برای یمن، بلکه برای کل محور مقاومت؛ از حزب‌الله گرفته تا سایر گروه‌هایی که در جنگ با اسرائیل هستند و رو به جلو حرکت می‌کنند.»
نیویورک تایمز در ادامه به نقل از کارشناسان نظامی صهیونیست می‌نویسد حمله پهپادی یمن که آرامش اول صبح را در تل‌آویو به هم زد، بیانگر ضعف اسرائیل در زمینه سلاح‌هایی است که باید چنین اهدافی را شناسایی کنند. این ضعف اسرائیل می‌تواند نقش مهمی در جنگ گسترده با حزب‌الله ایفا کند و آسیب زیادی به اسرائیل در این جنگ بزند. نفوذ این پهپاد به داخل تل‌آویو، بدون سرنگونی آن و یا حتی اعلام هشدار، یک شکاف بزرگ در پدافند هوائی چند لایه اسرائیل است. متاسفانه پدافند هوائی اسرائیل کارآیی مناسبی در مقابل پهپادها ندارد؛ پهپادهایی که تبدیل به تهدید جدی برای اسرائیل شده‌اند.». این گزارش می‌افزاید:« شناسایی و رهگیری پهپادها دشوارتر از موشک‌هاست؛ زیرا پهپادها در ارتفاعات پایین و آهسته‌تر حرکت می‌کنند و بر همین اساس رد کمتری از خود به جای می‌گذارند که پدافند هوائی را گیج می‌کند. موشک‌های هدایت شونده توانایی محدودی برای مانور دارند؛ در حالی که پهپادها از قدرت مانور بالایی برخوردارند.»
پایان دوران آسمان امن
روزنامه عبری «کالکالیست» به نقل از یکی از مسئولان رژیم صهیونیستی نوشته است: موفقیت یمن در پرواز پهپاد انفجاری به مرکز تل‌آویو به منزله شکست بزرگ پدافند هوائی و به معنای پایان دوران آسمان امن است که تل‌آویو سال‌ها از آن دم می‌زد، این عملیات در واقع همان عملیات هفتم اکتبر برای پدافند هوائی اسرائیل بود.» این روزنامه صهیونیستی برای توجیه نفوذ این پهپاد یمنی به حریم هوایی‌اش آن هم بدون هیچ‌گونه تلاش قبلی برای رهگیری آن، مجموعه‌ای از شرایط و مشکلات را ارائه کرد که اولین مورد آن وجود یک شکاف اطلاعاتی مهم درخصوص چنین پهپادهایی است که مسافتی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر را بدون اینکه شناسایی شود، طی کرد.
کالکالیست در ادامه به نقل از یکی از مسئولان این رژیم می‌نویسد: قرار بود سامانه پدافند هوائی به یک سیستم هشدار زودهنگام مجهز شود که امکان استقرار تمامی سامانه‌های پدافندی زمینی و هوائی را جهت شناسایی هدف مشکوک و انهدام آن با موشک‌های دفاعی و یا بالگرد و جنگنده فراهم کند. علاوه‌بر نبود چنین اطلاعات دقیقی، سامانه پدافندی نیروی هوائی ابزارهای دیگری همانند ماهواره، رصد بصری و رادار دارد که قرار بود به آن در تشخیص خطری که نزدیک می‌شود، کمک کند و این به منزله شکست دیگری است. نیروی هوائی سیستم‌های رصد مختلفی دارد که بسیاری از آنها محرمانه هستند و قرار بود در صورتی که دیگر سیستم‌های شناسایی داده‌های لازم برای تشخیص هدف متخاصم را ارائه نکردند، از آن حمایت کند.»
این گزارش می‌افزاید: «برتری هوائی اسرائیل دیگر مطلق نیست چراکه حمایت تمام عیاری از آسمان اسرائیل وجود ندارد و هر شخصی خلاف این را بگوید، گمراه است. اسرائیل وارد دورانی شده که شهرک‌نشین‌ها در همه جا در معرض خطر حمله هوائی غافلگیرکننده که از قبل قابل پیشگیری نیست، قرار دارند. نیروی هوائی نیز باید در تحقیقات خود درباره این شکست مفتضحانه، این نکته را بررسی کند که آیا  نیروهای آمریکایی مستقر در دریای سرخ و خلیج (عقبه) حرکت مشکوکی را در منطقه رصد کردند یا نه، و آیا شکاف‌هایی در هماهنگی‌ها وجود داشته که اکنون نیاز به رفع آنها باشد؟» به نوشته کالکالیست، علاوه‌بر پهپادهای یمنی، پهپادهای پیشرفته‌تری به میدان نبرد در شمال (فلسطین اشغالی) وارد شدند که با موتورهای برقی و بسیار بی‌صداتر پرواز می‌کنند و به همین دلیل شناسایی آنها پیچیده‌تر و سخت‌تر است.
شکست تمام عیار برای اسرائیل
وبسایت صهیونیستی «واللا» هم با اشاره به اینکه حمله پهپادی یمن به تل‌آویو، یک شکست تمام‌عیار برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، نسبت به جنگ بزرگی هشدار داد که از سراسر خاورمیانه علیه این رژیم آغاز خواهد شد. در گزارش این وبسایت صهیونیستی آمده است: «این حادثه از ابعاد مختلفی، خطرناک است. این حملات باعث تضعیف قدرت ارتش اسرائیل شده و مهم است که درک کنیم تهدید واقعی، جنگ بزرگی خواهد بود که آغاز خواهد شد». به گفته این وبسایت اسرائیلی به نقل از کارشناسان صهیونیست، این جنگ، «شامل شلیک بیش از 5 هزار موشک و پهپاد به سمت گوش دان [واقع در تل‌آویو] خواهد بود که از بیش از چند منطقه در خاورمیانه شلیک خواهد شد.واللا همچنین اذعان کرد که حملات نیروهای مقاومت در سال جاری به صهیونیستها، مایه «تضعیف قدرت ارتش اسرائیل برای آغاز جنگ گسترده و بزرگ شده است».
ورود جنگ به مرحله خطرناک
روزنامه عبری زبان «هاآرتص: در گزارشی به حمله پهپادی نیروهای مسلح یمن به تل‌آویو و واکنش رژیم صهیونیستی به این حمله با بمباران بندر الحدیده یمن پرداخته و نوشته است که جنگ وارد مرحله خطرناکی شده است. در گزارش این رسانه صهیونیستی آمده است: پس از ۹ ماه و نیم، جنگ اسرائیل و حماس وارد مرحله جدید و خطرناک‌ تری شده است. در حمله پهپادی حوثی‌ها از یمن به تل‌آویو یک اسرائیلی کشته شد و اندکی پس از ۲۴ ساعت، هواپیماهای نیروی هوائی (رژیم) اسرائیل انبارهای اسلحه، یک نیروگاه و تأسیسات ذخیره نفت یمن را در بندر الحدیده در دریای سرخ بمباران کردند که خسارت شدیدی برجای گذاشت. این اولین بار است که (رژیم) اسرائیل پس از محول کردن پاسخ نظامی به حملات قبلی حوثی‌ها به آمریکا و ائتلاف، به یمن حمله می‌کند. به ادعای این روزنامه، این حمله در حدود ۱۷۰۰ کیلومتری (رژیم) اسرائیل، پیامی درباره توانایی‌های نظامی دوربرد نیروی هوائی (رژیم) اسرائیل به کل منطقه به ویژه ایران می‌دهد، اما انتظار می‌رود که این حمله به اقدامات تلافی جویانه حوثی‌ها به اهداف اسرائیلی نیز منجر شود و این درگیری‌ها ممکن است خطر وقوع جنگ را افزایش دهد.هاآرتص همچنین نوشته است: پرتاب یک پهپاد از یمن در روز جمعه غافلگیر‌کننده بود؛ زیرا هیچ هشدار اطلاعاتی قبلی وجود نداشت و به نظر می‌رسد که عملکرد سیستم دفاعی نیز محدود بوده است.
پیامدهای شلیک یافا به قلب تل‌آویو
پایگاه خبری رأی الیوم هم در مقاله‌ای به بررسی ابعاد ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر حملات پهپادی و موشکی نیروهای مسلح یمن به ویژه در عملیات بی‌سابقه این نیروها در حمله به عمق تل‌آویو با پهپاد یافا خبر داده و نوشته است که این پهپاد عمق تل‌آویو را هدف قرار داده و سامانه‌های دفاع هوائی این رژیم نتوانست آن را شناسایی و منهدم کند.
این گزارش می‌افزاید: رژیم صهیونیستی ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌های دوربرد نظیر بی‌۱ و بی‌۲ و حتی تجهیزات سوخت رسانی به آنها را در اختیار ندارد، به این ترتیب پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از پایگاه‌های سرزمین‌های اشغالی تا یمن نوعی ریسک به شمار می‌رود، چرا که باید بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر را برای رسیدن به یمن طی کنند. اسرائیل حدود ۲۵ بمب‌افکن دور برد از نوع «اف ۱۵ ای» در اختیار دارد که به علت دوری مسافت این بمب‌افکن‌ها هم نمی‌توانند مهمات زیادی را حمل کنند؛ کما اینکه مشکل سوخت رسانی نیز وجود دارد.تل‌آویو اخیراً ۱۰۰ بمب‌افکن از نوع اف ۱۶ غیر رادار‌گریز را از آمریکا دریافت کرده، اما برد آنها کمتر از ۱۸۰۰ کیلومتر است، البته تل‌آویو این‌گونه وانمود می‌کند که برد این هواپیماها ۲۱۰۰ کیلومتر است، اما واقعیت این نیست.»
در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا به تازگی ۵۰ فروند هواپیمای جنگی پیشرفته اف ۳۵ رادار‌گریز را نیز به رژیم صهیونیستی داده که برد آنها نیز از ۲۲۰۰ کیلومتر فراتر نمی‌رود، این بدان معناست که این هواپیماها می‌توانند به یمن برسند، اما به علت مشکل سوخت، قدرت برگشت ندارند.
مسئله دیگر این است که حتی اگر رژیم صهیونیستی از هواپیماهای اف ۱۵ و اف ۱۶ یا اف ۳۵ برای حمله به یمن استفاده کند، این حمله نیازمند ۱۲۵ سورتی پرواز است تا بتواند اهداف تل‌آویو را در اراضی یمن محقق کند، چرا که مشکل مسافت و سوخت رسانی، حجم مهمات انتقال داده شده را کاهش می‌دهد.رأی الیوم می‌افزاید که آمریکا نتوانسته رژیم صهیونیستی را به ناوهای هواپیمابر و بمب‌افکن‌های دوربرد یا تجهیزات سوخت رسانی به هواپیماها برای موشک باران یمن مجهز کند، چرا که انتقال چنین تجهیزاتی برای رژیم صهیونیستی به معنی اعلام جنگ علیه ایران است. بر اساس این گزارش رژیم صهیونیستی برای توقف حملات نیروهای مسلح یمن علیه مرکز ثقل نظامی و اقتصادی و سیاسی خود تنها یک راه دارد که همان توقف جنگ در غزه است. لذا به نظر می‌رسد آمریکا به زودی دستور توقف تجاوز را صادر کند و اسرائیلی‌ها مجبور به خروج از غزه شوند. چرا که واشنگتن بیش از این نمی‌تواند چتر حمایتی تل‌آویو را گسترده‌تر کند.
موشک‌های بالستیک یمن در راهند
رسانه‌های صهیونیستی حتی از واکنش از سر استیصال رژیم صهیونیستی در حمله به یک مخزن نفت در بندر الحدیده یمن نیز به وحشت افتاده‌اند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به وحشت در محافل صهیونیستی نسبت به واکنش یمنی‌ها به تجاوز اخیر این رژیم به بندر الحدیده تصریح کرد که نیروی هوائی ارتش در تمامی سرزمین‌های اشغالی در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد. روزنامه اسرائیل هیوم نیز گزارش کرده است که نیروی دریایی در منطقه‌ایلات در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته است. «ألون بن دیوید» تحلیلگر نظامی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز در این باره گفته است:« این ادراک عمومی در اسرائیل وجود دارد که طی روزهای آینده وارد تبادل حملات با یمن خواهیم شد. ما در آینده شاهد شلیک موشکهای بالستیک پیشرفته‌تر خواهیم بود و یمنی‌ها این قدرت را دارند، علاوه‌بر اینکه آنها هواپیماهای بدون سرنشین زیادی دارد. »
قادر به بازدارندگی نیستیم
مقامات ارتش رژیم صهیونیستی اذعان دارند که نمی‌توان با حمله به یمن بازدارندگی ایجاد کرد، زیرا ممکن‌ است با این کار موجب تشدید حملات انصارالله به سرزمین‌های اشغالی شوند. روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» طی گزارشی درباره سردرگمی مقامات صهیونیست در قبال حملات ارتش یمن به سرزمین‌های اشغالی، نوشت که رؤسای بخش‌های مختلف ارتش رژیم اسرائیل در نشست‌های خصوصی اعلام کرده‌اند که نمی‌توان در مقابل حملات انصارالله یمن، بازدارندگی ایجاد کرد.
این رسانه صهیونیستی به تاکید انصارالله یمن بر پاسخ قاطع به حملات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و می‌نویسد: مقامات ارتش اسرائیل معتقدند که اساسا انصارالله یمن هرگونه تقابل را با تقابل جواب می‌دهند و نمی‌توان با حمله به آنها، بازدارندگی ایجاد کرد. تایمز اسرائیل، گسترش جنگ علیه غزه به کل منطقه را نگرانی دیگر مقامات اسرائیل عنوان و اضافه کرده است که اسرائیل نگران است که پاسخ متقابل به حملات انصار‌الله، تنش‌ها در منطقه را تشدید کند.
یمن متوقف نمی‌شود
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده در واکنش به حمله پهپادی انصارالله به تل‌آویو نوشته است: حمله اسرائیل به بندر الحدیده در یمن، موجب ایجاد بازدارندگی در فعالیت‌های ارتش یمن نخواهد شد » در این گزارش آمده است: کارشناسان بین‌المللی و یمنی می‌گویند حمله اسرائیل به الحدیده که پس از حمله پهپادی موفق ارتش یمن به تل‌آویو در پاسخ به جنایات جنگی این رژیم در غزه انجام شد، تاثیر چندانی در ایجاد بازدارندگی در مقابل نیروهای مسلح یمن ندارد.نیروهای مسلح یمن چند ساعت پس از حمله هوائی رژیم صهیونیستی به الحدیده تاکید کرده بود که در حمله به «اهداف حیاتی» در اراضی اشغالی تردیدی نخواهد داشت.»
نیویورک‌تایمز در گزارش خود نوشته است: کارشناسان منطقه‌ای می‌گویند بمباران یکی از بنادر مهم یمن که در کنترل حوثی‌ها (انصارالله) قرار دارد، قرار نیست موجب بازدارندگی در قبال حملات بیشتر این گروه شود اما احتمالا، رنج انسانی در یمن را عمیق‌تر خواهد کرد. 
در این گزارش به نقل از کارشناسن گروه تحقیقاتی «چتم‌هاوس» در لندن آمده است: حملات اسرائیل تاثیر چشمگیری بر تسلیحات بالستیک حوثی‌ها یا توانمندی‌های پهپادی آن‌ها نخواهد داشت.انصارالله احتمالا با دیگر حملات به اراضی اشغالی و به طور بالقوه، به متحدان آمریکا در خلیج‌فارس، از جمله امارات متحده عربی و بحرین پاسخ خواهد داد.»
منابع
«وال استریت ژورنال: حمله به تل‌آویو نشان‌دهنده ناکامی آمریکا در مهار یمنی‌هاست»(ایسنا،30 تیر 1403)
«رسانه عبری: پایان دوران آسمان امن فرارسید»(ایسنا، 30 تیر 1403)
وبسایت اسرائیلی: باید منتظر شلیک 5000 موشک و پهپاد به سمت تل‌آویو باشیم(فارس، 29 تیر 1403)
«نیویورک تایمز: حمله پهپادی به تل‌آویو یک تحول قابل توجه برای محور مقاومت است»(فارس، جمعه 29 تیر1403)
«نیویورک‌تایمز:حمله یمن به تل‌آویو ضعف اسرائیل را فاش کرد» (تسنیم،30 تیر 1403)
پیامدهای شلیک پهپاد «یافا» به قلب تل‌آویو(مهر 30 تیر 1403)
هاآرتص: جنگ وارد مراحل خطرناکی شده است(ایرنا،31 تیر 1403)
«موشک‌های بالستیک پیشرفته یمن در راه است»(مهر، 31 تیر 1403)
نیویورک تایمز: حمله اسرائیل به الحدیده یمنی‌ها را متوقف نمی‌کند(ایسنا،31 تیر 1403)


 

 


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۵/۰٤، ۱۱:۳۶:٤۶       بازدیدها: 49